<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Med Tom Cruise på kundelisten

Med tidsriktig ansiktsmaske er Tom Cruise svært synlig når togvogner, helikopter og sorte limousiner fra innspillingen av Mission: Impossible ruller over skjermen. Godt skjult i kulissene spiller selskapet Truenorth en viktig rolle.

Ethan Hunt i Norge: Tom Cruise har filmet inn den neste Mission: Impossible-filmen i Åndalsnes – med Truenorth i viktig birolle.  Foto: Even Ørjasæter / Åndalsnes Avis
Inside

Truenorth er et islandsk selskap med tung tilstedeværelse i Norge, blant annet gjennom et norsk datterselskap som i 2019 femdoblet omsetningen fra 18 til 92 millioner kroner. Fellesnevneren for mye av det Truenorth fester på film er spektakulær natur – selskapet har spesialisert seg på fjell, fjorder og annet vilt landskap, både fra hjemlandet, Færøyene, Grønland, Kanariøyene og Norge.

Mission: Impossible har flere ganger spilt inn scener i Norge, selv om det ikke kommer like godt frem i den endelige produksjonen at opptakene har skjedd i vill norsk natur.

På Island jobber morselskapet med hele spekteret innenfor film- og serieproduksjon, og har blant annet bidratt til Netflix-serien om den første seriemorderen i Reykjavik – The Valhalla Murders. I Norge er Truenorth Norway mest aktive på sidelinjen. Som såkalt linjeprodusent bistår de utenlandske filminnspillinger, blant annet med å finne riktige lokasjoner for de mest spektakulære scenene.

Mission: Impossible har flere ganger spilt inn scener i Norge, selv om det ikke kommer like godt frem i den endelige produksjonen at opptakene har skjedd i vill norsk natur. Produsentene av James Bond har også lagt deler av innspillingen til Norge, og vi kan plusse på Marvel-filmen Black Widow som et annet eksempel.

Vil ha større insentiver

Ett navn dukker opp ofte når selskapet beveger seg ut av kulissene: Per Henry Borch (50) ble først kjent for 15 år siden, da han som ekspedisjons- og polfarer dro til både Sydpolen og Nordpolen sammen med blant annet Cecilie Skog. Borch har også vært reality-kjendis, men har i alle disse årene i tillegg jobbet innenfor filmproduksjon. I fjor mottok han Selg Norge-prisen under NHO Reiselivs årskonferanse, nettopp for arbeidet med å markedsføre Norge som innspillingsland.

Borch har gjentatte ganger kritisert at ordningen ikke er omfattende nok – at det burde rulle flere millioner til de store filmselskapene for å lokke dem til Norge.

I rollen som linjeprodusent i Truenorth Norway har Borch vært svært ivrig i debatten som handler om incentivordningen – det vil si refusjonsordningen underlagt Norsk Filminstitutt som skal få store filmproduksjoner til Norge. Borch har gjentatte ganger kritisert at ordningen ikke er omfattende nok – at det burde rulle flere millioner til de store filmselskapene for å lokke dem til Norge.

Truenorth sender søknadene

Da den neste James Bond-filmen i 2019 fikk 47 millioner kroner – over halvparten av incentivpengene – kom søknaden fra nettopp Truenorth Norway og Per Henry Borch. Store deler av omsetningen til Truenorths norske datterselskap er da slik støtte, penger som går rett inn i og rett ut av regnskapet.

Bunnlinjen i det norske regnskapet hadde derfor ikke den samme ekstreme utviklingen som omsetningen i 2019, men resultatet før skatt ble forbedret fra minus 2,6 millioner kroner til en snau million i pluss. Mission: Impossible-innspillingen, som nettopp er ferdig, fikk 50 millioner i tilskudd gjennom incentivordningen.

Truenorth ledes fra Island, og på sagaøya finner man også datterselskapet Discover Truenorth, som tilbyr events og luksusreiser. Morselskapets finansdirektør Einar Thor Magnusson er daglig leder for det norske datterselskapet, mens konsernsjef og gründer Leifur Dagfinnson er styreleder. Hverken disse to eller Borch har besvart Kapitals forespørsler.