I 2020 trosset ekteparet Jørgen Jalland og Anett Ringstad butikkdøden og åpnet dørene til en 800 kvadratmeter stor high-end klesbutikk, Moniker, på luksuskjøpesenteret Valkyrien på Majorstuen i Oslo. Det har vist seg å være lukrativt. Ekteparet har håvet inn millioner på salg av klær og tilbehør i den øvre prisklassen.
Butikken fører en rekke eksklusive merkevarer med høy etterspørsel, som blant annet Victoria Beckham og Alessandra Rich. Blant de mest populære produktene finner man også en rekke kreasjoner fra australske Zimmermann. Moniker har i skrivende stund 30 kjoler fra dette merket til salgs, med ordinære priser som varierer fra ca. 8.000 til 35.000 kroner. I snitt koster en Zimmermann-kjole nærmere 15.000 kroner, men prislappen skremmer tilsynelatende ikke kundene.
– Zimmermann har vært det mest etterspurte merket det siste året, og vi opplevde å bli utsolgt for de mest populære kjolene veldig raskt, sier eier og daglig leder Jørgen Jalland.
Forsvarer prisen
Butikksjefen forteller at Moniker solgte cirka 500 plagg fra Zimmermann i fjor. Med en snittpris på 15.000 kroner pr. kjole utgjør dette en omsetning på over syv millioner kroner.
– Kan prisen forsvares?
– Ja, det mener vi. Det er høye kostnader ved å lage så spesielle produkter. Zimmermann skaper helt unike plagg med fantastisk passform og kvalitet. Disse er komplekse å produsere og har lang levetid. Prisen på plaggene reflekterer dette, sier han, og legger til:
– Samtidig forstår jeg at det for mange kan virke ufornuftig å bruke så mye på ett klesplagg. Vi har mange alternativer i et stort spenn av prisklasser.
Luksusbutikken fører også en rekke andre eksklusive merker, blant annet Isabel Marant, The Attico, Magda Butrym og Ulla Johnson. Av varesortimentet som finnes i butikken varierer de ordinære prisene fra 600 kroner for det rimeligste plagget til over 30.000 kroner for varene i den andre enden av skalaen.
Luksusklær for “vanlige” folk
Det er ikke lenger først og fremst kjendiser og rikinger som kler seg i eksklusive klesplagg til titusenvis av kroner. Også “vanlige folk” punger ut for å sikre seg siste skrik i moteverdenen, bekrefter eieren av Moniker.
– Det er vidt spenn i inntektsgrunnlaget til våre kunder. Vi opplever at det er mange, i alle aldre, som kjøper produkter i høy prisklasse, sier Jalland.
De stadig økende rentene, sammen med blant annet rekordhøye strømpriser, la en liten demper på Monikers omsetning i forrige halvår. Men så langt i år har skuta snudd. Til tross for at det varsles om strammere tider og at styringsrenten skal enda mer opp, er tilsynelatende hverken kundene eller butikksjefen spesielt bekymret for fremtiden.
Vi opplever at salget av klær i de høyere prisklassene har vært ganske stabilt hos oss det siste året, og forventer at dette vil fortsette i tiden fremover.Eier og daglig leder Jørgen Jalland
– Starten på 2023 har vært god, og vi har for tiden høyere omsetning enn på samme tid i 2022, sier Jalland.
– Hva slags utvikling tror du vi vil få i markedet for luksusklær fremover?
– Vi opplever at salget av klær i de høyere prisklassene har vært ganske stabilt hos oss det siste året, og forventer at dette vil fortsette i tiden fremover, sier Jalland.
Ringstad og Jalland har begge lang fartstid i motebransjen, og har tidligere gjort suksess med merket Ganni i Norge. Agenturvirksomheten er samlet i selskapet Colina Agency, som har flere europeiske merkevarer i porteføljen. Jalland er for øvrig kjent som tidligere fotballproff, med karriere i blant annet Vålerenga og russiske Rubin Kazan.