Da Telenor bestemte seg for å gå all in på mobil, hadde Rune Syversen akkurat kommet hjem etter å ha bygget opp selskapets IT-virksomhet i Sverige. Blant prosjektene som ble forkastet var konsernets Microsoft-satsning. Syversen ble ved en tilfeldighet introdusert for Jens Rugseth, som hadde hoppet av som leder av Getronics Norge og prøvd seg som dotcom-investor. Kjemien stemte, og sammen bestemte tospannet seg for å ta sjansen på å videreføre virksomheten utenfor Telenor med ny strategi.
Med det var Crayon i gang. Den gang hadde selskapet seks ansatte med en omsetning på ca. 30 millioner kroner årlig. I dag er bedriften notert på Oslo Børs med en markedsverdi på over 11,5 milliarder kroner, og antall medarbeidere teller over 3.800. Siden har investoren også vært delaktig i oppbyggingen av Link Mobility, 99X og Sikri gjennom investeringsselskapet Karbon Invest. Det har gitt en estimert formue på nær to milliarder kroner.
– Det finnes mange gode ideer der ute, men langt de færreste blir innbringende. I Karbon Invest ser vi derfor på selskaper som har bevist at de har livets rett, men som sliter med skalering og vekst. Har man fundamentet og systemstøtte for vekst, er det kun hardt arbeid over tid som gjenstår, sier han.
Startet på bånn
Fellesnevneren for de tre selskapene Syversen har vært med på å bygge opp, har vært stor risikotaking i selskaper med liten inntjening. Da Crayon ble etablert, var det i tillegg tunge økonomiske tider. Etterdønningene etter dotcom-krasjet var betydelige. Likevel hadde selskapet ambisjoner om rask vekst.
– Vi mener det er en klar fordel å starte opp når markedet er på bånn. Hvis ikke, rekker du ikke å ta del i oppgangen, sier Syversen.
Det har vist seg å være en god strategi. I løpet av tre år hadde Crayon tatt mer enn 30 prosent av det norske markedet, og siden har veksten bare fortsatt.
– Når du kommer til et veikryss, er det mest naturlig å trekke i håndbremsen, men hvis du tråkker på gassen i stedet, så kjører du fra alle andre. Det krever en tydelig strategi, og det hadde vi.
Investoren forteller at resepten var å differensiere seg. I stedet for å være Microsofts partner og forlengede arm ble Crayon det for kundene.
– Vi tok kundene, og ikke produsenten, som utgangspunkt. Deretter bygget vi en modell rundt dette som bedriftene var villige til å betale for. Der er vi helt unike, selv den dag i dag, sier Syversen.
Sten på sten
Syversen hevder likevel at det ikke er ideen, men utførelsen, som er det mest sentrale for å lykkes.
– Det hjelper ikke å ha verdens beste kakeoppskrift om du ikke kan bake. Finn en god strategi, og når den sitter, er det execution som gjelder. Det vil si å bygge ting over tid, sier han.
Ifølge Syversen var det en klar fordel at både han og partneren hadde jobbet i store virksomheter. Det gav stor respekt for blant annet struktur og langsiktighet.
– Vi visste hvor viktig det er å legge stein på stein. Ikke alle gründere og investorer har den erfaringen. Derfor forblir også de fleste selskaper små.
– Hva har overrasket deg mest underveis?
– Vi hadde en unik forretingsidé, og har vært litt paranoide og redde for at konkurrentene skulle ta oss igjen. Det har de faktisk ikke klart. Strategien vår er like god i dag som den var for 20 år siden. Det forundrer meg faktisk stadig.