<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Stengte grenser gav salgsvekst for snus

Før pandemien dro mange nordmenn over grensen for å handle billigere snus og tobakk, men det siste året har de måttet handle tobakksvarene hjemme i Norge. Det har ført til enorm vekst i omsetningen og resultatet til Imperial Tobacco Norway, som med det rykker inn på listen over Norges 500 største bedrifter.

Kjempevekst: – Vi har hatt et godt år med vekst i både omsetning og resultat, samtidig har vi økt markedsandelen vår, forteller David John O'Neill, adm. dir. og styreleder i Imperial Tobacco Norway. Foto: Oliver Reetz
Næringsliv

Da det i mars i fjor brått ble stopp på både korte og lange utenlandsreiser, måtte mange nikotinavhengige nordmenn se seg nødt til å handle både snus og tobakk innenfor Norges grenser. Det har ført til at selskapet Imperial Tobacco Norway, som blant annet distribuerer snusmerket Skruf fra Sverige, har merket økt salg i Norge, både i butikk og på nett.

Veksten vi har hatt kommer fra stengte grenser. Nordmenn som vanligvis drar til Sverige for snus, alkohol, tobakk og godteri, har nå måttet handle dette i Norge.
Adm. dir. og styreleder i Imperial Tobacco Norway, David John O’Neill

– Veksten vi har hatt kommer fra stengte grenser. Nordmenn som vanligvis drar til Sverige for snus, alkohol, tobakk og godteri, har nå måttet handle dette i Norge. Det er hovedgrunnen til veksten vi har opplevd det siste året. Samtidig har vi god merkevareytelse i Skruf, forteller administrerende direktør og styreleder i Imperial Tobacco Norway, David John O’Neill, over video fra hjemmekontoret i Tyskland.

215 millioner kroner i resultat

Den norske virksomheten av den internasjonale tobakksgiganten Imperial Brands, verdens fjerde største tobakksprodusent, økte omsetningen fra rundt en milliard kroner i 2019 til nærmere 1,3 milliarder i fjor. Resultat etter skatt økte med 56 millioner kroner, opp fra 159 millioner kroner i 2019, og endte med det på 215 millioner. Det tilsvarer en resultatvekst på 35 prosent.

– Snuser nordmenn mer under pandemien?

– Vi har hatt en netto nøytral. Noen kjøper mer snus, mens andre kjøper mindre snus. En nøkkeltrend er at salget øker i dagligvarebutikker, samtidig som mindre utsalgssteder ved knutepunkter som for eksempel flyplasser og togstasjoner har hatt lavere salg, sier O'Neill.

Økte nettsalget

Tobakksgiganten, som har sine produkter i rundt 5.000 utsalgssteder i Norge, har også merket økning i salg på nett det siste året.

– Under pandemien ser vi en trend hvor nettsalget økte i den norske virksomheten. Før corona var fem til seks prosent av omsetningen fra nettsalg, nå er den oppe i 16 prosent. Dette tror vi vil være en varig endring, sier O'Neill.

Nykommer: Imperial Tobacco Norway og administrerende direktør og styreleder David John O'Neill økte omsetningen med 30 prosent i coronaåret 2020, og resultatet steg med 35 prosent. Foto: Oliver Reetz

Med sine rundt 50 ansatte i Norge har han ledet virksomheten støtt gjennom pandemien så langt, men det har ikke vært uten utfordringer.

– Det har vært et utfordrende år for hele verdikjeden, og vi er fremdeles ikke helt ute av det. Det har vært store begrensninger i reisevirksomheten til våre ansatte, og vi har hatt et stort fokus på å beskytte våre ansatte som er ute i felten.

– Nordmenn vil igjen handle snus og tobakk utenlands

O’Neill forteller at selskapet har operert fra hjemmekontor i 16 måneder, og de ansatte har måttet tilpasse seg en ny digital hverdag.

– Hele året har gått ut på å styre selskapet gjennom Covid-situasjonen, og alt har beveget seg over i en mer virtuell hverdag. Vi har hatt et godt år med vekst i både omsetning og resultat, samtidig har vi økt markedsandelen vår.

Vi har hatt et godt år med vekst i både omsetning og resultat, samtidig har vi økt markedsandelen vår.

Selv om det har vært mye brannslukking, fokuserer selskapet langsiktig, ifølge O’Neill.

– Mitt fokus har vært å fokusere frem i tid, og se på hvordan vi skal operere i fremtiden med vårt merkevare- og innovasjonsfokus. I høst når nordmenn igjen kan dra utenlands på ferie og til Sverige for å handle, vil nok flere handle snus og tobakk utenfor landegrensene igjen. Da må vi igjen tilpasse oss den endrede etterspørselen.