Millionhopp for Brimi

TV-profil og kjendiskokk Arne Brimi opplevde både omsetnings- og resultatøkning i fjor, men er bekymret for fremtiden til landets småbedrifter.

Suksess med bismak: Arne Brimi er godt fornøyd med at restauranten hans Vianvang leverer gode tall. Samtidig er han bekymret for at mange av landets små familiebedrifter vil bukke under som følge av coronakrisen.  Foto: Vidar Ruud
Næringsliv

Arne Brimi ble landskjendis gjennom TV2-programmet Gutta på tur, hvor han innførte “sjalottlauk“ i det norske kjøkken. De siste årene er det matmekkaet Vianvang som har opptatt det meste av tiden hans. Restauranten ligger i Vågå i Jotunheimen, og har spesialisert seg på å kombinere nordisk, kortreist gourmetmat med spektakulære naturopplevelser. Det har blitt innbringende butikk for gründeren.

– Det har vært noen gode år. Det er godt å ha litt å tære på nå, sier Brimi.

Hardt arbeid

Det ferske årsregnskapet til hovedselskapet viser 12 millioner i inntekter i fjor, mens resultatet før skatt endte på drøye 800.000 kroner. Det høres kanskje ikke ut som en bunnlinje til å bli feit av, men Brimi betaler over halvannen million kroner i husleie til seg selv.

I tillegg selger kjendiskokken kniver, kjeler og kasseroller gjennom merkenavnet Brimi. Selskapet som eier rettighetene til disse produktene omsatte i fjor for nær to millioner kroner med et resultat før skatt på en halv million.

Bak tallene ligger det ifølge Brimi mye hardt arbeid.

– Når man driver familiefirma, må man være mye til stede selv, og alt avhenger av hvor mye energi man er villig til å bruke. Det er artig å skape noe og å få til ting.

Mye nervøsitet

Gode resultater til tross: Brimi forteller om vanskelige tider.

– Det har vært vrient. Og det kommer til å bli vrient lenge. Man mister fryktelig mye omsetning når man må stenge ned i tre måneder. Våren er egentlig en god tid for meg som legger grunnlaget for resten av året.

Kjendiskokken forteller at resten av 2020 ser bra ut, men han er likevel bekymret.

– Vi har mange bookinger utover høsten. Det er trivelig. Jeg tror likevel ikke at alt blir som man tror. Det er mye nervøsitet i samfunnet fortsatt. Det viktigste i år tror jeg blir å ha det artig. Og så må folk få lønna si. Det er skummelt å ha for store ambisjoner og å kikke for mye på regnearkene akkurat nå.

Det er skummelt å ha for store ambisjoner og å kikke for mye på regnearkene akkurat nå.
Arne Brimi

Kjemper med nebb og klør

Brimi mener det kommer til å ta år før reiselivsnæringen i Norge er fullt oppe og går igjen.

– Ja, det vil ta lang tid. Og så tror jeg hele bransjen vil komme til å endre seg kolossalt. Mange livsverk vil nok gå tapt på veien.

Kokken er kritisk til at sesongbedrifter i liten grad har blitt innlemmet i regjeringens coronatiltakspakker.

– Myndighetene skjønner rett og slett ikke hvordan det regionale reiselivet fungerer. Mange familiebedrifter kjemper nå med nebb og klør. Jeg er ikke redd for meg selv, men jeg er redd for mange andre.

arne brimi
tv-kokk
restaurant
tv2
reiseliv
Inside
Næringsliv