Inspirert av bærekraft og bruktbilsalg

Blant annet bilbransjen har vært til inspirasjon når Urmaker Bjerke – som har enerett på salg av Rolex i Oslo og Patek Philippe i Norge – nå begynner med kjøp og salg av brukte luksusklokker.

Tryggere kjøp: på Urmaker Bjerkes verksted sjekker og vurderers brukte klokker før de blir solgt videre. Foto: Signe Luksengard
Næringsliv

Mange nybilsalg resulterer i en bruktbil i bakgården til bilforhandleren, og de flinke aktørene greier å tjene gode penger på begge kjøretøyene. Hos landets ledende forhandler av kostbare, mekaniske klokker har det hittil ikke vært mulig å bli kvitt sin gamle klokke – før nå.

Slik Finansavisen tidligere har omtalt, starter nå Urmaker Bjerke med kjøp og salg av brukte klokker under navnet Bjerke Vintage & Pre-owned. Joakim Bjerke, administrasjonsdirektør i Urmaker Bjerke og sønn av innehaver Halvor Bjerke, forklarer mer om bakgrunnen for den nye satsningen.

– I disse tider, hvor bærekraft er et viktig tema, ser man at klokker er et godt produkt som lever både en, to og tre generasjoner. Veldig mange klokker varer lenger enn sine eiere – i hvert fall lenger enn deres smak og preferanser, sier han.

Veldig mange klokker varer lenger enn sine eiere – i hvert fall lenger enn deres smak og preferanser.
Joakim Bjerke

Bjerke forteller videre at de har latt seg inspirere av bruktbilbransjen.

– Ja, bilbransjen gjør dette på en ryddig måte. De har en fordel ved at de er et stort og etablert marked. Klokkebransjen er nok litt mer nyansert, slik at jobben med prisfastsettelsen er litt vanskeligere enn i bilbransjen. Men ved å se på rammene rundt dette, både for kjøper og selger, er det mye vi kan ta med oss og lære, tror Bjerke.

Lavere terskel

Urmakeren vil naturligvis ikke kjøpe inn hva som helst, og begrenser seg til de klokkemerkene selskapet er forhandler av og kjenner til. Innkjøpene får en minstepris rundt 10.000 kroner, av hensyn til omkostningene for kontroll, tilstandsrapport og videresalg. Bruktklokkene vil bli solgt med ett års garanti, noe som, ifølge Bjerke, kan gjøre terskelen for å kjøpe en brukt klokke lavere for mange.

– Så det er ikke snakk om kommisjonssalg?

– I mange tilfeller vil det være ganske greit å sette pris på klokkene, men det vil være tilfeller hvor både som kjøper og selger ikke helt vet hvordan markedet vil respondere. Da må man se på alternative måter å gjøre dette på.

– Hvor stort prispåslag vil dere ta?

– Det vil variere om det er en del av et nyklokkekjøp, eller om det er en ren brukt-transaksjon. Det vil være ulike satser, sier Bjerke.

Åpner ny nisje: Markedsføring av biler og klokker henger ofte sammen. Nå låner Urmaker Bjerke, her ved administrasjonsdirektør Joakim Bjerke, erfaringer fra innbytteordningene i bilbransjen. Foto: Signe Luksengard

Stort marked

De siste årene har klokkeinteressen i Norge eksplodert, og det samme gjelder omsetningen av klokker i annenhåndsmarkedet. Mange kvier seg likevel for å kaste seg ut i et marked hvor det er lett å bli lurt, og ikke minst tidkrevende å holde seg oppdatert.

– Antallet brukte klokker som omsettes i Norge ligger trolig ikke er så veldig langt unna nysalget av eksklusive klokker, som anslagsvis utgjør 10.000 klokker pr. år. Men for mange oppleves barrierene for å gå inn i bruktmarkedet som høye, både for selger og kjøper. Det er der vi mener vi kan gjøre handelen litt mer transparent og vesentlig tryggere, sier Bjerke, som satser på å få en pulserende bruktbase på 100 attraktive klokker.

Tanken om å bli en aktør i bruktmarkedet har lenge ligget på arbeidsbordet hos Bjerke.

– Det siste året har vi jobbet mer iherdig med dette. Nå har vi funnet en løsning som vi tror treffer godt i markedet, og som vi tror vi har kapasitet til å drifte på en god måte.

– Frykter dere at bruktomsetningen vil kanibalisere på nysalget?

– Både ja og nei. Vi ser på Vintage & Pre-owned som en separat del og satser med eget personell utenfor det daglige salget av nye klokker. Vi begynner med nettside og med et dedikert område i butikken i Nedre Slottsgate, så får vi se hvordan det utvikler seg.

– Tror du det vil utløse nysalg at man kan realisere verdien av sin gamle klokke, heller enn å legge den i skuffen eller prøve å selge den på nettet?

– Ja, vi har absolutt tro på at dette kan bli en konsekvens. Det er nok en del som ser at smaken og preferansene utvikler seg, og at klokken man kjøpte for åtte eller 14 år siden stort sett ligger i skuffen. Hvis vi kan finne en ny eier, tror jeg at det for veldig mange er god grunn til å fortsette klokkereisen sin.

Utfordrende Rolex-prising

Rolex-forhandleren erfarer nå at visse brukte modeller selges til mye høyere priser i annenhåndsmarkedet enn i butikken, delvis fordi fabrikkene i Sveits ikke greier å produsere nok klokker til å møte den enorme etterspørselen verden rundt. I stedet for å stå på venteliste, graver heller folk dypt i lommeboken og sikrer seg drømmeklokken.

– Vil brukte Rolex-er kunne få en høyere pris hos Bjerke Vintage & Pre-owned enn hva den koster ny hos dere?

– Ja, det er en utfordrende del av dette. Lik salget av nye klokker vil Bjerke Vintage & Pre-owned jobbe med separate forutsetninger. Hva markedet er villig til å betale vil være mer førende enn hva klokken koster ny i butikken i dag. Vi vil jobbe for en korrekt markedspris for brukte klokker – om den vil legge seg over eller under nypris, er ikke så vesentlig, svarer Bjerke.

Hva markedet er villig til å betale vil være mer førende enn hva klokken koster ny i butikken i dag.
Joakim Bjerke

I fjor solgte Urmaker Bjerke klokker for nesten 350 millioner kroner, etter en årlig økning i omsetningen på rundt 20 prosent de senere årene. Resultatet før skatt i fjor ble på nesten 45 millioner.

klokker
urmaker
urmaker bjerke
Inside
Næringsliv