Louis Vuittons siste stunt - polkadotter...
Louis Vuitton har engasjert Yayoi Kusama til å designe og dekorere vesker. Gir det en merverdi at et luksusprodukt også er signert en kunstner, eller trekker en arty touch ned en klassisk look?
Samarbeidet mellom den japanske kunstneren Yayoi Kusama (93) og et av verdens største luksusvaremerker Louis Vuitton har blitt en snakkis etter at kolleksjonen ble lansert på nyåret. Det er verdens rikeste mann, franske Bernard Arnault (73), som eier Louis Vuitton via det børsnoterte luksuskonglomeratet LVMH. Han er nå god for 209 milliarder dollar, ifølge det amerikanske businessmagasinet Forbes.
Arnault er også en av verdens største kunstsamlere. Han har eget museum og kunsthus i Paris, Fondation Louis Vuitton. Det er andre gang franskmannen har gått med på at Kusama skulle få dekorere en kolleksjon for Louis Vuitton, det største merket foran Dior i LVMH.
Slipp og viral hit
Det første slippet i kolleksjonen som består av rundt 450 produkter, skjedde 1. januar i Kina og Japan, mens resten av verden måtte vente ytterligere fem dager. Neste slipp er planlagt 31. mars.
Som en gimmick i de største Louis Vuitton-butikkene verden over har luksusprodusenten laget en robot av kunstneren som er så livaktig at mange lurer på om det er Kusama selv som står der og maler sine karakteristiske polkadotter på innsiden av vindusdisplayet. Og på taket av flaggskipsbutikken på Champs Elysées i Paris er det i tillegg montert en kjempedukke av kunstneren.
Det at veskeprodusenter i luksuskategorien samarbeider med kunstnere er ikke et nytt fenomen. Spørsmålet er hvordan det slår ut i annenhåndsmarkedet. På grunn av lave “opplag” er etterspørselen etter vesker til mange titusener av kroner – og av og til mer – i førstehåndsmarkedet så stor at prisene i annenhåndsmarkedet har tatt av.
Men er det et pluss eller et minus at en kunstner har satt sitt preg på en luksusveske?
Louis Vuitton + kunstnere = sant
Det første samarbeidet mellom den japanske kunstneren Yayoi Kusama og Louis Vuitton var i 2012, men selskapet har en lang tradisjon for å jobbe med kunstnere. Det er nesten 100 år siden barnebarnet til gründeren av selskapet, Gaston-Louis Vuitton, tok initiativet til at kunstnere skulle dekorere butikkene og bestilte også kunstverk til forretningene.
Opplegget med at kunstnere blir invitert til å sette sitt preg på egne kolleksjoner startet i 1988. Store navn som Sol LeWitt, Richard Prince, Takashi Murakami og Jeff Koons er blant de som har bidratt.
Nå har altså Kusama igjen fått prege en Louis Vuitton-kolleksjon. Enkelt fortalt ser noen av produktene denne gangen ut som de tradisjonelle, med det velkjente “LV”-mønsteret påmalt Kusamas karakteristiske polkadotter i forskjellige farger, mens andre objekter har et større innslag av kunstnerens karakteristiske uttrykk, og ikke bare nevnte mønster. Da er det bare en veskelås eller et lite LV-monogram fra Louis Vuitton som er synlig fra den franske produsenten.
“Price upon request”
Louis Vuitton er beskjeden med å gi ut priser. Når vi ringer butikken i Oslo, kommer vi til et besøkssenter i Brussel som ber oss sende en e-post. Den videresendes så til det lokale pressebyrået.
– Butikken i Oslo selger RTW (ready to wear, red. anm.), lærprodukter, accessories og sko, forteller Rebecca Wingquist, i PR-byrået Patriksson.
Hun sier at forretningen i Karl Johans gate “dessverre ikke kan svare på noe angående hvordan interessen for Kusama-produktene som tilbys i butikken er”.
– Prisene ligger på alt fra 200 euro og opp til price upon request, forteller hun.
Motebladet Costume skrev nylig om Kusama-kolleksjonen og hvilke produkter de likte best. Mange av veskene de trakk frem kostet rundt 35.000 kroner. Men det var også skoletter til 19.000, slippers til 15.900, luer til 5.000 og et silketørkle til 4.200. Det dyreste produktet var en såkalt side trunk-veske til 57.200 kroner.
Mest morsomme
Vesker og andre produkter fra luksusprodusentene har gått som en kule i annenhåndsmarkedet, og er stadig voksende. De har blitt både investerings- og samleobjekter i enkelte kretser. Et av merkene er nettopp Louis Vuitton, men det er konkurrenten Hermès som leder an prismessig. De store auksjonshusene har selvfølgelig fått med seg kjempeinteressen, og satser på denne delen av markedet. Men er et produkt fra Louis Vuitton- og Kusama-samarbeidet en god investering?
– Produktene fra Louis Vuitton og Kusama er morsomme. Noen av dem er eksklusive og andre mer tilgjengelige. Men prisene i annenhåndsmarkedet i dag er ikke høyere enn i førstehåndsmarkedet.
Produktene fra Louis Vuitton og Kusama er morsomme. Men prisene i annenhåndsmarkedet i dag er ikke høyere enn i førstehåndsmarkedet.Lucille Andreani, Christie’s
Det sier Lucille Andreani i Christie’s som har tittelen Head of Handbags, Auction and Private Sales, Europe, Middle East & Africa.
Hun viser først og fremst til den forrige kolleksjonen fra den japanske kunstneren og Louis Vuitton fra 2012.
– Sett fra en veskeeksperts synspunkt er den morsom, fornøyelig og arty. Men veskene er ikke den beste investeringen for en person som er på jakt etter en fortjeneste.
