Dyr, deilig og … avleggs?
Råere, lekrere og dyrere krigsmaskin har aldri vært laget. Problemet er at hangarskipet Gerald R. Ford stadig ikke er stridsdyktig – 11 år etter at kjølen ble strukket og nærmere fire år etter at det ble levert.
Den populære musikkprodusenten og DJen Alan Walker (23), som står oppført med en skattelignet inntekt på godt over 26 millioner kroner i 2019, har som kjent stor interesse for dyre biler. Allerede som 19-åring – og før han fikk førerkort – kjøpte artisten sin første sportsbil, en Audi R8 Spyder. I 2019 skaffet han seg et nytt glis, en Ferrari 488 Spider, som da hadde en nybilpris på rundt 3,5 millioner kroner, men den er allerede byttet ut. I april i fjor ble han nemlig eier av en ett år gammel Lamborghini Urus. En slik SUV har fort en nybilpris på over 3,8 millioner kroner i Norge inkludert ekstrautstyr.
I tillegg til å være hektet på luksusbiler er artisten tilsynelatende også opptatt av personlige bilskilt. 23-åringen har de siste årene søkt om rettighetene til flere personlige kjennemerker. Han hadde tidligere skiltet WALKER på Audien. Søknaden om bilskiltet AW 2 ble også innvilget. Nylig fikk han videre innvilget søknaden om rettighetene til bilskiltet AW3 . Søknaden om rettighetene til skilt med tegnkombinasjonen 6942069 ble derimot avslått.
Mener det refererer til bruk av narkotika
Årsaken til at tegnkombinasjonen 69 420 69 ikke oppfyller kravene i bruksforskriften til utforming og innhold for personlige kjennemerker, er at den “etter alminnelig oppfatning anses å medføre ulempe for noen”, ifølge Statens vegvesen.
“Dette på bakgrunn av en skjønnsmessig vurdering vi har gjort, da tegnkombinasjonen 6942069 refererer til bl.a. bruk av narkotika, som er upassende og ikke tillates som personlig kjennemerke”, heter det i avslaget fra vegvesenet.
Tegnkombinasjonen 6942069 refererer til bl.a. bruk av narkotika, som er upassende.Statens vegvesen
At den aktuelle tegnkombinasjonen er upassende og blant annet refererer til bruk av narkotika, er nok ved første øyekast ikke opplagt for de fleste. Men ifølge Wikipedia er 420 et “kodebegrep innenfor cannabiskulturen for å konsumere marihuana eller hasj”. Slanguttrykket viser også til cannabisorienterte feiringer som finner sted årlig den 20. april, og flere hoteller i verden har ifølge Wikipedia valgt å droppe romnummer 420 på grunn av tallets assosiasjon med cannabis. Søk på nettet indikerer videre at tallkombinasjonen 69 420 69 er et slags slangbegrep for “sex and drugs” eller noe i den gaten.
Vurderes av en gruppe saksbehandlere
Spørsmålet om hva som er bakgrunnen for at valg av personlig bilskilt falt på tallkombinasjonen 69 420 69, forblir ubesvart. Alan Walkers management i Mer besvarte ikke Kapitals henvendelser innen artikkelen gikk i trykken.
Kontorsjef Tonje Moberg i Statens vegvesen kan ikke kommentere dette konkrete avslaget, men forteller på generelt grunnlag følgende om hvordan vegvesenet går frem for å oppdage personlige kjennemerker som kan oppfattes støtende eller som av andre grunner bør avvises.
– Det ligger en automatisk “fyordliste” i selvbetjeningsløsningen som gjør at noen tegnkombinasjoner ikke er mulig å søke på. Eksempler på dette er allment kjente banneord. Dersom man ikke blir stoppet her og får igjennom søknaden, blir denne vurdert manuelt av en liten gruppe saksbehandlere et sted i landet. Ingen jobber heltid med dette, men har personlige bilskilt som en spesialoppgave i tillegg til annen saksbehandling, sier Moberg.
Har lang fyordliste
Vegvesenets fyordliste blir stadig lenger og inneholder nå over 1.600 ord og tegnkombinasjoner, som det altså ikke er mulig å søke på. Da ordningen ble innført i 2017, opererte vegvesenet med en liste på bare 140 fyord. Når de avslår en tegnkombinasjon med bakgrunn i at den kan oppfattes støtende, legges den nemlig til i fyordlisten.
Moberg forteller at det totalt ble gitt bortimot 400 avslag i fjor (som ikke skyldes utløpt betalingsfrist), så Walker er langt fra alene om å ønske seg bilskilt som er for drøyt for vegvesenet. Kapital har for eksempel tidligere omtalt at den bilinteresserte mangemilliardæren Michael Stang Treschow, som er syvende generasjon til å drive den tradisjonsrike industribedriften Treschow-Fritzøe videre, for noen år siden fikk avslag på søknadene om rettighetene til kjennemerkene WEED og FUCKU. Treschow, som totalt har svidd av over 100.000 kroner på personlige bilskilt, hevdet for øvrig overfor Kapital at han ikke planla å bruke de nevnte skiltene selv dersom søknaden hadde blitt innvilget.
– Den vanligste begrunnelsen for å gi avslag er at tegnkombinasjonen kan oppfattes støtende. Andre begrunnelser kan være at tegnkombinasjonen kan forveksles med et annet ordinært kjennemerke, for eksempel fra tidligere registreringsordninger. Dette kan få uheldige konsekvenser ved bompassering etc. En annen begrunnelse er at det er et beskyttet etternavn, sier Moberg.
Den vanligste begrunnelsen for å gi avslag er at tegnkombinasjonen kan oppfattes støtende.Tonje Moberg, Statens vegvesen
Har sopt inn 75 millioner
I skrivende skrivende er det utlevert 8.295 personlige bilskilt. Det koster 9.000 kroner pr. skilt, og du får rettighetene til skiltet i ti år. Totalt har Statens vegvesen dermed dratt inn om lag 75 millioner kroner på denne ordningen.
– Når vi trekker fra etableringskostnader og driftskostnader for tilbudet, så har vi beregnet et overskudd på drøyt 50 millioner kroner som blir brukt til trafikksikkerhetsarbeid, som for eksempel ulike holdningskampanjer, forteller Moberg.
I 2017, det året ordningen ble innført, ble det innvilget nesten 4.900 søknader. I 2018 ble det innvilget 1.840, mens det i 2019 og 2020 ble innvilget hhv. 1.168 og 1.205 søknader.
– Det er mindre populært med personlige kjennemerker nå enn tidligere?
– Det er naturlig at antall søknader går ned. I 2017 var personlige kjennemerker et nytt tilbud, og de som var mest opptatt av dette sikret seg sine skilt med ti års rettighet da. I de andre nordiske landene har antall nye personlige bilskilt stabilisert seg på om lag 1.000 i året når nyhetens interesse har lagt seg, forteller Moberg.