<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Workspace sjekker kostnadene

Hvordan går egentlig overgangen til cloud computing – til skytjenester? Workspace tar jobben med å sjekke status.

Video i skyen: Videokonferanser er en av oppgavene som nå kan løses av cloud computing – av skytjenester.  Foto: Shutterstock/NTB
Tech

Og vi kan bare berolige alle som tror at Facebook også her er inne med eierinteresser. Workspace er et helnorsk selskap, men navnelikheten med Facebooks løsning for bedrifter gjør at jakten på nettsidene tar litt lengre tid enn vanlig. Wpace.no er den mest opplagte adressen å taste inn, men Wspaze.com funker også.

– Mange bedrifter som velger å gå over i skyen opplever at forbruk og kostnader skyter i været. Vi fikk business fra første dag, sier Øyvind Heiervang, en av gründerne.

Mange bedrifter som velger å gå over i skyen opplever at forbruk og kostnader skyter i været.
Øyvind Heiervang, Workspace

Selskapet ble etablert tilbake i 2017, men det var først på høsten i fjor at virksomheten kom skikkelig i gang. Heiervang har erfaring fra organisasjons- og ledelsesutvikling, mens de to medgründerne begge har bakgrunn fra Keystep. Dette selskapet jobbet også blant annet med skytjenester, og ble i 2018 solgt til Telecomputing/Visolit.

Fortsatt egne penger

Med gründernes bakgrunn var veien kort til enda mer cloud computing. Og Workspace har også lagt seg på en linje med tett samarbeid med mange andre selskaper og virksomheter i den samme bransjen.

Cloud Control er et av kjerneproduktene til selskapet, en løsning der kundene får oversikt og kontroll på forbruket og utnyttelsen i skyleveransen. – Vi har utviklet denne løsningen sammen med selskapet Ceeview, fortsetter Heiervang.

Og de har lykkes langt over gjennomsnittet. Flere av eierne i Ceeview var blant også på eiersiden i programvareselskapet Nimsoft da det for elleve år siden ble solgt for i overkant av to milliarder kroner til det amerikanske konsernet CA.

Foreløpig har ikke de store verdiene rent hverken inn i eller ut av Workspace. De tre hovedeierne har så langt brukt en drøy million kroner i utviklingen av løsningene.

I begynnelsen av året mente vi at omsetningen burde kunne ende på om lag 10 millioner kroner, men det har vi justert – i positiv retning,
Øyvind Heiervang, Workspace

– Dere har foreløpig ikke hentet penger utenfra?

– Nei, driften har gått såpass bra, vi har hatt en så god vekst, at det så langt ikke har vært nødvendig.

Workspace har allerede oppjustert budsjettet for i år et par ganger. – I begynnelsen av året mente vi at omsetningen burde kunne ende på om lag 10 millioner kroner, men det har vi justert – i positiv retning, og det kan innen rimelig tid vokse til 100 millioner. Det tror jeg ikke er umulig.

Kostnader i været

I september fikk Workspace inn den første kunden som hadde migrert over til AWS, til skytjenesten Amazon Web Services. – Men de hadde fått langt høyere forbruk og kostnader enn forventet. I april lå de på et månedlig forbruk på 380.000 kroner, mens de var blitt forespeilet 185.000 kroner. Det ble nesten dobbelt så dyrt. Etter at vi kom inn gikk det bare noen måneder før de lå nede på 165.000 kroner, lyder regnestykket til Heiervang.

Mer enn netthandel: Amazon er en av de store globale aktørene – også innenfor skytjenester. Amazon Web Services har vokst minst like mye som den originale businessen til den amerikanske giganten. Foto: Michel Spingler/AP/NTB

– Mange går over i skyen fordi dette er populært, og fordi det gir stor fleksibilitet og raskere endringstakt. Samtidig ser vi også at noen går ut av skyen fordi kostnadene bare skyter i været. Man har ikke helt kontroll på hva man betaler for.

– Hvorfor har man ikke kontroll?

– Det skyldes nok at mange ikke har full oversikt over hva som trekker ressurser. Vårt mål er å gå inn i infrastrukturen og foreta hyppige proaktive målinger og avlesninger for å optimalisere driften.

Et nav mot kundene

Workspace har en liten organisasjon som i normale tider holder til på kontoret i Oslo, men i likhet med mange andre handler det nå mest om hjemmekontor. Det passer jo også perfekt for et selskap som jobber med tjenester i skyen.

– Uansett har vi ikke tenkt å ha mange ansatte, fortsetter Heiervang. – Konseptet er at vi jobber med partnere.

Skytjenester er det viktigste produktet, men selskapet kan også ta på seg oppdrag innenfor andre områder – og har da alliert seg med samarbeidspartnere over hele landet. – Fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør.

Men partnerne skal ikke føle at de trenger å gå ut i spagaten for å dekke et oppdrag.
Øyvind Heiervang, Workspace

– Det finnes mange dyktige folk i IT-Norge, og det spiller ingen rolle hvor de sitter hen når de gjør jobben. En av våre partnere sitter i Øvre Årdal, og vi fant frem til dem da en av våre kunder hadde en utfordring med noen brannmurer. Det viste seg at dette selskapet, Agnitio, også var godt kjent i utlandet. De kontaktes både fra USA og fra Finland. Det er litt som black metal i Norge, den er mye bedre kjent i utlandet enn i sitt eget land.

Workspace vil ha en bredde i spesialkompetansen og i partnersamarbeidet. – Men partnerne skal ikke føle at de trenger å gå ut i spagaten for å dekke et oppdrag. De skal gjøre det som de er gode på.

Han beskriver egentlig Workspace også som en hub, et nav, ut mot kundene. – Vi skal ta oss av kundene og dekke behovene de måtte ha gjennom vårt partnersamarbeid, konkluderer Heiervang.