Store underskudd for Thor Hushovds sykkelvogner

Det går tregt i svingene for Thor Hushovds satsing på sykkelvogner. Kundene kan velge mellom flere produkter, men store underskudd preger selskapet til den tidligere sykkelstjernen. 

Venter på Europa: Det norske markedet er bare starten for Thor Hushovd. Målet er å finne distributører i Europa som vil satse på den tidligere sykkelstjernens vogner.  Foto: Tormod Granheim
Inside

Thor Hushovd har ikke utnyttet sitt kjente navn og ansikt til å selge hverken klær, briller eller klokker – han har satset på sykkelvogner. Men etter etableringen helt på tampen av 2017 har det samlede underskuddet i selskapet, som han rett og slett har oppkalt etter seg selv, nådd nesten ti millioner kroner. Omsetningen i fjor endte på 1,8 millioner kroner og underskuddet på tett oppunder fire millioner.

– Salget har for så vidt vært “all right”, men vi er fortsatt under etablering. Det var et oppstartsår, og vi ser at de største markedene er utenfor Norge, sier Ole Christian Hole.

Han er Hushovds mann her til lands og nest største aksjonær i selskapet, som på sine nettsider presenterer blant annet Kid Racer Twin. Denne sykkelvognen kan brukes med både ski og joggesko på bena, og det er plass til to barn eller litt ekstra bagasje.

Håper på vinteren

Salget av vognene har det første året stort sett skjedd gjennom XXL og via egen nettbutikk. Hole kan ikke love noe salgsløft i det inneværende året, hvor vi nå har passert de beste sykkelmånedene.

– Vi driver fortsatt og starter opp, sier han.

– Men salget må ha fått et løft i år?

– Året er ikke ferdig, man vet aldri. Men sykkelvogner kan ha en ganske bra vintersesong, fordi de kan konverteres til pulk, og derfor har vi egentlig ikke kommet dit at vi greier å si noe om hele året ennå, forteller Hole.

– Dere håper på litt snø og hjelp av vinteren?

– Ja, folk ser en veldig stor verdi å kunne bruke sykkelvognen til mye forskjellig, både som joggevogn og som pulk. Med utstyr til alle de variantene har du dekket veldig mange behov, og da blir det ikke så kostbart.

Kid Racer Twin koster 10.000 kroner, mens en kombinert versjon med både løpe- og skisett koster 13.500 kroner.

– Til og med på St. Hansaften solgte vi ski til sykkelvognen, sier Hole. 

Kan slås sammen

Hushovd har utviklet sykkelvognen sammen med Trondheim-selskapet Inventas, mens selve produksjonen foregår i Litauen.

– Vi så at det å ha en sykkelvogn kan være veldig plasskrevende. Det er en veldig stor greie som du ikke uten videre får inn i hverken huset eller bilen. Selv de mest avanserte vognene er slik at du må ta dem fullstendig fra hverandre, ta av hjulene og bære dem inn. Det blir en veldig stor jobb. Derfor konstruerte vi sykkelvognen fra bunnen av slik at du kan slå den sammen fra side til side, fortsetter Hole.

Han forteller at en sammenpakket vogn, selv med hjulene på, kun blir halvparten så bred som utgangspunktet. Og hvis du tar av hjulene, er bredden cirka 30 centimeter.

– I tillegg så vi at det var et problem at selv avanserte sykkelvogner bare er utstyrt med fjæring, noe som gjør at ujevnheter i veien får vognene til å hoppe og sprette. Vi tok utgangspunkt i en støtdemper og utviklet et avansert hjuloppheng som både er mer komfortabelt for barna og gjør at vognen er mer stabil, sier Hole.

Ingen nye penger i år

Selskapet Thor Hushovd hadde, til tross for underskuddene, fortsatt en positiv egenkapital på drøye tre millioner kroner ved utgangen av 2020. I tillegg til å skyte inn penger ved to emisjoner i 2020 har syklisten, med både VM-tittel og ti etappeseire i Tour de France, også fått med seg investoren Kjetil Holta til å bli med på et lån på åtte millioner kroner.

Han er veldig involvert. I forrige uke sto vi begge på en messe i Tyskland og presenterte oss for utenlandske distributører.
Ole Christian Hole

Underskuddet i inneværende år blir ikke så stort som i 2020, etter at perioden med høye utviklingskostnader nå er i ferd med å bli avsluttet. Det vil heller ikke bli skutt inn mer penger i selskapet i år, forteller Hole.

– Hvor aktiv er Thor Hushovd i den daglige driften?

– Vi er to i selskapet, Thor og meg, svarer Hole. 

– Han er veldig involvert. I forrige uke sto vi begge på en messe i Tyskland og presenterte oss for utenlandske distributører.

– Han er fortsatt et kjent navn i et land som Tyskland?

– Folk som er interessert i sykkel kjenner ham igjen hvor som helst, sier Hole, og beroliger oss med at smittevernhensynene absolutt er ivaretatt på kontoret.

– Det har seg slik at det i brevhodet står Oslo/Monaco. Vi sitter stort sett med veldig god avstand.