<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Joachim Haraldsen Foto: Foto: CF-Wesenberg

Skjermtid som kvalitetstid

Joachim “Noobwork” Haraldsen (26) begynte med spill som guttepjokk og har siden gjort det til levebrød. Nå vil han gjøre Norge ledende innen e-sport og inviterer investorer med på laget.

Denne artikkelen ble første gang publisert i Kapital nr. 12/2019.

– Hva betyr tid for deg?

– Tid betyr utfordring, og å skape noe. Jeg kjeder meg veldig fort hvis jeg ikke bruker hodet. Jeg leter alltid etter noe nytt.

– Du har brukt nærmest hele livet ditt på å spille?

– Ja, jeg startet med spill da jeg var tre, fire år. Så til sammen har jeg brukt 23 år på å spille dataspill. Nå anser jeg meg selv som en pensjonist innenfor gaming.

– Så tiden har gått fra deg i en alder av 26 år?

– Ja, så nå er målet å dyrke frem flere utøvere, bygge profiler og gjøre N47 til en global merkevare, sier Haraldsen. N47 er e-sport-laget som han eier og leder. I konkurranse med 250 millioner aktive spillere har laget nå kvalifisert seg til finalen i verdenscupen i overlevelsesspillet Fortnite i New York. Vinnerpotten er på 100 millioner dollar!

Reager eller dø

Også antallet som følger Haraldsen på nett er enormt. Hver dag klikker rundt 70.000– 80.000 personer seg inn på 26-åringens YouTube-kanal “Noobwork”, som er landets største på spillunderholdning. Kanalen har til sammen mer enn 130 millioner visninger, og nærmer seg 200.000 norske abonnenter. Storparten er mellom 8 og 25 år.

– Er det bortkastet tid å spille spill?

– Absolutt ikke. Gjennom spill er du sosial. Det er også veldig god hjernetrim, samt utfordrer deg mentalt. I et dataspill er det alltid en stor oppgave som er vanskelig å løse. Personer som er gode i spill, er også ofte svært logisk anlagt og raske i hodet. I spill har du nemlig kort tid å reagere på. Om du ikke reagerer riktig og fort nok, så taper du.

– Hva fikk deg til å bruke tid på spill?

– Jeg er et konkurransemenneske. Min far fikk meg da han var 18 år. Han hadde yngre søsken, og den yngste onkelen min er kun ni år eldre enn meg. Så jeg spilte mye brettspill og sjakk mot dem. Det var morsomt, men gav meg ikke den utfordringen som dataspill gir, forteller Haraldsen, som umiddelbart skjønte at dataspill var hans arena da han først tok fatt som åtteåring.

– Da koblet pappa opp to PCer, og vi spilte Age of Empires mot hverandre. Det er et strategispill i real time, en slags avansert utgave av sjakk. Jeg slo pappa fort, og spill ble en karriere for meg fra jeg var 13 år.

Ble sosial gjennom spill

Som 15-åring ble Haraldsen diagnostisert med idiopatisk skoliose, og var sengeliggende i fire år totalt, etter to omfattende ryggoperasjoner.

– Du blir jo deprimert av å ligge så lenge. Jeg var jo ikke funksjonell i hverken jobb eller skole. Det som reddet meg var dataspill, og den sosiale verden som flyter rundt på internett.

– Hvordan er den?

– Veldig fin, og veldig åpen. Det er ingen fordommer i forkant. Vi er alle like, og man blir respektert fra det sekundet man snakker med en annen. Man blir faktisk nær hverandre veldig fort. Man møter mennesker som vil det samme som deg – løse problemene i spillet. Da arbeider man sammen i et team, og har det veldig gøy.

– Er virtuelle venner like gode som de av kjøtt og blod?

– Absolutt! Jeg var en lukket person før jeg begynte å spille. Jeg ble også mobbet på skolen, og var han “annerledes personen” som alle snakket om. Gjennom spill har jeg bygget meg en karriere, og i dag elsker jeg å prate med mennesker. Jeg kjente meg godt igjen i historien om avdøde Mats “Ibelin” Steen. Foreldrene hans trodde han ikke hadde venner, inntil de så alle som møtte opp i begravelsen. De så bare en gutt som satt ved en PC-skjerm dag ut og dag inn. Det er mange slike gutter og jenter som Mats.

Gjennom spill har jeg bygget meg en karriere, og i dag elsker jeg å prate med mennesker.

– Hva hvis du fikk barn og de spilte de fleste av døgnets timer?

– Det er ikke noe galt i å spille. Når det blir feil, er hvis spillingen går utover andre viktige ting som skole, spising, soving og å være sosial med venner. Hvis barnet ditt står 22 timer på fotballbanen, blir han eller hun ikke bedre fotballspiller enn en som spiller to, tre timer hver dag. Det samme gjelder i spill. Men du må alltid være på lag med barnet ditt. Da må du lære barnet til å forstå at de vil gjøre det mye bedre i spill om de tar pauser. Hjernen klarer bare å trekke til seg en viss mengde informasjon, sier Haraldsen.

Men du må alltid være på lag med barnet ditt. Da må du lære barnet til å forstå at de vil gjøre det mye bedre i spill om de tar pauser. Hjernen klarer bare å trekke til seg en viss mengde informasjon

Skifte i trender

Også foreldrene til Haraldsen var svært bekymret for sønnen, som satt foran PCen mye av natten da han var ung.

