Før sommeren skrev Kapital at Stiftelsen Hans Rasmus Astrup skulle selge et stort maleri av den britiske maleren Francis Bacon, og at de potensielt kunne få en gevinst på i størrelsesorden en halv milliard kroner.
I sommer ble det solgt på auksjon for 74 millioner dollar, eller 666 millioner kroner med dagens valutakurs. Men til tross for den djevelsk gode salgssummen kan Kapital nå fortelle at det er flere hundre millioner kroner mindre enn det stiftelsen hadde forventet å få solgt maleriet for i første omgang. Vi kan også avsløre at Sotheby’s tok en kjempesjanse da de tok inn bildet på auksjon ved selv å garantere for et salg.
– Sotheby’s var desperate, sier en kilde til Kapital. – De var heldige at en kinesisk kjøper bød på bildet. Det var nok en velkommen overraskelse.
Sotheby’s var desperate som garanterte for salget.Kunstkilde
Prøvde på 900 mill.
I kjølvannet av Sotheby’s-auksjonen i sommer har det kommet frem at stiftelsen først forsøkte å selge bildet for 100 millioner dollar, eller 900 millioner kroner, i det private markedet. Det vil si 35 prosent mer enn det til slutt ble solgt for på auksjon.
Denne informasjonen har Kapital fått fra sentrale kilder i kunstmarkedet. Avisen The New York Times har også skrevet om fremstøtet mot private samlere.
De et par hundre millionene er penger som kunne ha gått til å støtte driften ved Astrup Fearnley Museet og innkjøp til Astrup Fearnley Samlingen.
– Ble dere skuffet da dere ikke fikk solgt for 100 millioner dollar?
– Vi er svært godt fornøyde med oppnådd pris, sier Bjørn Rønneberg, som er styreleder for Astrup Fearnley Museet.
Vi er svært godt fornøyde med oppnådd pris.Bjørn Rønneberg, styreleder for Astrup Fearnley Museet
Han svarer ikke på hvor mye de var villige til å gå ned i pris i utgangspunktet. På spørsmål om hvem som foreslo prisen på 900 millioner kroner, skriver han:
– Jeg er på reise, man skal ikke alltid høre på rykter.
Rønneberg svarer ikke på Kapitals oppfølgingsspørsmål om hva han legger i at man ikke skal høre på rykter.
Astronomiske tall
Det var DN som først i mars omtalte at Stiftelsen Hans Rasmus Astrup skulle selge Francis Bacon-maleriet, som er et hovedverk i samlingen. Maleriet hadde fått den astronomiske prisen på 60 til 80 millioner dollar, eller 540 til 720 millioner kroner, som også er en høy sum i det globale kunstmarkedet. Til sammenligning ligger den høyeste salgssummen oppnådd i det norske auksjonsmarkedet på drøye 12 millioner kroner.
Rønneberg uttalte da at salget kan gi mulighet for å øke kapitalbasen for å støtte museet og samlingen fremover. Pengene kan investeres for å gi avkastning, brukes som arbeidskapital eller som kontanter for kjøp av mer kunst.
Det var Kapital som først skrev om hvor stor den potensielle gevinsten kom til å bli, litt avhengig av hva stiftelsen måtte betale for salget. Vi skrev også at auksjonen, som skulle ha vært gjennomført i mai, var blitt forskjøvet til månedsskiftet juni. Da skrev vi også at auksjonshuset Sotheby’s hadde holdt på prisantydningen, selv om markedet var preget av corona.
30 prosent under
Sotheby’s la altså prisen 30 prosent lavere da de verdivurderte det etter at Bacon-bildet var forsøkt solgt for 100 millioner dollar. I kunstbransjen snakker man ofte at et verk er brent hvis det er forsøkt solgt lenge. Et kraftig priskutt måtte altså til.
