<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Rekorder under corona for matkasseselskap

Den pågående coronapandemien har medført endringer i nordmenns handlevaner. Dette gagner matkasseleverandørene Godtlevert og Adams Matkasse, som aldri før har levert sterkere resultater.

Leverer gode tall: Selskapet bak Godtlevert og Adams Matkasse fikk et løft gjennom fjoråret, da coronapandemien bidro til at flere utforsket selskapenes tilbud. Foto: Godtlevert
Næringsliv

Matvareaktører har generelt gjort det skarpt under coronapandemien, som i tillegg har medført at flere er åpne for å handle på andre arenaer enn i fysisk butikk. 

Dette gjenspeiler seg i regnskapet til Godtlevertgruppen AS, som består av Godtlevert og Adams Matkasse. Selskapet oppnådde en omsetningsvekst på over 18 prosent til 590 millioner kroner i 2020. Resultatet etter skatt endte på drøyt 39 millioner kroner, opp fra 23 millioner kroner året i forveien. Både omsetning og resultat er det høyeste i selskapets historie.

Mer synlig i mediene

Ifølge finansdirektør Erik Bergman i LMK Group, som eier Godtlevertgruppen, er det vanskelig å tallfeste coronaeffekten isolert. Selskapet har gjort endringer i produkttilbudet, vært mer synlig i mediene og investert mer i salg og markedsføring gjennom året, hvilket kan være medvirkende årsaker til salgsveksten.

– Men vi har kunnet konstatere at Covid-19 har fått flere forbrukere til å teste måltidsløsninger, og siden produktet vårt trenger noen uker før kunden fullt ut opplever alle fordelene, kan du si at kundene våre har “lært” seg å handle på nettet og hvordan produktet vårt fungerer. Fra et generelt perspektiv har flere forbrukere som tidligere foretrakk å bare kjøpe mat i fysiske dagligvarebutikker blitt vant til å kjøpe mat også på nettet, noe vi tror de vil fortsette å gjøre selv etter pandemien, skriver han i en e-post til Kapital, og legger til:

– Vi har også sett et annet sesongmessig mønster i løpet av året, hvor færre kunder stanset i løpet av høytider og feiringer, og i stedet fortsatte å konsumere våre kasser.

Fra et generelt perspektiv har flere forbrukere som tidligere foretrakk å bare kjøpe mat i fysiske dagligvarebutikker blitt vant til å kjøpe mat også på nettet, noe vi tror de vil fortsette å gjøre selv etter pandemien.
Finansdirektør Erik Bergman i LMK Group

Vekst i alle markeder

Drivkreftene som har gitt vekst for Godtlevert og Adams Matkasse er ikke unike for Norge. LMK Group (Linas Matkasse Group) har virksomhet i alle de skandinaviske landene, og også på konsernnivå var 2020 rekordsterkt. For hele året økte omsetningen med 12,1 prosent til 1.217 millioner svenske kroner, med vekst i alle markeder. Justert brutto driftsresultat ble 145,3 millioner.

Dette ga suksess da LMK Group nylig debuterte på Nasdaq First North i Stockholm. Noteringen var overtegnet, og selskapet er i dag verdsatt til over en milliard svenske kroner.

Det var det norske oppkjøpsselskapet Herkules Capital som tok matkassene på børs. Herkules har vært største eier i Linas Matkasse siden 2015, og sitter gjennom fondet Herkules Private Equity IV fortsatt på en betydelig eierandel i selskapet også etter noteringen.