– Tid er mye viktigere enn penger
Han har vært med på å reise åtte milliarder euro gjennom fem fond, og er nå selv god for nær en milliard. – Tiden er det mest dyrebare jeg har, sier tidligere McKinsey- og Altor-topp Hugo Maurstad.
Amerikanske forbrukere har, til tross for en arbeidsledighetsrate som i kjølvannet av coronakrisen har nådd nivåer man ikke har sett siden depresjonen på 1930-tallet, likevel valgt å tråkke på forbruksgassen.
I mai steg eksempelvis detaljhandelen i USA med over 17 prosent målt mot måneden før. Resultatet har da også satt sine spor på Wall Street, der investorene i løpet av de siste ukene har sendt en mengde forbrukerrelaterte aksjer, særlig innen online-segmentet, til himmels støttet av flere rapporter om overraskende sterke salgstall.
250 milliarder
Ifølge Financial Times har dette påført en rekke investorer et samlet urealisert kurstap på rundt 28 milliarder dollar, tilsvarende vel 250 milliarder kroner, fordi de gjennom omfattende short-posisjoner har veddet på at kursene skulle ned basert på tanken om en kraftig avtagende detaljhandel i ly av pandemiutbruddet. Men strategien har enn så lenge slått feil, og den britiske næringslivsavisen referer blant annet til online-selskapet Wayfair, der short-investorer nå har pådratt seg et samlet kurstap på rundt tre milliarder dollar, vel 29 milliarder kroner, som følge av selskapets gode salgstall.
Steget med 290 prosent
Wayfair-aksjen har i løpet av de siste tre månedene steget med voldsomme 290 prosent. Men noen massive inndekninger er det enn så lenge ikke snakk om ettersom rundt 30 prosent av selskapets utestående aksjer fortsatt har blitt shortet, et klart tegn om at short-investorene ser konturene av verre tider for amerikanske retail-selskaper, også for rene online-aktører som Wayfair.
Short-panikk på Oslo Børs
Ifølge Finansavisen er det på tampen av juni registrert short-posisjoner i 23 av selskapene notert på Oslo Børs.
Øverst på listen finner man teknologiselskapet 5th Planet Games der rundt 12 prosent av selskapets aksjekapital nå er blitt shortet.
Nummer to på listen er det John Fredriksen-kontrollerte tankrederiet Frontline, der litt over fem prosent av de utestående aksjene er blitt solgt av investorer som vedder på kursfall ikke altfor langt frem i tid. Og Finansavisens rangeringer viser at det Tor Olav Trøim-initierte riggselskapet Borr Drilling nå ikke lenger er børsens aller mest jagede short-objekt, slik det inntil nylig var. Dette skyldes at selskapet for bare få uker siden fikk på plass en bred refinansieringspakke, som i sin tur sendte Borr Drilling-kursen opp med over hundre prosent – åpenbart drevet av investorer som umiddelbart så seg nødt til å dekke inn sine respektive short-poster. I dag er bare rundt 1.5 prosent av selskapets aksjekapital blitt shortet.
670 milliarder
I mellomtiden er det fortsatt mange investorer som mener de amerikanske konsumentene vil måtte stramme kraftig inn på forbruket i tiden som kommer – børsnoterte amerikanske detaljhandelsselskaper er nemlig utsatt for shorting til en verdi av 70 milliarder dollar, vel 670 milliarder kroner.