+ mer
Utvid vinhorisonten: Østerrike, Tyskland, Sør-Afrika og USA leverer i verdensklasse. Foto: Svein Lindin

Vinene du bør prøve i 2021

Ønsket om å lære mer om vin er en økende trend i Norge, det samme er å kjøpe bedre og dyrere vin. 

Et av våre nyttårsforsetter er å smake mer fra nye spennende vinområder og vinstiler. Her finner man trender som vil ha stor betydning for hva vi nordmenn kommer til å like i fremtiden. Trendene som viser seg i Norge og ellers i verden er knyttet til klimaforandringer og prisutvikling, men også at langt flere har et større ønske om å lære mer om vin, spesielt om viner med en genuin “adresse” på opphav og smak. Viner som er skapt ved genuint håndverk.

Håndverk, hva legger vi i det? Enkelt fortalt er det viner med flott syrlighet og konsentrasjon, med autentisk smak av hva de er laget av eller hvor den kommer fra. Når vin er laget som et håndverksprodukt, med en begrensning på hvor mye som lages enten av eiendomsgrenser eller regelverk som styrer avkastningen i vinmarkene, vil du som oss både kunne smake forskjell, men også verdsette det slik stadig flere nordmenn gjør. Det er lett å sitere en av de toneangivende personligheter i Norge, vinimportøren Christopher Moestue, som så enkelt sa det for mange år siden: – Kunnskap er smakt.

Kunnskap er smakt.
Christopher Moestue, vinimportør

Samtidig som Covid-19 har gitt en stor vekst for Vinmonopolet,  viser også salgstallene en økende interesse i prissegmentet over 300 kroner. I denne prisklassen finner man de kundesegmentene som polet selv definerer som spesielt interessert i vin. Det er gode nyheter for Vinmonopolet.

Stort, kommersielt og smakløst

Vinverdenen er enklest å forstå om man deler markedet i to. Den store kommersielle delen hvor volumet er hoveddrivkraften, med de internasjonale vingigantene som Gallo, Constellation Brands som eksempler. Den andre andre delen er i all hovedsak små og mellomstore familiebedrifter hvor kvalitet går foran kvantitet. 

Den kommersielle delen av vinverdenen har hovedfokus på kvantitet foran kvalitet. Med viner konstruert for det norske marked, basert på fokusgrupper og kundeundersøkelser. Her hjemme i Norge kan man trekke frem den amerikanske vinen Falling Feather. Vinen kommer riktignok fra USA, men Norges mest solgte vinmerke eksisterer ikke i USA. Vinen er kjøpt på bulkmarked og fraktet til Norge i 40 fots containere. På Arcus’ anlegg på Gjelleråsen like utenfor Oslo blir vinen tappet på flasker og på boks. Salg av vin er en global milliardindustri, og tatt ned på hyllenivå viser gjerne etiketten et idyllisk vinlandskap med klare italienske trekk med navn og design, men innholdet, altså vinen, kan faktisk komme fra ulike deler av Europa.

Norges mest solgte vinmerke, amerikanske Falling Feather, eksisterer ikke for salg i USA.

Den kommersielle delen av markedet er en viktig del av industrien, men som i alle andre markeder med næringsmidler finner man kommersielle produkter med intetsigende kvalitet, og man finner produkter som defineres som et håndverk. Et godt utgangspunkt for håndverk finner man i Burgund i Frankrike. 

Bilde fra svalrommet til Vinmonopolet på Aker Brygge. Foto: Svein Lindin

Galopperende priser gir muligheter

Toppsjiktet av produsenter i Burgund har fått et beklagelig prisutviklingstrekk, kunne produktsjefene Arnt Egil Nordlien og Per Mæleng i Vinmonopolets spesialbutikker fortelle Kapital allerede i begynnelsen av 2020. Ved inngangen til 2021 kan man bare ane hva som vil skje med prisene når alle restauranter i Europa stort sett har holdt stengt eller hatt begrensninger på vinsalget i 2020. Dyr vin som burgundvin forflytter ikke salget til hjemmesittende konsumenter slik man ser i andre prissegmenter under den pågående pandemien.  

De galopperende priser på vin fra Burgund vil gi mange muligheter for nye vinområder i Tyskland, Østerrike, Portugal, Spania og Italia, for å nevne noen. En stor andel nye vininteresserte vil da trolig få et litt annet referansebilde på kvalitetsvin. 

Den dramatiske prisutviklingen for vinene fra Burgund de senere årene skyldes mange år med sviktende avlinger og lav produksjon. Kombinert med et marked hvor etterspørselen har overskredet produksjonen. Dessverre har den sjenerøse avlingen for både rødt og hvitt av 2017-årgangen ikke bidratt til at prisene har gått ned. 

Klimaet endrer vinvalget

Klimaforandringene fortsetter å endre forutsetningene for hvem som blir best i fremtiden. Vinområdene som i hundrevis av år har vært betegnet som de beste, er ikke nødvendigvis de som forblir det i fremtiden. Dette er også en del av grunnen til at vi følger nøye med på engelsk musserende vin, og høytliggende vinmarker i Spania, Frankrike, Portugal, Østerrike, Tyskland og Italia. Fellesnevneren for disse “nye” er vinmarker med en beliggenhet lenger nord eller med høyere beliggenhet over havet. Klimaendringene sammen med økt kunnskap om vinifikasjon vil i årene fremover kunne gi gamle druesorter fra disse områdene en ny renessanse.

Tyskland var et av disse landene som i 2020 for alvor ble satt på kartet med rødviner laget på Pinot noir, eller Spätburgunder på tysk. Nøkkelordet for den økte kvaliteten er mindre bruk av eik og en bedre konsentrasjon hos de beste produsentene som Julia Bertram, Dreissigacker, Geil, Mosbacher og Bernhard Huber.

