<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

– Vi ruster oss for det som kommer

Det som begynte med 3.000 par underbukser i stuen til Olaf Tufte, har i dag blitt en bedrift som snuser på hundre millioner i omsetning. Men den norske rolegenden forbereder seg på urolige farvann.

Klesgründer: Olaf Tufte, her fotografert i kjent driv under de olympiske leker i Tokyo, gjør suksess med selskapet Tufte Wear. Foto: NTB
Næringsliv

– Bjørn Borg skal ut av Norge. Det morsomme er at mange av de som går med Bjørn Borg-underbukser i Norge ikke engang vet hvem Bjørn Borg er, uttalte Tufte til Kapital på tampen av 2014.

Tidligere det samme året hadde han gjort et slags comeback i robåten, og dessuten gått til topps i kjendisversjonen av realityprogrammet 71 grader nord. Nå var han i gang med en ny type utfordring og prydet magasinets forside, poserende i en myr, iført intet annet enn sin egenproduserte boksershorts. Det var da noen år siden Tufte satt med 3.000 boksershorts i bambusviskose i stuen, og bedriften Tufte Wear kunne på den tiden skilte med omsetning på åtte millioner kroner.

Faksimile: Kapital

Drahjelp fra Farmen

Siden den gang har pilene stort sett pekt oppover. Salget har steget år for år og nådde i fjor 95 millioner kroner. Resultatet etter skatt ble 14 millioner, opp fra tre millioner året i forveien – en økning på rundt 360 prosent. Tufte viser til to faktorer for å forklare fjorårets resultatfremgang når Kapital slår på tråden.

– Det ene er at vi brukte mye tid på forberedelser og gjorde investeringer årene i forveien, og da var det ikke så mye pluss. Det andre er at veldig mange skulle på tur her hjemme i Norge under coronaperioden. Vi har utviklet mye bra tur- og fritidsklær de siste årene, så det ga oss en boost. Samtidig har kjennskapen til merkevaren vår økt mye de siste årene, godt hjulpet av at vi er inne på Farmen.

Den firedobbelte OL-medaljøren (to gull, en sølv og en bronse), som er Tufte Wears styreleder og eier rundt 42 prosent av selskapet, forteller at det ble tatt ut null kroner i utbytte i fjor.

– Alt er kjørt direkte tilbake i firmaet. Nå er det spådd tøffere tider, så vi ruster oss for det som kommer.

Endret forbruksmønster

I etterkant av coronapandemien har ting som utenlandsreiser, restaurantbesøk og kulturopplevelser stått høyere på folks prioriteringslister, mens skap og boder er fylt opp med klær og utstyr til bruk i skog og mark. Dette har preget Tufte Wears tall så langt i år.

– Vi ser på forbruksmønsteret at folk reiser igjen og bruker penger på ferie og sånne ting. Det er noe hele bransjen skriker om nå. For oss handler det om forberedelser, om å bruke det vi gjorde bra i 2019, 2020 og 2021 på å etablere oss og holde trøkket i 2022. Vi investerer i firmaet for fremtiden, sier Tufte.

Han forteller at selskapet i dag er mye mer enn boksere.

– Vi er komplette innen tursegmentet, og særlig dame vokser veldig. Her har vi en gjeng som jobber døgnet rundt med å tilfredsstille sluttbrukeren. Klærne våre skal være av så god kvalitet at man slipper å kjøpe nytt hvert år. Vi satser på kvalitet og gjenbruk, og i tillegg skal det være så grønt som overhodet mulig, sier Tufte.

PS! Når det gjelder den innledende ambisjonen, er det fortsatt et stykke igjen. Selskapet som bærer navnet til Bjørn Borg – for ordens skyld svensk tennislegende – omsatte for nærmere 800 millioner svenske kroner i fjor, og deres produkter selges i rundt 720 butikker her til lands. Men samtidig utgjorde det norske markedet kun fire prosent av konsernets merkevaresalg, anslagsvis rundt 30 millioner, så her ligger Tufte allerede en båtlengde eller to foran svenskenes boksershortskonge.