Avatarene inntar butikkvinduene

Influenserne er også blitt virtuelle. I Japan har Ikea brukt en av dem til å lokke kundene inn.

Virtuell modell i butikken: I Tokyo har Ikea plassert den virtuelle influenseren Imma i butikkvinduet. Lignende avatarer blir brukt av mange kjente varemerker i markedsføringen.  Foto: Ikea
Tech

Imma er ikke virkelig, hun er skapt av en datamaskin. Likevel kunne de forbipasserende ved en Ikea-butikk i Tokyo følge med på hvordan hun hadde det hjemme, hvordan hun gikk igjennom mobiltelefonen sin og hvordan det så ut i dagligstuen. Oppe i annen etasje kunne de besøkende se hvordan soverommet hennes så ut.

Men ingen av disse rommene, eller møblene, var ekte. Imma er en CG-modell, hun er computer generated, og tilhører det som har fått navnet virtuelle influensere. Disse figurene, modellene eller avatarene har tatt opp konkurransen med menneskelige influensere, og blir nå også brukt i markedsføringen av kjente varemerker og på forsiden av magasiner.

Navnet er hentet fra det japanske ordet “ima”, som betyr nå.

Millioner av følgere

De virtuelle influenserne er spesielt aktive i sosiale medier – ikke minst på Instagram, der flere av dem har hundretusener, ja, millioner av følgere. Imma (eller imma.gram på Instagram) har 250.000 følgere og ble skapt av det japanske selskapet ModelingCafe for to år siden. Navnet er hentet fra det japanske ordet “ima”, som betyr nå. Mange ser ikke ved første øyekast at hun er skapt av en datamaskin, og Imma ble også presentert på forsiden av magasinet CG World for et år siden.

Den mest kjente og en av de første virtuelle influenserne er imidlertid Lil Miquela (lilmiquela). Hun har hele 2,7 millioner følgere på Instagram – og 235.000 på YouTube. På videodelingstjenesten kan fansen også høre henne synge en av sine sanger, vel, det skal i hvert fall se slik ut. Lil Miquela har nemlig gitt ut flere sanger med titler som Money og Sleeping In. I 2018 ble hun med på The Times’ liste over “Most Influential People on the Internet”.

Figuren ble skapt av det amerikanske selskapet Brud i 2016, og hun fremstår som halvt brasiliansk og halvt spansk. Lil Miquela er blitt brukt som modell for kjente merker som Prada og Chanel, og hun har også vært med i en kampanje for Calvin Klein, der hun opptrådte sammen med supermodellen Bella Hadid.

Fulgt av millioner: Lil Miquela er den mest populære virtuelle influenseren eller modellen med flere millioner følgere på Instagram.

Anonyme utviklere

De virtuelle influenserne skal se menneskelige ut. De skal ha meninger og følelser, og de skal være aktive på sosiale medier. Og de skal krangle. Bermuda (bermudaisbae) er også en figur skapt av Brud, og selskapet klarte å skape oppmerksomhet rundt henne for et par år siden da hun ble uvenner med Lil Miquela. Like stor oppmerksomhet fikk det da de to ble venner igjen.

Figurene, de digitale avatarene, blir skapt av programmerere og designere, og er en del av det som har fått navnet H2R – Human To Robot – Interaction. Robotene tar over verden, i hvert fall den digitale verdenen takket være den enorme utviklingen i alt fra teknologi og datakraft til kunstig intelligens. 

Noen av de virtuelle influenserne vi kan se på nettet er faktisk opprinnelig virkelige mennesker der ansiktet er blitt digitalisert. Robotene, modellene, er med i moteshow og konserter, de representerer kjente varemerker – og de virtuelle influenserne er i ferd med å ta opp konkurransen med de virkelige.

Brud er et eksempel på et av selskapene som står bak disse avatarene, men for mange av utviklerne er det et poeng å forbli anonyme. De bestemmer hvordan modellen skal være kledd og hvordan de skal oppføre seg, men vil selv være anonyme for å opprettholde et snev av mystikk.

Anbefaler restauranter

Shudu (shudu.gram) ble beskrevet som verdens første digitale supermodell da hun første gang dukket opp på Instagram. Hun er skapt av fotografen Cameron-James Wilson, som har gått åpent ut og fortalt om tiden og detaljene som legges ned i utviklingen av denne modellen.

Laila Blue er skapt i Dubai og presenteres som halvt fransk og halvt libanesisk.

Shudu fikk stor oppmerksomhet da artisten Rihannas sminkemerke Fenty Beauty brukte henne i en reklamekampanje, og i skrivende øyeblikk har hun 206.000 følgere på Instagram. Hun har også vært avbildet i Vogue.

Laila Blue – eller chasing.laila – fikk også ekstra oppmerksomhet da hun dukket opp som den første virtuelle influenseren fra Midtøsten. Laila Blue er skapt i Dubai og presenteres som halvt fransk og halvt libanesisk. Hjemme i den største byen i Emiratene kan innbyggerne følge henne ute på veiene der hun anbefaler lokale kafeer og restauranter.

Og listen bare fortsetter. Noonoouri (noonoouri) er en virtuell influenser som skal være 19 år gammel og som blant annet har vært ambassadør for Dior Cosmetics. Hun har også representert Versace og Valentino – og har 363.000 følgere på Instagram.

Blawko (blawko22) er litt mer sjelden – han er nemlig en mannlig utgave av de dataskapte modellene. 155.000 følger ham nå på Instagram, og i tillegg har denne influenseren promotert merker som Nike og Netflix. I dag fremstår han også tidsriktig – med en maske som dekker halve ansiktet. Blawko har i tillegg en egen sending på YouTube.

Denne mannlige avataren er også skapt av utviklerne i Brud, men flere kjente merker skaper nå sine egne modeller, sine egne virtuelle influensere. “Liv” er Renaults virtuelle ambassadør, mens fastfoodkjeden KFC kaller sin for “Colonel Sanders”. Yoox er en italiensk netthandel for moteklær som bruker “Daisy” i profileringen.

Tech