– Det er ingen absolutt grense, men jeg vil anslå at den går omtrent ved to ganger to meter, sier kunsthandler Morten Zondag.
Han driver nå for seg selv og jobber også med samlingen til eiendomsinvestor Pål G. Gundersen, som har en diger Munch-samling. Zondag har også lang fartstid fra Blomqvist og kunsthandleren Kaare Berntsen.
– Når det er snakk om et såpass stort bilde som dette Melgaard-maleriet, er kjøpergruppen en annen. Det er museer og bedrifter. Men det trenger ikke å være negativt, mener Zondag.
Når det er snakk om et såpass stort bilde som dette Melgaard-maleriet, er kjøpergruppen en annen. Morten Zondag, kunsthandler
En samler, som ikke vil stå frem med navn, sier til Kapital at høyden er mer kritisk enn bredden. Standardhøyden på dørblad er 204 cm. Ulltveit-Moes Melgaard passerer så vidt med sin høyde på akkurat to meter.
– Det er kjedelig hvis man ikke får kunstverket inn døren, sier samleren.
Samleren har selv bitter erfaring med et bilde han ikke fikk inn i leiligheten på Frogner.
– Det er mulig det hadde gått an å heise det inn balkongdøren, som er bred. Men det ble for mye styr, sier han.
Falt ut av rikelisten
I sommerutgaven spurte Kapital hva Ulltveit-Moe skulle gjøre med det første Melgaard-bildet han ikke fikk solgt. Da svarte han at han ville finne en ny eier eller donere til et interessert museum. Siden har Kapital spurt tre ganger om hva som har skjedd med maleriet. Det eneste svaret vi har fått, er: “Sommerferie for alle”.
Før sommeren spurte vi også om Ulltveit-Moe skulle selge mer kunst. Det svarte han ikke på. Svaret kom altså i Blomqvists auksjonskatalog.
I mellomtiden har det altså blitt klart at investoren har falt ut av Kapitals liste over Norges 400 rikeste, som ble presentert i forrige utgave. I fjor stod Ulltveit-Moe oppført med en formue på 2,3 milliarder kroner, som holdt til en 122. plass.
I år var han oppslag sammen med Bjørn Kjos og Tor Olav Trøim i artikkelen “Blodrødt for profilert trio”. Stikkord for Ulltveit-Moes fall er dumpingpris av REC Silicon-aksjer, underskudd på 2,2 milliarder i 2019, utfordrende 2020 og 3.000 av 4.600 permitterte ansatte etter coronautbruddet.
Over 100.000 pr. m2
Begge Melgaard-bildene Ulltveit-Moe selger, er malt i en periode som av mange regnes som kunstnerens beste på slutten av nittitallet. Etter det Kapital erfarer, rangeres det første maleriet, “Uten tittel (Big Dogi)”, som bedre enn det som nå selges, “Uten tittel (Mecca)”.
Og det selv om vurderingen på det første var lavere, 800.000–900.000 mot 1,2–1,5 millioner kroner. Beløpene er så små at de ikke vil monne særlig i den slunkne kassen til Ulltveit-Moe.
Det er selvfølgelig fjollete å snakke om kunstpriser omregnet i kvadratmeterpriser. Men vi gjør det likevel. Da lander vi på 104.000 mot 108.000 kroner for det som selges nå.
Tilsvarende tall for boligmarkedet i Oslo i august lå i snitt på 76.000 kroner pr. kvadratmeter.