Norges befolkning, og kanskje mest av alt Kapitals lesere, er veldig opptatt av Tesla.
Det er flere årsaker til dette. En stor andel av våre lesere eier aksjer, og Tesla-aksjen har steget vanvittig mye i 2021. Opp mer enn 700 prosent, og aksjen er ekstremt høyt priset. Man betaler mye for en fremtidig og usikker fortjeneste.
Så er det slik at elbilsalget i Norge er ekstremt høyt, og Tesla har vært bilkjøpernes yndling i mange år. Tesla har toppet statistikken år etter år. Men ikke i fjor, da det ble solgt 9.227
Audi e-tron og 7.770 Tesla Model 3.
Det er nesten ikke til å tro, men i desember utgjorde salget av elbiler 66,7 prosent av totalsalget. På årsbasis utgjorde salget av elbiler (nullutslippsbiler) 55,3 prosent eller 76.804 biler.
Selv i Finnmark og Troms lå elbilsalget på 40 prosent.
Og totalsalget? I desember ble det solgt 20.574 nye personbiler, og det var en økning på 82,8 prosent fra desember 2019.
Midt under coronakrisen kjøper nordmenn biler som aldri før. Vi kan ikke reise til utlandet, og vi har åpenbart spart så mye penger på reiser, hotellbesøk og restauranter at vi har råd til flere og nyere biler.
Dette har nok mye å gjøre med at biler har vært relativt dyrt i Norge, både i anskaffelse og bruk, og så bestemte politikerne at elbiler skulle være billigere enn alt annet. Elbilene slipper merverdiavgift og engangsavgift og det er lavere firmabilbeskatning, samt at det kan være lettelser både i bompenger, parkeringsavgift og fergeavgifter. Og elbilene får snike i køen ved å bruke kollektivfeltene.
Elbileierne har vært i paradis. Elbilpolitikken er også samferdselspolitikk.
Elbileierne har vært i paradis.
Dette vil ikke vare, for de store fordelene skal avsluttes eller reguleres ned etter 2021.
Men det er å vente at elbilsalget blir høyt i 2021 også. Angivelig står det 30–40 nye elbilmodeller i kø for å erobre det norske markedet. Da vil også Tesla merke det. Nye modeller fra Tesla er det jo knapt med.
Men Tesla-kursen går til himmels. Kan det vare?