<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Nytt gigantsalg? Francis Bacon “Triptych 1986–87”, selges på auksjon i London 1. mars. I forkant er det vurdert til mellom 420 og 660 millioner kroner. Foto: Ward Steve / © Christie’s Images Limited 2021

Kan slå Hans Rasmus Astrups kunstkule

I 2020 solgte Stiftelsen Hans Rasmus Astrup et kunstverk av Francis Bacon for 74 millioner dollar pluss omkostninger. Nå selges et tilsvarende verk av samme kunstner på en auksjon i London. Summen kan passere 2020-tilslaget for kunst signert briten.

I 2020 solgte Stiftelsen Astrup Fearnley Museet noe av “arvesølvet” i kunstsamlingen. Francis Bacon-kunstverket “Inspired by the Oresteia of Aeschylus” fra 1981 gikk da under hammeren for å sikre midler til videre drift av museet på Tjuvholmen. Det var ikke uten reaksjoner i miljøet, ettersom bildet kanskje var det mest verdifulle i samlingen.

Bildet, som er et såkalt triptyk, dvs. et maleri med tre felter, ble klubbet for 74 millioner dollar hos Sotheby’s i New York i juni for snart to år siden. På det tidspunktet tilsvarte summen det djevelske tallet 666 millioner i norske kroner. Omkostninger kom i tillegg. 

Stiftelsen kunne dermed innkassere en gevinst på i størrelsesorden en halv milliard kroner, takket være Astrups gode kunstnese. Forventningene var dog enda høyere, noe Kapital har skrevet om tidligere, men nok om det. 

– Kunstnerens viktigste verk

Nå skal erkekonkurrenten Christie’s selge et lignende verk, “Triptych 1986–87”, på auksjon i London 1. mars. Dette Bacon-bildet er vurdert til mellom 35 og 55 millioner pund, tilsvarende omtrent 420 til 660 millioner kroner etter dagens kurs.  

Selgeren, som ikke er kjent, kjøpte bildet av Marlborough Gallery in New York i 2007. Det ble første gang vist her i 1988. I 2020 var det stilt ut på Centre Pompidou i Paris, som hadde et eget show med Bacon, som levde fra 1909 til 1992.

– I likhet med maleriet som tidligere tilhørte Astrup Fearnley Museet, er dette bildet ett av kun 28 store triptyker som Bacon malte mellom 1962 og 1991, forteller Cornelia Svedman, som er Christie’s’ representant i Norge. 

I likhet med maleriet som tidligere tilhørte Astrup Fearnley Museet, er dette bildet ett av kun 28 store triptyker som Bacon malte i årene mellom 1962 og 1991.
Cornelia Svedman

– Fra et kunsthistorisk perspektiv ansees disse triptykene å være noen av kunstnerens viktigste verk, og rundt halvparten er i dag i museumssamlinger fra Guggenheim og Tate til Jerusalem og Teheran. Det finnes i dag ikke noe slikt verk i Norge, sier hun.

Rekord fra 2013

De viktige og sjeldne triptykene er også blant de mest verdifulle av Bacons verk. 

– Rekordprisen for Bacon er triptyket “Three Studies of Lucian Freud”, 1969, som ble solgt hos Christie’s for 142 millioner dollar i 2013. Den gang var det det dyreste verket noen gang solgt på auksjon. I dag er rekorden maleriet av Leonardo da Vinci som Christie’s solgte i 2018 for nærmere en halv milliard dollar, forteller hun.

Rekordprisen for Bacon er triptyket ‘Three Studies of Lucian Freud’, 1969, som ble solgt hos Christie’s for 142 millioner dollar i 2013.
Cornelia Svedman

Svedman kommer med en oppfordring:

– Norske politikere har overlatt mer og mer av ansvaret for å finansiere museenes viktige kunstinnkjøp til private aktører. Kan man håpe at de tar tilbake noe av dette ansvaret og legger inn et bud? “Hope is a good breakfast, but it is a bad supper,” sa en annen Francis Bacon.

Sitatet tilhører til filosofen med samme navn, som levde fra 1561 til 1626, og som skal ha vært en slektning av kunstneren.

– Bacons far mente i alle fall at de var i slekt med filosofen, etterkommere av hans halvbror. Forholdet mellom far og sønn er et kapittel i seg selv, sier Svedman.

Inside
Næringsliv