Viner med bærekraft

Utenfor Europa finner man de beste vinmakerne i Sør-Afrika og i California, og de har alle en biodynamisk eller økologisk tilnærming. Sør-Afrika er muligens også det mest spennende vinlandet i 2021, hvor fremoverlente produsenter som Crystallum, Badenhorst, Scions of Sinai og Hamilton Russell setter standarden med gamle vinstokker i et helt unikt jordsmonn.  Produsentene i California leverer stadig bedre viner med moderat alkoholnivå og redusert fatbruk med Chardonnay og Pinot noir i klassisk stil. De beste produsenter leverer i de fleste tilfeller for lite vin til Norge, men både Hirsch Vineyards, Tyler, Rancho Alexander og Chanin er flotte eksempler i basisutvalget til Vinmonopolet.

Tonje Berg i Zington. Foto: Zington

Nordmenn vil lære mer om vin

Vinentusiast Tonje Berg har også samme inntrykk av at nordmenns kunnskap om vin stadig blir større og at det vil kunne endre hva folk ønsker å kjøpe.

– Absolutt, jeg tror den økte kunnskapen vil føre til en dreining mot at flere kjøper bedre kvalitet, sier hun. – Man legger gjerne en hundrelapp ekstra i flasken på polet. For mange blir det forskjellen mellom masseprodusert “skvip” og det at man faktisk har noe i glasset som kan nytes. For min del skal jeg fortsette å videreutvikle favoritter som Burgund og California, men også utfordre meg selv til å finne noen nye favoritter fra andre områder. Og jeg skal definitivt drikke mer Champagne – enten for å feire oppturer, eller fordi det rett og slett er sykt godt å drikke.

Jeg skal definitivt drikke mer Champagne.
Tonje Berg, vinentusiast

Kategorisjef Trond Erling Pettersen i Vinmonopolet ser også endringene.

 – Nordmenn er blitt litt mer betalingsvillige for hvert år som går. Snittprisen pr. solgte vinflaske på Vinmonopolet har økt fra 120 kroner til 163 kroner de siste ti årene. Norske vinkunder har blitt mer kunnskapsrike, og setter større krav til kvaliteten på vinen de drikker. Vi har sett at renommerte områder som Piemonte, Toscana, California, Burgund og Bordeaux har hatt en sterk økning de siste årene. Også innen musserende vin skjer det en sakte forflytning fra rimeligere Prosecco og Cava mot dyrere Cremant, Champagne og engelsk musserende.

Heidi Iren Hansen, vinansvarlig Kulinarisk Akademi. Foto: Andreas Klemsdal

Påfyll av kunnskap

Vinansvarlig Heidi Iren Hansen hos Kulinarisk Akademi forteller Kapital at pågangen til digitale vinkurs har vært stor hos dem i 2020. Den samme suksessen har det vært for interessen for å sette seg på skolebenken for mer vinkunnskap. Hansen sier at WSET Level 2 har hatt en fantastisk bra vekst og kjempestor interesse gjennom 2020 og til oppstart nå i 2021. 

Forklaringen tror hun er at folk har mer tid samtidig som de har et ønske om å formalisere vininteressen.

 – Alle reiser mindre i jobb nå og har derfor en mer forutsigbar hverdag, slik at de kan melde seg på et slikt kveldskurs uten å risikere å gå glipp av for mange dager. I tillegg begynner WSET å bli et bedre kjent studieløp i Norge, og jeg får stadig vekk studenter som har en fornøyd venn eller kolleger som har tipset om kurset, forteller hun.

Smakerommet

Varenr: 11202001
Julia Bertram Ahrweiler Spätburgunder 2017
Middels rød farge. Krydder, urter og røde bær på duft og smak. Konsentrert flott fruktighet med lang balansert syrlighet. Passer til: storfe, lam.
Pris: 360 kr (bestilling)
Poeng: 90
Importør: T&T Wine

Varenr: 11079401
Momento Grenache 2018
Middels rød farge. Røde bær, vegetale toner og urter på smak og duft. Leskende elegant med røde bær og krydder i ettersmaken. Passer til: storfe, lam.
Pris: 310 kr (basis)
Poeng: 89
Importør: Unico Real Wines

Varenr: 10552501
A.A. Badenhorst Sk'windjiesvlei Tinta Barocca 2018
Dyp rød farge. Mørke bær, krydder og vegetale toner på duft og smak. Fyldig konsentrert rik smak med fruktdrevet ettersmak. God grillvin i ypperste klasse. Passer til: storfe, lam. 

Pris: 400 kr (bestilling)
Poeng: 88
Importør: Autentico

Varenr: 10277201
Hirsch Vineyards San Andreas Fault 2017
Middels rød farge. Konsentrert fruktdrevet med røde bær, urter på duft. Sval fruktighet i anslaget med konsentrert smak og lang ettersmak. Beste kjøp i basislisten.
Passer til: småvilt og fugl.
Pris: 600 kr (basis)
Poeng: 94
Importør: Red & White

Varenr: 3583101
Geil Bechtheimer -S- Pinot Noir 2017
Middels rød farge. Markjordbær, røde bær og urter på duft og smak. Konsentrert syrlighet og fruktdrevet lang ettersmak.
Passer til: Småvilt og fugl.
Pris: 279 kr (bestilling)
Poeng: 88
Importør: Brand Wine Estates

Varenr: 1864901
Moric Burgenland Res Blaufränkisch 11
2017 Middels rød farge. Mørke bær, krydder og urter på duft og smak. Flott konsentrert syrlighet. Lang fast ettersmak med urter og røde bær. Passer til: storfe, lam.
Pris: 379  kr (bestilling)
Poeng: 89
Importør: Vinarius






Vin