For snart et år siden skapte rapduoen Karpe store overskrifter da de solgte billetter for over 40 millioner kroner på under én time. Rundt halvparten av billettene til ti konserter i Oslo Spektrum, planlagt på rad og rekke i 2021, ble revet bort i løpet av de første 60 minuttene etter at de ble lagt ut for salg.

Men det er ikke bare på konserter musikkgruppen, som består av Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid og Chirag Rashmikant Patel, tjener penger. Også klesmerket Jens & Jens er svært god butikk, med en omsetning på nesten syv millioner i 2019. Resultatet før skatt endte på en million kroner, mot et tap på 600.000 året før.

– I fjor hadde vi vårt klart beste år, med relansering av nettbutikk og jevnt salg på en lang turné, sier Karpes manager, Silje Larsen Borgan, til Kapital.

I nettbutikken selges alt fra slippers og kaffekopper, til hettegensere og sokker.

– Vi startet Jens & Jens i 2017, med ønske om at “merchen” til Karpe skulle leve sitt eget liv, og ikke kun høre hjemme på konserter. Kundene er hovedsakelig musikkinteresserte mellom 20 og 35 år, sier Borgan.

Vi startet Jens & Jens i 2017, med ønske om at ‘merchen’ til Karpe skulle leve sitt eget liv.
Silje Larsen Borgan, manageren til Karpe

Duoens fremtidige planer for merket vil hun ikke gå i detalj på.

– Jeg kan hvert fall si at vi jobber fortløpende med Jens & Jens, uavhengig av aktiviteter.

Rike menn som pusher 40

Karpe, som frem til 2017 het Karpe Diem, har de siste årene hevdet seg som en av landets mest populære musikkgrupper. Med blant annet suksessalbumene “Heisann Montebello” og “SAS Plus/SAS Pussy”, samt tilhørende turneer, har de to 36-åringene omsatt for over 100 millioner kroner i selskapet Karpe Diem AS de siste ti årene.

Og til tross for at de nå også tjener gode penger på klær, er det fortsatt gruppens musikkvirksomhet som står for brorparten av deres inntekter. I fjor hadde Karpe Diem AS en inntjening på over 32 millioner kroner – en soleklar rekord for duoen. Selskapets resultat før skatt endte på nesten syv millioner kroner, og det ble tatt ut et utbytte på tre millioner kroner.

I år kan derimot klesgeskjeften utgjøre en større del av inntektene for duoen, som i likhet med resten av underholdningsbransjen ikke har kunnet avholde større konserter.

– Vi har sluppet flere nye produkter i år som selger bra på nett, og Karpe hadde heldigvis ingen planlagte konserter i år, utover opplevelsen for 100 fans i Skien som går av stabelen nå i oktober, forteller Borgan.