<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Oppkjøpsboom i porteføljen

Porteføljeforvalter Jonas Edholm i Skagen Focus har opplevd at det har kommet inn bud på ikke mindre enn fem av selskapene i porteføljen i 2021.

Kjempebud: Volkswagen står i spissen for et konsortium som har lagt rundt 2,9 milliarder euro på bordet for franske Europcar. Foto: Reuters/NTB
Næringsliv

– Vi ser etter betydelig rabatt på “fair value”, minst 50 prosent oppside på to–tre års investeringshorisont. Vårt fokus er på nåværende eller historisk inntjeningsevne og dagens verdi av fysiske eiendeler. Mot denne bakgrunnen er det naturlig at industrielle kjøpere viser interesse for selskapene i porteføljen, men vi må innrømme at fem oppkjøpstilbud på ett år er ganske bemerkelsesverdig, sier Jonas Edholm i Skagen Fondene til Kapital.

Vi må innrømme at fem oppkjøpstilbud på ett år er ganske bemerkelsesverdig.
Porteføljeforvalter Jonas Edholm i Skagen Fondene

Han er en av forvalterne av Skagen Fokus, et kontrært, prisdrevet aksjefond med ubegrensede mandater, og investerer uavhengig av geografi og sektorer i de globale aksjemarkedene. I praksis vil det si at han – i god Skagen-ånd – jakter underprisede selskaper som han mener andre har oversett eller misforstått.

Gjennom årets som snart er tilbakelagt, har Edholm merket seg en tendens: Det har kommet inn bud på usedvanlig mange av selskapene i porteføljen, nærmere bestemt busselskapet Stagecoach, spritprodusenten Stock Spirits, fjærkreprodusenten Pilgrim’s Pride, gruveselskapet Roxgold og bilutleieselskapet Europcar.

Billig finansiering

En mulig årsak til den høye pågangen av kjøpere kan være at mye overskuddslikviditet og fortsatt gunstige lånemuligheter gjør at mange mellomstore selskaper velger å kjøpe vekst gjennom konsolidering, fremfor å vokse organisk.

Edholm påpeker at flere forhold må ligge til rette.

– For at interesse skal oppstå må selskapet handles med en betydelig rabatt til “fair value”, selv uten at mulige synergier er medregnet. I Skagen Focus forsøker vi å finne akkurat det – selskaper som handles med rabatt, og med stort potensial for oppvurdering. Ikke sjelden vil det også være muligheter for restrukturering og kostnadskutt. Billig finansiering er fortsatt en faktor som driver aktiviteten, og selskaper kan være engstelige for at vinduet med billig finansiering er i ferd med å lukkes. Økte renter er som kjent nært forestående, sier Edholm.

Billig finansiering er fortsatt en faktor som driver aktiviteten, og selskaper kan være engstelige for at vinduet med billig finansiering er i ferd med å lukkes. Økte renter er som kjent nært forestående.
Porteføljeforvalter Jonas Edholm i Skagen Fondene

Kapital får opplyst at trenden ikke er unik for Skagen Focus’ portefølje. Eksempelvis la nylig en av de største bidragsyterne i porteføljen til fondet Skagen M2, Shurgard, inn bud på konkurrenten 24 Storage.

Industrielle kjøpere

Hos Skagen Focus har de fleste interessentene vært industrielle, med ett unntak.

– Når det gjelder bilutleiefirmaet Europcar, eide Volkswagen selskapet tidligere, så det var et kjent selskap å analysere for dem, og etter hvert kjøpe til nær dobbel pris av hva vi betalte for det på våren 2021. Vi er også involvert i flere situasjoner hvor det er mindre fri flyt, med en majoritetseier som ønsker å øke, eller sågar kjøpe ut minoritetsaksjonærene. Kjøpet av Pilgrim’s Pride er et slikt eksempel, hvor hovedeier JPS, som satt på 80 prosent av aksjene, kom med et bud. De ønsker å børsnotere sine amerikanske selskaper etter hvert, muligens i kombinasjon med Pilgrim’s Pride, forteller Edholm.

I Roxhold kom budet fra metall- og gruvekollega Fortuna Silver, som ønsket å øke sin eksponering mot gull. Stagecoach ble kjøpt av den større bussoperatøren National Express. Men dette er også et farvann der oppkjøpsfond og lignende aktører er på jakt. Årets unntak i Skagen Focus-porteføljen var Stock Spirits, som ble kjøpt av PE-selskapet CVC.

Konsolidering: Begge de britiske busselskapene National Express og Stagecoach har blitt rammet av coronapandemien. Nå kan de bli slått sammen. Foto: AFP/NTB

Sprikende verdsettelse

Når det gjelder prisingen av små og mellomstore selskaper generelt, forteller Edholm at det sjelden eller aldri har vært større sprik i verdsettelsen mellom de virkelig store selskapene, spesielt amerikanske teknologiselskaper, og små og mellomstore selskaper utenfor USA, særlig i vekstmarkeder og Japan.

Attraktive investeringer: Skagen-forvalter Jonas Edholm opplever at flere har fått øynene opp for de oversette og underprisede selskapene i deres portefølje. Foto: Bjørn-Henning Grandal

– I dag handles ikke mindre enn 83 selskaper på S&P 500 til over ti ganger markedsverdi mot salg. Det har aldri skjedd før i historien. På den andre siden finner vi for tiden svært gode verdimuligheter i det japanske aksjemarkedet og i vekstmarkedene. Det gjelder både mindre og større selskaper, sier han.

– Hvordan ser du på mulighetene for flere bud fremover, gitt faktorer som økende prising og muligheter for renteøkninger?

– Det bør være svært gode muligheter for fortsatt industriell interesse for porteføljeselskapene våre, da alle handles med en betydelig rabatt til “fair value”, men vi vurderer aldri et mulig oppkjøp som en spesiell katalysator i seg selv. Oppkjøpstilbud er mer en naturlig følge av at en aksje blir i overkant billig og oversett, sier Edholm.