+ mer
Biomangfold: Avignonesis eiendommer er nå 100 prosent biodynamisk drevet. Foto: Avignonesi

To stjerneprodusenter fra Toscana

Det er umulig å ikke bli forelsket i denne delen av Italia. Toscana betegnes som hjertet av Italia og er i en særstilling med sin historie og mat- og vinkultur. Men i jungelen av viner tilgjengelig er det lett å gå glipp av perlene.

Det er lett å drømme seg vekk til Italia og Toscana. Bølgende grønne åser med høye sypresser, oliventrær, kraftige gamle vinstokker og vakre gamle steinhus danner en tidløs scene som tiltaler de fleste av oss nordmenn. Toscana ligger i hjertet av Italia og er sentrum for en god andel av landets velkjente kvalitetsviner. Samtidig er Toscana i en særstilling med sin lange historie og mat- og vinkultur. Det er umulig å ikke bli forelsket i denne delen av Italia.

Visittkortet er Sangiovese

Sangiovese er den dominerende druen i området – Sangiovese er den kongelige druen bak Chianti, Brunello di Montalcino, Rosso di Montalcino og en rekke andre av regionens berømte viner. Sangiovese blandes, bortsett fra i Brunello di Montalcino, med Canaiolo, ofte også med Trebbiano, Malvasia og Ciligiolo, for å bløtgjøre skarpheten. Men i mange av regionens største viner er det kun Sangiovese vi finner i flasken.

Best med mat

Toscanas berømte flytende visittkort krever både lange varme dager og kjølige netter for å imøtekomme sin sursøte fruktighet og struktur – ikke minst når vinene er unge. Syrligheten gjør den til en matvennlig vin som gir store opplevelser når man nyter den sammen med retter som krever syrlighet og moderate tanniner. Retter som lammelår, entrecote og helstekt ytrefilet av okse er klassikere, men i mange tilfeller er de beste vinene også å betrakte som meditasjonsviner – som navnet tilsier, de nytes best i stillhet.

Stol på produsenten

Vinmonopolets imponerende varelinje med med hele 796 rødviner, 72 hvitviner og 22 roséviner tilgjengelig, er det lett å handle feil. Det generelle prisnivået ligger mellom 200 og 500 kroner, men bestselgere ligger mellom 100 og 300 kroner. Det er naturlig nok rødvin basert på Sangiovese-druen som dominerer salget, og da særlig fra Chianti-distriktet. Altfor mange viner fra Toscana kan i beste fall kalles intetsigende og pregløse etter vår mening. Lave priser på druer og most kombinert med stor konkurranse fra dominerende aktører har gjort at Toscana er blitt et vinområde hvor den lille produsenten er den reelle kvalitetsleverandøren.

Flott utsikt: Col d’Orcias økologiske vinmarker ligger i 600 meters høyde. Foto: Col d’Orcia

Stabilt salg

– Vin fra Toscana har et stabilt salg, men øker mer i Innlandet, Trøndelag og Nord-Norge enn i resten av landet, forteller kategorisjef i Vinmonopolet Trond Erling Pettersen til Kapital.

Størsteparten av salget foregår i og rundt de store byene i Sør-Norge. Av drøye 1,3 millioner liter solgt i 2019 ble nesten en million liter solgt i det Vinmonopolet kaller “de lyse og lette” butikkene sine.

Gjennomsnittsprisen pr. liter solgt av toscansk vin har økt jevnt og trutt de siste årene, og ifølge Trond Erling Pettersen tyder det på at norske kunder velger litt dyrere (og presumptivt litt bedre) vin for hvert år som går.

Under radaren 

Det enorme utvalget som er tilgjengelig kan også fort føre til at noen produsenter går litt under radaren, uten at det egentlig er meningen fra vår side. En gammel favoritt gjennom mange år er produsenten Col d’Orcia, hvor smakfulle og prisgunstige viner er gjennomgangsmelodien. Vingården Col d’Orcia er en av de eldste produsentene i Montalcino, med aner helt tilbake til 1700-tallet. 

Når man vil møte en greve: Grev Francesco Marone Cinzano kjører ofte i sin Bugatti på veiene i Toscana. Foto: Col d’Orcia

En ekte greve

Dagens eier, grev Francesco Marone Cinzano, bestemte seg for at hele eiendommen, inklusive selve hagen, vinmarken og olivenlundene, skulle drives økologisk, og i 2010 fikk han også sertifiseringen. Helt siden han tok over fra sin far i 1992 har han latt seg inspirere av hva munken Leandro Alberti skrev i boken Descrizione di tutta Italia (“En beskrivelse av hele Italia”). Boken, som ble skrevet helt tilbake i 1550 omtaler Montalcino som stedet “hele landet snakker om for dets gode viner som kommer fra de vakre åssidene”.

Selve eiendommen ligger vakkert til i Toscanas myke, bølgende åser i den sørlige delen av Montalcino, vel integrert i Orcia-dalen (Val d’Orcia). Eiendommen er totalt beplantet med totalt 144 hektar druestokker, hvorav 100 hektar er med Sangiovese (Brunello og Rosso di Montalcino). Kombinasjonen av jordsmonn og klima i denne delen av Montalcino betegnes som enestående. 

Høstfarger: Avignonesis vinmarker før vinteren setter inn. Foto: Avignonesi

En annen stjerne i Toscana

En annen produsent som vi har latt oss imponere av over fremgangen som er gjort siden 2009, er Avignonesi.  

