Capser til "vanlige folk" revet vekk

Øystein Stray Spetalen har begynt å selge røde capser med Arbeiderpartiets slagord på sin “hemmelige” WhatsApp-kanal. – En julegave til “vanlige folk”, forklarer investoren.

Caps-stunt: Øystein Stray Spetalen vil gi “vanlige folk” en julegave i form av røde capser med Arbeiderpartiets slagord. Foto: Iván Kverme
Finans

“Første versjon forsvant på 10 min. Kommer ny runde nå. Koster 400 nok. Bestillinger mottas.”

Slik lød en videresendt melding som investor Øystein Stray Spetalen la ut i den mye omtalte WhatsApp-gruppen “Politikk”, som Kapital følger sammen med flere andre medier. Gruppen ble opprettet av Spetalen for noen år siden, for at engasjerte mennesker skulle kunne utveksle kunnskap og erfaringer om alt fra stortingsvalget i Norge til klimapolitikk og offentlig ressursbruk.

Dette skapte stor oppstandelse i den rosa avisen Dagens Næringsliv, som i en større artikkel rett før høstens stortingsvalg ga inntrykk av at deltagerne “skulle ta knekken på det norske Arbeiderpartiet”.

Årets julegave? Investor Øystein Stray Spetalen promoterer disse hodeplaggene på sin “hemmelige” WhatsApp-kanal. Foto: WhatsApp

– Bare tull, mente Spetalen.

– Gruppen ble opprettet i 2016 og har over 10.000 innlegg om vitenskapelig forskning, klimautfordringer, politikk og noe satirisk humor. For å sette enkeltpersoner i et dårlig lys klippes og limes det i beste DN-stil, ved at løsrevne sitater blir tatt ut av kontekst, parerte han.

– Julegave

I et leserinnlegg, som Dagens Næringsliv nektet å trykke, gikk Spetalen dessuten i strupen på det han mente var sosialistisk vinklet propaganda fra avisen rett i forkant av valget.

Investorens siste stunt må sees i lys av dette. De røde capsene må ellers kunne sies å ha visse likhetstrekk med de velkjente “Make America Great Again”-hodeplaggene som brukes av Donald Trumps tilhengere.

Kapital har stilt Spetalen spørsmål om hvorfor han nå har valgt å engasjere seg i salg eller videreformidling av capser med Arbeiderpartiets slagord, noe han svarer kort på:

– Det er en julegave fra Ferncliff (Spetalens eget selskap, red. anm.) til “vanlige folk” som er mot Acer, strømkabler, EU og har tro på Norge.

Ap vil ikke svare konkret

Kapital har også stilt Arbeiderpartiet og kommunikasjonssjef Ingrid Langerud følgende spørsmål i forbindelse med Spetalens capsvirksomhet:

  • Hva tenker partileder Jonas Gahr Støre om at Arbeiderpartiets slagord blir brukt på disse capsene?
  • Begrepet “vanlige folk” er vel neppe varemerkebeskyttet, så det er vel fritt frem for alle å bruke det?
  • Støre skal være statsminister for alle i hele Norge, og gitt dette: Har dere hatt noen problemer med å kjøre en kampanje som har polarisert befolkningen i to grupper, dvs. “vanlige folk” og “rikinger”?

Langerud har tilsynelatende liten sans for investorens siste stunt, der han tydelig ironiserer over det faktum at rikinger som ham ikke regnes som “vanlige folk” i Ap-kretser. Langerud svarer ikke direkte på noen av spørsmålene, men hun har følgende generelle kommentar:

– Etter åtte år med en regjering som har gitt mest til de som allerede har mest fra før, gikk vi til valg på at det nå skal være vanlige folks tur. De med mest skal betale litt mer i skatt, slik at forskjellene går ned og vi kan prioritere vår felles velferd, flere lærere, billigere barnehage og SFO, skriver hun i en e-post.

– Uenig i den politiske retningen

Ifølge Arbeiderpartiets kommunikasjonssjef har budskapet om at det nå er vanlige folks tur blitt positivt mottatt.

– Etter vårt syn er det et budskap som alle kan stille seg bak – bare fordi noen har mye penger betyr ikke det at de kun er opptatt av egen formue og tilhører høyresiden i politikken. Om noen av de som har fått mest av høyreregjeringen de siste åtte årene har problemer med dette budskapet, så handler vel det mest om uenighet om de politiske prioriteringene. Vi har ikke registrert at Spetalen selger caps, men ut fra Spetalens støtte til ulike nettverk på ytre høyre kan det legges til grunn at han er uenig i den politiske retningen som fikk stort flertall ved høstens valg.

Kapital har spurt Spetalen om det er mulig for andre “vanlige folk” å få kjøpt disse røde capsene, for eksempel i julegave. Investoren forsikrer da at lesere av Kapital og Finansavisen kan få tilsendt capser. 

Det har ikke lykkes Kapital å få ytterligere kommentarer fra Spetalen til saken. Det er derfor ukjent hvor mange capser han har solgt eller videreformidlet.