<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Ulltveit-Moe må selge kunst

Ingen ville ha Bjarne Melgaard-maleriet Jens Ulltveit-Moe forsøkte å selge før sommeren. Nå legger investoren enda et Melgaard-bilde ut på auksjon. Det er både større og dyrere enn det forrige.

På selger'n: Den hardt prøvede investoren Jens-Ulltveit Moe selger også kunst. Foto: Heiko Junge/NTB
Næringsliv

I sommerutgaven skrev Kapital om Melgaard-maleriet “Uten tittel (Big Dogi)” som den økonomisk hardt prøvede Jens Ulltveit-Moe forsøkte å selge på auksjon. Det var hos Blomqvist Kunsthandel den 16. juni. Bildet, som måler over fire meter i bredden, var priset til 800.000–900.000 kroner. 

Men ingen bød på kunstverket, som Ulltveit-Moe kjøpte for 580.000 kroner pluss omkostninger i 2007. Investoren gikk dermed glipp av en potensiell gevinst på et par–tre hundre tusen kroner.

Nå forsøker Ulltveit-Moe, som økonomisk har gjort det så dårlig at han falt ut av Kapitals oversikt over Norges 400 rikeste fra i fjor til i år, å selge enda et Melgaard-verk. Det skjer på  auksjon hos Blomqvist 15. oktober. 

Dette bildet, “Uten tittel (Mecca)”, måler hele 6,25 (!) meter i bredden og er vurdert til 1,2–1,5 millioner kroner. Hvis kunstverket blir solgt for “prisen”, blir det rekord på auksjon for et Melgaard-maleri. Ulltveit-Moe har selv dagens rekord. Men om det er prisen eller størrelsen som blir bøygen, gjenstår å se. Maleriet er like bredt som 3,5 menn liggende etter hverandre på linje.

– For stort

Etter det Kapital erfarer, hang maleriet Ulltveit-Moe forsøkte å selge før sommeren på hovedkontoret til Ulltveit-Moes investeringsselskap Umoe på Fornebu hovedgård. Bygningsmassen ble til slutt solgt til nabo og eiendomsinvestor Terje Tinholt etter en suppe med saksøkning av Tinholt. Ulltveit-Moe påstod at Tinholt hadde gitt inntrykk av at dette var et hastesalg til rabatterte verdier, og gikk til søksmål. De inngikk et forlik, og Tinholt fikk kjøpe Fornebu hovedgård til 65 millioner kroner, ifølge DN.

Da Kapital tok kontakt i juni for å spørre hvorfor Ulltveit-Moe skulle selge Melgaard-verket, svarte han:

– Bildet er for stort til å ha hjemme hos meg, i en sms.

Investoren besvarte ikke Kapitals spørsmål om det hadde sammenheng med den anstrengte økonomiske situasjonen hans.

Har vært i Telenor-samling

Umoe-kunst til salgs: 15. oktober selges Bjarne Melgaard-bildet “Uten tittel (Mecca)”, som måler hele 6,25 meter i bredden, på auksjon. Bildet er vurdert til 1,2–1,5 millioner kroner. Foto: Blomqvist Kunsthandel

I katalogen til auksjonen for det bildet Ulltveit-Moe nå selger, står det under “proveniens”, altså eierrekken, at Melgaard-maleriet har tilhørt Umoe fra 2006 til 2020. Før det var det Telenor   som hadde vært eier fra 2001 til 2006. Den børsnoterte telegiganten, som er nest størst på Oslo Børs, hadde kjøpt det gigantiske Melgaard-maleriet hos Galleri Bohman i Stockholm i 2001. I katalogen står det også at “maleriet trolig er utført i 1998–99 og er et eksempel på tematikk og referanser knyttet til Islam som Melgaard ofte inkluderte i arbeidene sine i denne perioden”.

– Hvorfor selger du enda et Melgaard-maleri, Ulltveit-Moe?

