Som et av verdens mest innovative selskaper innenfor arkitektur og design, har Snøhetta påtatt seg høyt profilerte oppdrag, både nasjonalt og internasjonalt. Blant annet står selskapet bak operahuset i Bjørvika. Administrerende direktør Isabella Alveberg mener den kreative kunnskapsindustrien er en for lite verdsatt del av det norske næringslivet.
– Effektivitet i seg selv er ingen god målestokk for den kreative kunnskapsbransjen. Vi må jobbe for et større mål enn som så. Et likeverdig fokus på det finansielle, sosiale og bærekraft, koblet med en lidenskap for kunst og kultur, er vår drivkraft i Snøhetta.
Kapital-sommer: Lederintervjuet
I sommer intervjuer Kapital samfunnstopper om arbeidsliv og ledelse. Neste ut er Isabella Alveber, administrerende direktør i Snøhetta.
Alveberg har en bachelor i økonomi fra St. Olaf College, der hun studerte fra 1987-1989. Etter å ha jobbet nesten 15 år i Microsoft, mesteparten av tiden i lederstillinger, tok Alveberg diverse stillinger i selskaper som Normand Safeground AS, AVG technologies og Avast Software. I 2018 tok hun over som konsernsjef i Snøhetta.
Alveberg forklarer at med klare og tydelige mål tiltrekker selskapet seg de riktige kundene og prosjektene, samt de mest kreative og skapende talentene.
– Kreativitet kan ikke måles i effektivitet, men skapes gjennom godt teamarbeid, engasjement, frihet og latter, sier hun.
– Hvem er ditt forbilde som leder?
– I løpet av min karrière har jeg jobbet med mange dyktige ledere som har vist meg viktigheten av utholdenhet, nøyaktighet, raushet og ikke minst å lytte mer enn man selv snakker. Mine forbilder er de som velger å gå sine egne veier, starte egne selskaper og drive dem til internasjonal suksess til tross for skeptikere og manglende støtteordninger. Vi snakker mye om sjømat- og oljeindustrien i Norge, men den kreative kunnskapsindustrien er et stort og undervurdert satsingsområde når vi diskuterer hva Norge skal leve av i fremtiden.
Opererer globalt
– Har du en ledelsesfilosofi?
– Min anbefaling til alle nye ledere er: vit hvem du er som person og leder, og stå sterkt i deg selv i medgang og motgang. Jeg liker å omgi meg med mennesker som er smartere enn meg selv, stille spørsmål, kontinuerlig vurdere våre beslutninger opp mot våre verdier og mål, og gi masse tillit og frihet til mine ledere.
Jeg liker å omgi meg med mennesker som er smartere enn meg selv Isabella Alveberg, Snøhetta-sjef
– Hvordan har du utøvd lederskap i “disse coronatider”?
– Vi har studioer over hele verden, så allerede i januar begynte vi å merke reisebegrensninger i Asia, for deretter å se markedsuroen spre raskt til Europa, USA og nå på nytt i Australia. Siden begynnelsen av året har vi vært en mer samlet ledergruppe som er tett på hva som skjer og hvordan vi som selskap kan best håndtere den uforutsigbare hverdagen som pandemien har gitt oss.
Snøhetta-sjefen presiserer at det var sikkerheten og helsen til de 200 ansatte som var hovedfokus da pandemien brøt ut.
– Deretter hvordan vi kunne fortsette å levere prosjekter over forventning til våre kunder og partnere. Nå fokuserer vi på å definere hvordan vår fremtid vil se ut og hva dette vil betyr for oss, sier hun.
– Samarbeidet under krisen har ført oss tettere sammen som ledergruppe, med en større forståelse og raushet for hverandres markeder og utfordringer og aldri før har vi jobbet så mye på tvers av studioene.
Snøhetta-design: Shanghai Grand Opera House skal stå ferdig i 2024. Foto: Snøhetta
– Er det norske arbeidslivet effektivt nok?
– I Snøhetta er resultatet våre prosjekter, fra opera i Shanghai, bibliotek i Beijing, byutviklingsplaner i Budapest, mediahovedkvarter i Paris, transformasjon av industribygg i Innsbruck, til bærekraftige hotellprosjekter i Sydney og energipositive bygg i Oslo. Vi jobber tverrfaglig innen design og arkitektur og måler vår kreative suksess gjennom å skape en helt unik verdi for våre kunder gjennom våre prosjekter.
Min jobb er å vise retning, og utvikle Snøhetta for fremtiden.