<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Stor Munch-fan: Eiendomsinvestor Pål G. Gundersen stiller ut Munch-samlingen sin i Åsgårdstrand i sommer. Her fra et intervju hjemme hos ham for noen år siden. Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix

Munch-milliardær åpner egen utstilling

Lørdag 20. juni åpner eiendomsmilliardær og kunstsamler Pål G. Gundersen en utstilling med egen kunst i det hvite huset som er i bakgrunnen på det kjente Munch-motivet “Pikene på broen”.

Stedet er sommerbyen Åsgårdstrand mellom Horten og Tønsberg, og hvor Munch tilbragte mye av livet sitt. Det var her han malte mange av de viktigste bildene sine, og som er de mest verdifulle. I Åsgårdstrand malte Munch også det kjente motivet “Pikene på broen”, hvor noen jenter står på en bro. I bakgrunnen er det et stort hvitt herskapshus. Huset heter Kiøsterudgården.

Blant de dyreste: Munch-maleriet “Pikene på broen” ble solgt for ca. 500 millioner kroner på auksjon hos Sotheby’s i New York høsten 2016. Foto: NTB scanpix

Nå har eiendomsinvestor og Munch-samler Pål G. Gundersen kjøpt huset av Olav Thon. Lørdag 20. juni åpner han en utstilling med egne Munch-trykk fra det som er kjent som The Gundersen Collection. 


Vet ikke hva han har brukt

– Hvorfor gjør du dette?

– Jeg er jo Munch-fan, sier Gundersen i det som må være dagens understatement. Han har en Munch-samling som kanskje er verdt over en halv milliard kroner.

Jeg er jo Munch-fan.
Pål G. Gundersen

Ikonisk bygning: Pål G. Gundersen har kjøpt Kiøsterudgården i Åsgårdstrand av Olav Thon for ti millioner kroner. Huset er i bakgrunnen på det kjente Munch-motivet "Pikene på broen". Foto: Line Sandvik

Gundersen har samlet på Munch i mange tiår. Eiendomsinvestoren, som i fjor ble notert med en formue på 7,7 milliarder kroner i Kapitals oversikt over Norges 400 rikeste, har en av de største samlingene med Munch-grafikk i privat eie. Den er særlig kjent for håndkolorerte trykk, som er den aller mest verdifulle Munch-grafikken. Det er reproduksjoner av disse kunstverkene, nesten 50 stykker, skal vises i sommer i det nyinnkjøpte huset hans.

– Hvor mye har du brukt på å få på plass dette?

– Det vet jeg ikke. Jeg kjøpte gården for ti millioner kroner av Olav Thon i fjor. Vi har pusset litt opp. Det er ekstra gøy å åpne nå som Munchs hus i Åsgårdstrand er delvis stengt, sier Gundersen.

– Munch prøvde seg

Det var en rik familie fra Drammen som eide Kiøsterudgården. De var skogeiere og brukte huset som sommerhus. Huset er altså det hvite som sees i bakgrunnen på det kjente motivet Pikene på broen.

Ikke noe å stjele: Gundersen har fått laget reproduksjoner av Munch-trykkene sine. Foto: Line Sandvik

– Kiøsterud hadde noen døtre. Det har vært antydet at Kiøsterud-døtrene var modeller for pikene på broen, og at Munch prøvde seg på dem. Jeg vet ikke om han kom så langt at han fikk overnattet i huset. Munch var glad i damer, og damene var glad i Munch, sier Gundersen.

Det har vært antydet at Kiøsterud-døtrene var modeller for pikene på broen, og at Munch prøvde seg på dem.
Pål G. Gundersen

Maleriet “Pikene på broen” ble solgt for ca. 500 millioner kroner på auksjon hos Sotheby’s i New York høsten 2016. Åtte år tidligere ble det samme maleriet omsatt hos samme auksjonshus i samme by for 300 millioner kroner. Motivet er malt i 1902 rett etter Munchs såkalte Livsfrise-periode. Kunsten fra den perioden oppnår de høyeste prisene i kunstmarkedet og inneholder motiver som “Skrik”, “Madonna”, “Angst”, “Sjalusi” og “Vampyr”.