– Har dessverre nå ingen vegg som er stor nok. Skulle gjerne (beholdt det, red. anm.). Maleriet er praktfullt, skriver Ulltveit-Moe.

Har dessverre nå ingen vegg som er stor nok. Skulle gjerne beholdt det.
Jens Ulltveit-Moe, investor

Høyden er det kritiske

Kapital har foretatt en uhøytidelig spørreundersøkelse for å finne ut hvor grensen for målene på bilder går før de begynner å bli vanskelige å selge.

– Det er ingen absolutt grense, men jeg vil anslå at den går omtrent ved to ganger to meter, sier kunsthandler Morten Zondag.

Han driver nå for seg selv og jobber også med samlingen til eiendomsinvestor Pål G. Gundersen, som har en diger Munch-samling. Zondag har også lang fartstid fra Blomqvist og kunsthandleren Kaare Berntsen.

– Når det er snakk om et såpass stort bilde som dette Melgaard-maleriet, er kjøpergruppen en annen. Det er museer og bedrifter. Men det trenger ikke å være negativt, mener Zondag.

Når det er snakk om et såpass stort bilde som dette Melgaard-maleriet, er kjøpergruppen en annen.
Morten Zondag, kunsthandler

En samler, som ikke vil stå frem med navn, sier til Kapital at høyden er mer kritisk enn bredden. Standardhøyden på dørblad er 204 cm. Ulltveit-Moes Melgaard passerer så vidt med sin høyde på akkurat to meter.

– Det er kjedelig hvis man ikke får kunstverket inn døren, sier samleren.

Samleren har selv bitter erfaring med et bilde han ikke fikk inn i leiligheten på Frogner.

– Det er mulig det hadde gått an å heise det inn balkongdøren, som er bred. Men det ble for mye styr, sier han.

Falt ut av rikelisten

I sommerutgaven spurte Kapital hva Ulltveit-Moe skulle gjøre med det første Melgaard-bildet han ikke fikk solgt. Da svarte han at han ville finne en ny eier eller donere til et interessert museum. Siden har Kapital spurt tre ganger om hva som har skjedd med maleriet. Det eneste svaret vi har fått, er: “Sommerferie for alle”.

Før sommeren spurte vi også om Ulltveit-Moe skulle selge mer kunst. Det svarte han ikke på. Svaret kom altså i Blomqvists auksjonskatalog.

I mellomtiden har det altså blitt klart at investoren har falt ut av Kapitals liste over Norges 400 rikeste, som ble presentert i forrige utgave. I fjor stod Ulltveit-Moe oppført med en formue på 2,3 milliarder kroner, som holdt til en 122. plass. 

I år var han oppslag sammen med Bjørn Kjos og Tor Olav Trøim i artikkelen “Blodrødt for profilert trio”. Stikkord for Ulltveit-Moes fall er dumpingpris av REC Silicon-aksjer, underskudd på 2,2 milliarder i 2019, utfordrende 2020 og 3.000 av 4.600 permitterte ansatte etter coronautbruddet.

Over 100.000 pr. m2

Begge Melgaard-bildene Ulltveit-Moe selger, er malt i en periode som av mange regnes som kunstnerens beste på slutten av nittitallet. Etter det Kapital erfarer, rangeres det første maleriet, “Uten tittel (Big Dogi)”, som bedre enn det som nå selges, “Uten tittel (Mecca)”. 

Og det selv om vurderingen på det første var lavere, 800.000–900.000 mot 1,2–1,5 millioner kroner. Beløpene er så små at de ikke vil monne særlig i den slunkne kassen til Ulltveit-Moe.

Det er selvfølgelig fjollete å snakke om kunstpriser omregnet i kvadratmeterpriser. Men vi gjør det likevel. Da lander vi på 104.000 mot 108.000 kroner for det som selges nå.

Tilsvarende tall for boligmarkedet i Oslo i august lå i snitt på 76.000 kroner pr. kvadratmeter.