– Ja, men så endte det jo godt. Det gjør stort sett det, men dette handler også om et generasjonsskifte. De som får barn nå forstår mer av denne verdenen enn de som fikk barn seint på 90-tallet, fordi teknologieksponeringen ikke var så stor da. Nå blir barn født rett inn i den teknologiske verden. Da er det helt naturlig for dem å sitte foran telefonen, eller en PC hele tiden. At spill har blitt så populært er et resultat av et trendskifte og en populærkultur.

– Hvilket forhold har du til tid?

– Jeg er bare 26 år, og har ubegrenset med tid. Nå skal jeg dyrke det jeg liker. Når man blir 30, 40 og 50 år får man mer og mer ansvar, og andre trekker deg i alle retninger. Nå kan jeg fokusere på å pløye min egen vei. Jeg blir kun stresset på tid hvis jeg må bruke tid på noen jeg absolutt ikke har lyst å bruke den på.

– Har du noen tidstyver?

– Telefonen.

– Ser du mye på klokken?

– Et par ganger i timen.

– Hva slags klokke har du på armen?

– Jeg bruker ikke klokke. Kun telefon.

– Sløser du med tid?

– Nei. Jeg bruker all tid fornuftig. Man kan tenke at det å se på TV er å sløse, men det kan også gi restitusjon. Noen ganger velger jeg å sove en time lenger, fordi jeg føler et behov. Da tenker jeg at det er til det bedre. Det handler om at rammene mine skal være litt åpne. Man skal lytte til kroppen.

– Hvilke råd vil du gi til ungdom som sliter med å finne ut av de skal bruke livet sitt på?

– Det er viktig å ta seg tid til å leve. Ungdomstiden skal brukes til å utforske. Bruke tid på å finne sin karrierevei. Det bør jo helst være noe man trives med, og som gir deg mening. Jeg er selfmade, og fungerte overhodet ikke på skolen. Jeg har vært usikker, men aldri bekymret fordi jeg alltid har hatt stor tro på det jeg driver med. Jeg tvilte heller aldri. Dette her er jeg født til. Det går ikke an å stoppe meg. Det er dette jeg må gjøre.

Verdens raskest voksende sport

– Hvor går veien nå?

– E-sport er verdens raskest voksende sport, med fotball som nummer to. Men det finnes foreløpig ingen profesjonelle rammer rundt sporten, siden den er forholdsvis ny. Det å få være med på å forme en sport er uhyre interessant. E-sport har store likheter med sjakk. I sjakk flytter man brikker med armene, her bruker man tastaturet. For å løse oppgaven benyttes samme apparatet – nemlig hodet. For Magnus Carlsen er det viktig med trening, restitusjon og mat – på lik linje med e-sport.

– Kunne Petter Northug lært dere noe?

– Helt klart. Vi kan lære mye av den tradisjonelle idretten. Innenfor e-sport er vi flinke til å trene, men ikke til å restituere. For å mestre oppgaver og bli best mulig, er det helt avgjørende å spise riktig, sove nok og ha fysisk trening.

– Du har spilt mot statsminister Erna Solberg. Hvordan var hun å spille med?

– Erna imponerte. Hun “levde” lenger enn meg. Jeg måtte jo ofre meg for selveste statsministeren. Før­ste gang jeg utfordret Erna til å spille med meg var i 2018. Andre gang jeg møtte henne var i 2019, da jeg åpnet Norges første esport-hus.

Verdens største i e-sport

– Går man glipp av det virkelige livet når man ser mye på skjerm?

– Ja og nei. Det er så utrolig viktig med balanse. For meg er det viktig å gå ut i naturen og føle på inntrykkene derfra.

– Kan impulser og opplevelser på skjerm konkurr­ere med virkelige hendelser og opplevelser?

– Ja. Teknologien gjør at du får en ganske virkelig opplevelse, som faktisk kan konkurrere med selve virkeligheten, mener jeg. Jeg er ikke så fan av det, men du kan ikke stoppe tiden. Nå er målet å få en næringslivsleder til å forstå hvilken milliardbutikk e-sport er og få vedkommende med på laget i N47. Spillutvikleren Epic Games fikk et resultat på tre milliarder dollar i 2018, og Fortnite-skaperen Tim Sweeney er god for 63 milliarder kroner. Flere har nok satt seg inn i dette, men de vet ikke hvordan de kan bli en del av dette.

– Hvordan blir de det?

– Er det flåsete å si “ring meg”? Norge har alle forutsetninger for å bli verdens beste esport-nasjon. Vi har en unik infrastruktur når det gjelder internett, strøm og tilgang til datamaskiner. Nordmenn er oppegående når det gjelder spill. Vi har alt, men vi er der ikke. Det skal jeg gjøre noe med!↔■

Min tid

 

Siden 2018 har Kapital hvert nummer invitert kjente mennesker til å fortelle hva tid betyr for dem og hva de bruker den til. Er tiden noe som kommer eller er tiden noe som går? Hvor ofte ser de på klokken og hva slags tidsmåler bruker de, et påkostet armbåndsur eller får mobilen duge?

Les alle artiklene i Min tid-serien her.

Livsstil
Reportasjer