Men veskene er ikke den beste investeringen for en person som er på jakt etter en fortjeneste.Lucille Andreani, Christie’s
Storhetstid under “It-veske”-tiden
Veskene Christie’s har solgt fra forrige kolleksjon er utelukkende de som har størst preg av kunstnerens signatur med kraftige farger og polkadotter. Den høyeste prisen ble oppnådd i New York i 2018. Den tilhører riktignok et sett av tre vesker som til sammen ble solgt for 5.000 dollar. Deretter følger en veske og tilhørende lommebok som ble solgt for 3.250 pund i London samme år.
– Objektene er definitivt interessante fordi de er innovative og limited editions. Luksus og fashion er en sterk kategori i annenhåndsmarkedet og får alltid mye oppmerksomhet. Samarbeidet mellom luksus og kunst var veldig vellykket i “It-veske”-æraen, da utviklingen i annenhåndsmarkedet for vesker var i sin spede start. Dette markedet modnet mellom 2012 og 2018 da “shopperne” ble samlere. Samlerne ser etter klassiske objekter i tidløs stil og med den beste kvaliteten. Hermès har ledet an betydelig der, sier Andreani.
Louis Vuitton flinkest i klassen
Christie’s-eksperten trekker likevel frem at Louis Vuitton har vært den flinkeste til å samarbeide med kunstnere. Det begynte med Stephen Sprouse in 2001.
– Takashi Murakami-veskene, som startet i 2003, var de mest ikoniske It-veskene tidlig på 2000-tallet. Deretter fortsatte samarbeider med Richard Prince i 2008, Kusama i 2012, Chapman-brødrene i 2013 og Cindy Sherman i 2014, forteller Andreani.
Hun var for øvrig i Norge da Christie’s hadde et “Luxury”-event i samarbeid med SEB Private Wealth i 2018, og som Kapital omtalte.
– Christie’s var først ute med å introdusere det voksende annenhåndsmarkedet for vesker som samlerobjekt til Norge, forteller Cornelia Svedman, som er auksjonshusets representant i Norge og som har formidlet kontakten.
Kusama i Norge – og hva kunsten koster
I Norge er den japanske kunstneren Yayoi Kusama (f. 1929) kanskje mest kjent for en stor utstilling på Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden i Bærum i 2016. Der ble hele kunstnerskapet hennes vist, som spenner bredt og også da inkluderte motedesign. Utstillingen var den best besøkte på 30 år.
I 2019 kjøpte investor, kunstsamler og milliardær Christen Sveaas en stor og rød Kusama-blekksprutskulptur med hvite prikker til sitt museum Kistefos på Jevnaker. Kapital var invitert på en sniktitt dagen “Shine of Life” ankom. Det syv–åtte meter høye verket ble sendt med skip til Norge og kom på fire digre trailere. Da Kapital spurte Sveaas om han ikke var redd for at en av delene skulle treffe Bentleyen hans, svarte han: “Bilen er mye billigere enn skulpturen.”
Ifølge Artprice selges verkene hennes for nesten åtte millioner dollar på auksjon. Målt i omsetning på auksjon var Kusama den 12. mest solgte kunstneren i verden i 2022. Grafikken hennes klubbes fra rundt 10.000 dollar i annenhåndsmarkedet nå, ifølge prisdatabasen.
Prisene i butikk på vesker som er laget i limited editions er absolutt høyere enn de vanlige seriene, gjerne rundt 50 prosent dyrere.Cecilie Malm Brundtland, Sotheby's
50 prosent dyrere i utgangspunktet
Kapital har også vært i kontakt med konkurrenten Sotheby’s. En av de norske representantene, Cecilie Malm Brundtland, svarer oss.
– Kusama flyttet virkelig grensene for et samarbeid mellom kunst og design, noe man kan si faktisk bidro til å redefinere ideen om hva et luksusmerke er i 2012. Flere vesker fra kolleksjonen har senere dukket opp i annenhåndsmarkedet og har vært solgt på auksjon hos Sotheby’s, senest sommeren 2022, forteller hun.
Den høyeste noteringen ligger på rundt 70.000 kroner, solgt for mer enn det dobbelte av forhåndsvurderingen i Hongkong i 2021.
– Prisene i butikk på vesker som er laget i limited editions er absolutt høyere enn de vanlige seriene, gjerne rundt 50 prosent dyrere, påpeker Malm Brundtland og tilføyer:
– At de er dyrere når de er dekorert av en kjent kunstner er ikke rart.
Kunstkoffert til over en mill.
I 2020 ble også en Louis Vuitton-koffert av Murakami solgt på auksjon hos Sotheby’s for 94.500 pund, det vil si ca. 1.150.000 kroner.
– En tilsvarende koffert ble først presentert i 2007 på kunstnerens retrospektive utstilling på Museum of Contemporary Art i Los Angeles. Dette sier jo mye om hvordan kunstneren selv ser på betydningen av slike gjenstander i sitt kunstnerskap, noe han har hatt stort gjennomslag og suksess med, sier Malm Brundtland.
Sotheby’s-representanten tilføyer at Louis Vuitton også har samarbeidet med Josh Smith.
– For tiden kan man kjøpe en Louis Vuitton-veske designet av Smith hos Sotheby’s til 8.600 dollar. Denne kostet ca. 70.000 kroner i butikk for under to år siden, sier Malm Brundtland.
En kunstveske er morsomt, men er du ute etter en investering, bør du gå for en klassisk veske. Husk bare at den må oppbevares under spesielle forhold og ikke tåler særlig bruk hvis verdien skal holde seg i verdi – eller helst stige. Så kanskje det er bedre å kjøpe et kunstverk? Som en av få kvinnelige kunstsamlere, Maria Kalamaki sa til Kapital for endel år siden: “Dropp en dyr veske, kjøp kunst!”