– Jeg har alle motivene. Det er gøy å stille dem ut i Åsgårdstrand. Alle unntatt “Skrik” og “Angst” er laget der, forteller Gundersen på telefon.

Motivet “Pikene på broen” tilhører ikke Livsfrisen. Trykket, som er litt annerledes enn maleriet, har blitt solgt for opptil 7,5 millioner kroner pluss omkostninger i auksjonsmarkedet. Gundersen har et håndkolorert tresnitt med dette motivet i samlingen. Det er langt mer verdifullt.

Fått laget reproduksjoner

Gundersen har fått laget reproduksjoner av alle trykkene. Litt enkelt fortalt er det et avansert fotografi av bildene.

Laget i Åsgårdstrand: Stranden på Munch-trykket til høyre er i Åsgårdstrand. Munch laget nesten alle de kjente motivene i Livsfrisen i sommerbyen. Foto: Line Sandvik

– Det hadde kostet altfor mye å stille ut originalene med sikkerhet i et gammelt, fredet hus. Kanskje en million eller to, eller mer. Jeg vet ikke, sier Gundersen.

Hotel Continental i Oslo har gjort det samme med sin Munch-kunst etter et tyveri, altså laget reproduksjoner. 

– Reproduksjoner av Munch er ikke noe nytt. De begynte med det allerede på 1920-tallet. Blomqvist får stadig inn reproduksjoner fra arvinger som tror de har ekte bilder på veggene, men de er ikke verdt noe, sier Gundersen.

Ble kontaktet av Thon

Det var Olav Thon, som Gundersen har kjent i mange år og som både er en venn og har vært viktig rådgiver for Gundersen i hans karriere, som tok kontakt. Thon kjøpte Kiøsterudgården fordi det lå ved siden av hotellet han tidligere eide i Åsgårdstrand.

– Det ble litt tungdrevet for Thon å ha hotell der. Han solgte det. Alle var happy, mener Gundersen.

Thon sendte en e-post til Gundersen i etterkant: “Jeg ønsker deg til lykke med Kiøsterudgården og tror at denne gården bare noen få skritt fra Pikene på broen har store muligheter til å bli noe stort. Jeg personlig er bare glad for at du ble eieren av denne perlen.”

– Vil dele samlergleden

Det er hans høyre kunsthånd kunsthandler Morten Zondag som har stått for det meste av jobben med utstillingen.

– Noe av det man opplever i huset i dag, er autentisiteten fra den tiden da Munch var i Åsgårdstrand og malte, sier Zondag.

Noe av det man opplever i huset i dag, er autentisiteten fra den tiden da Munch var i Åsgårdstrand og malte.
Morten Zondag

– Skal du fast ha utstillinger om sommeren i huset?

Kjent motiv: Munch-trykket “Pikene på broen” med Kiøsterudgården i bakgrunnen, både på kunstverket og i speilbildet. Foto: Line Sandvik

– Jeg har lyst til å ha det neste år, sier Gundersen. – Jeg får se hvordan det går. Jeg har fått laget bøker om samlingen min, bondeantikviteter og nå en bok om Peder Balke. Dette er noe av det samme. Jeg vil dele samlergleden min, sier Gundersen.

Han har også diskutert med Munchmuseet om å få til et samarbeid når det nye museet åpner i Bjørvika. Museet skulle ha åpnet i disse tider. Rett før corona ble det kjent at dette er utsatt.

– Når det åpner, blir det et paradigmeskifte i norsk museumsverden. Det har vært luftet å sette opp busser fra Bjørvika og tilby omvisning i Munchs hus, Kiøsterudgården og så lunsj på hotellet, sier Gundersen.

Åpent hver dag

Utstillingen skal være åpen fra 12 til 16 hver dag og står til 23. august. Det koster 100 kroner å komme inn.

Det tar fra en halv time til tre kvarter å kjøre fra Nøtterøy, Tjøme og Hvasser hvor mange av landets rikeste har hytter, Gundersen inkludert. Til vanlig deler han tiden sin mellom Oslo, hvor han har mesteparten av businessen sin, primært leiligheter han eier og leier ut, og Geilo. I fjellbygda eier han tre hoteller. På Vestlia Resort, som har blitt en kunsthotell, er deler av Munch-samlingen også utstilt.

Livsstil
Reportasjer