Kapital kan nå også fortelle at auksjonshuset tok en stor sjanse ved å ta inn bildet til auksjonen. Sotheby’s hadde garantert for at bildet minst skulle bli solgt for 60 millioner dollar, tilsvarende den nederste delen av forhåndsverdien. Det vil si at hvis ingen hadde lagt inn bud, hadde auksjonshuset selv måttet bla opp 60 millioner dollar, et kjempebeløp for Sotheby’s, som allerede er sterkt påvirket av corona og sviktende inntekter. Garantien var merket med en liten sirkel i auksjonskatalogen.
– Det var egen garanti, ikke tredjepart, påpeker en kilde.
En annen modell, og som er å foretrekke for auksjonshusene, er at man får inn en tredjepart som garantist.
– Ingen kommentar
Kapital har vært i kontakt med auksjonshuset via deres norske representant Cecilie Malm Brundtland. Hun formidler svaret fra en talsperson hos Sotheby’s i New York.
– Siden Sotheby's garanterte for salg på 60 millioner dollar, betyr det at dere var “desperate”?
– Absolutt ikke. Sotheby’s’ garantistrategi er en viktig del av vår forretningsmodell.
– Det var jo en kjempestor risiko å ta?
– Absolutt ikke. Vi trodde på bildet og på markedspotensialet for verket. Dette viste seg å bli bekreftet under auksjonen.
– Var det også dere som forsøkte å formidle bildet privat for 100 millioner dollar som New York Times skrev i sommer?
– Ingen kommentar, sier vedkommende.
Bacon-tilslaget ble det tredje høyeste for kunstneren på auksjon. Konkurrenten Christie’s har rekordtilslaget på 127 millioner dollar, eller 1,1 milliard norske kroner. I tillegg kommer omkostninger. Tilslaget for 74 millioner dollar er også uten omkostninger.
Nest dyreste norske
Sotheby’s mener at dette salget er en milepæl på mange måter; prisen er rekordhøy og omstendighetene rundt auksjonen med lockdown stort sett i alle markeder var eksepsjonelle.
– Vi er ganske sikre på at dette er det nest dyreste kunstverk som er solgt av norsk eier noen gang i historien, selvfølgelig etter “Skrik”, som også ble formidlet av oss, passer de på å si.
Som kjent hadde selger Petter Olsen arvet Skrik-pastellen som ble solgt for 107 millioner dollar i 2012.
Hans Rasmus Astrup kjøpte Bacon-maleriet “Triptych Inspired by the Oresteia of Aeschylus” da han var i 40-årene på det glade åttitall. Etter det Kapital kjenner til, var det etter et møte med kunstneren selv i London. Astrup skal ikke ha hatt noen tanker om at kjøpet skulle bli en lukrativ investering. Det skal angivelig kun ha handlet om “passion” for kunsten.
Passion kan som kjent føre til rikdom.
Salgssvikt på 25 prosent
Nylig omtalte kunstavisen Artnet News Sotheby’s’ tall hittil i år. Totalsalget var ned ca. 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I år har auksjonshuset solgt kunst for 22,5 milliarder kroner, mens tilsvarende tall for i fjor var 29,7 milliarder kroner. Tallene var likevel ikke så ille som endel fryktet etter at auksjonshuset måtte stenge ned i mars, avlyse auksjoner og permittere ansatte. En del av salget foregikk i juli. Auksjonshuset endret derfor rapporteringsperioden til også å inkludere den måneden.
Den største nedgangen var på auksjonssiden. Tallet var ned hele 30 prosent sammenlignet med 2019, skriver Artnet News. Auksjonshuset driver også med kunsthandel. Dette tallet ble ikke rammet særlig hardt og var kun ned 1,5 prosent, og endte på 5,2 milliarder kroner.
Ett lyspunkt er det dog, selv om det hjelper lite i dollar og cent: Online-salget er opp 500 prosent. Mange av kundene som handler på nett er langt yngre enn de som tradisjonelt byr på fysiske auksjoner. Dette er et pluss for kundegrunnlaget i fremtiden.