Vinhuset er regnet som et av Italias eldste med røtter helt tilbake til 1600-tallet, og har figurert på landets vinscene i lang lang tid. Mange betrakter også derfor Avignonesi som en nasjonal helligdom. I likhet med andre store vinhus begynte deres tidlige historie med utbredelsen av den katolske kirken i Europa. Da pave Gregor XI flyttet sin residens fra Frankrike til Italia i 1377, flyttet like greit Avignonesi-familien etter. Etter hvert etablerte de seg i Montepulciano i Toscana med sin kjente Vin Santo-produksjon.

Vin Santo: Opprinnelig er Avignonesi kjent for sine søte viner. Foto: Avignonesi

Ettore og Alberto Falvo

Brødrene Ettore og Alberto Falvo kjøpte eiendommen av Avignonesi-familien i 1974, for så å modernisere driften. Avignonesi var historisk kjent for produksjon av den søte vinen Vin Santo, mens Falvo-brødrene snudde folks oppfatning av Avignonesi ved å heve kvaliteten på rødvinstilen Vino Nobile di Montepulciano som de også lagde. 

Opp som en løve, ned som en skinnfell

Brødrene høstet mye ære for sitt engasjement for å bevare Avignonesis renommé på 70- og 80-tallet. Salget og produksjonen økte i takt, og det hele virket rosenrødt lenge. Suksessen tillot brødrene å delta i flere andre vinprosjekter, men med manglende fokus begynte kvaliteten sakte, men sikkert å falle utover 2000-tallet, og vingården måtte til slutt legges ut for salg.  

Inn fra sidelinjen kom den belgiske forretningskvinnen Virginie Saverys inn som aksjonær og tok etter hvert over kontrollen i 2009. Saverys tok da på seg den store oppgave med å ivareta Avignonesis historie, men også fremtid.

Endret alt: Avignonesi er tilbake på tronen på grunn av Virginie Saverys’ satsning. Foto: Avignonesi

Glad da larvene dukket opp igjen

Det var blitt syndet mye opp gjennom årene for å opprettholde det store volumet. Kunstgjødsel, sprøytemidler og usunne vinplanter var blitt standarden. Saverys satte i gang en storstilt økologisk satsning på sunne og naturlige vinplanter. Neste mål var å bli biodynamisk sertifisert og samtidig øke produksjonen. Allerede i 2010 kunne hun stolt proklamere at det endelig var observert larver i vinmarken. Et lite, men viktig tegn på at det igjen hadde blitt liv i den gamle jorden etter tiår med bruk av kunstgjødsel og kjemikalier. Nye gjødslingsmetoder og naturlige plantemidler gjorde susen og førte til en renessanse for 2010-årgangen fra Avignonesi. En ny æra var skapt. 
Saverys og hennes team var nå blitt en av de største og mest velansette produsentene i Toscana, og den desidert største som har klart å gjennomføre en så omfattende omlegging til bærekraftig og naturlig drift av vinmarkene.

Smakerommet:

Varenr: 10971206
Avignonesi Toscana Rosso Organic 2019
Middels blålilla farge. Røde bær, urter og fruktdrevet aromabilde på duft og smak. Lettdrikkelig. Pouch-innpakningen bærer kvaliteten godt. Passer til: storfe, lam.
Pris: 290 kr (bestilling)
Poeng: 87
Importør: Autentico

Varenr: 754301
Col d’Ôrcia Rosso di Montalcino 2018
Middels rød farge. Saftig kirsebærfrukt, urter og krydder på duft og smak. Fruktdrevet ettersmak med modne tanniner. Passer til: storvilt, storfe, lam.
Pris: 245 kr (bestilling)
Poeng: 88
Importør: Gaia Wine & Spirits

Varenr: 1821801
Col d’Orcia Olmaia Sant’Antimo Cabernet 2014 
Middels rød farge. Mørke bær, fruktdrevet med en anelse lakris, skogsbær og hint av vanilje på duft og smak. Fruktig ettersmak med sedertre, vanilje, skogsbær og hint av lakris. 
Passer til: storfe, lam.
Pris: 400 kr (bestilling)
Poeng: 88
Importør: Gaia Wine & Spirits

Varenr: 4454001
Col d'Orcia Brunello di Montalcino 2015
Lys blålilla farge. Kirsebær, urter og krydder på duft og smak. Fyldig, rikt anslag med modne bær og krydder. Plomme og rød frukt på ettersmaken.  Passer til: storvilt, lam.
Pris: 345 kr (basis)
Poeng: 90
Importør: Gaia Wine & Spirits

Varenr: 12343201
Avignonesi La Banditella Vino Nobile di Montepulciano 2016
Middels rød farge. Kirsebær, krydder, urter og konsentrert anslag med mørke bær, sursøt syrlighet og lang ettersmak. Passer til: storfe, lam.
Pris: 490 kr (bestilling)
Poeng: 89
Importør: Autentico

Varenr: 735101
Avignonesi Vino Nobile di Montepulciano 2016
Middels rød farge. Kirsebær og moreller på duft. Saftig og tiltalende fruktighet. Balanserte tanniner og flott syrlighet. Passer til: storvilt, lam.
Pris: 300 kr (bestilling)
Poeng: 88
Importør: Autentico

Vin