– Normale varer til unormale priser

På bare fire år har det danske butikk-konseptet Normal åpnet over 100 butikker i Norge. Det har truffet markedet godt, for i fjor dro den norske virksomheten inn halvannen milliard, noe som gir selskapet en plass som nykommer på listen over Norges 500 største bedrifter.

Fra 0 til 100: Thomas Harsvik, adm. dir. i Normal Norge, har brukt pandemiåret på å åpne butikk nummer 100 og 101 i Norge. – Utad er 100 en milepæl. Internt ønsker vi å være litt annerledes. Ved jubileum internt i Normal feirer vi oddetall, sier han. Foto: Normal Norge
Næringsliv

– Vi er en organisasjon som har vokst veldig fort. Vi åpnet butikk nummer 101 i Grimstad i dag, og nummer 100 i Lillehammer i forrige uke, sier Thomas Harsvik, administrerende direktør i Normal Norge.

På snaut fire år har Normal, et selskap som selger billige husholdningsartikler og produkter til personlig pleie, åpnet 101 butikker i Norge.

– Det har gått ekstremt fort. Norge er det første landet i Normal-konsernet til å nå over 100 butikker. Det er faktisk flere butikker i Norge enn i Danmark akkurat nå, sier Harsvik.

Den første butikken i Normal-familien ble åpnet i Danmark i 2013. I juni 2017 åpnet den første butikken i Kristiansand i Norge, den første utenfor Danmark.

Resultatvekst på over 200 prosent

– Vi har nå over 290 butikker i Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Frankrike og Norge. Normal har hatt suksess med samme konsept i alle land, og vi har blitt en egen familie. Det er gøy å inntil videre være storebror, sier Harsvik.

Vi var lønnsomme i fjor, og det blir et lønnsomt år igjen i år.
Thomas Harsvik, Normal Norge

Siden oppstarten for fire år siden har Normal opplevd en formidabel vekst. For regnskapsåret 2017, Normal Norges første, endte resultatet før skatt på minus 1,1 millioner kroner, og omsetningen på snaut 8,6 millioner. Derfra har inntektene skutt i været.

Fra 2019 til 2020 økte omsetningen fra 944 millioner kroner til nærmere 1,5 milliarder kroner. Det tilsvarer en økning på nesten 60 prosent. 

Resultat før skatt økte også kraftig i samme periode – fra 37 millioner kroner i 2019 til 117 millioner kroner i 2020. Det er en oppgang på godt over 200 prosent.

– Vi var lønnsomme i fjor, og det blir et lønnsomt år igjen i år. Vi kommer bra ut av det, selv om corona har påvirket oss, sier Harsvik.

Motstrøms: Mens resten av verden digitaliseres forteller Thomas Harsvik, adm. dir. i Normal Norge, at de foreløpig kun fokuserer på fysisk butikkdrift. – Vi har ikke avskrevet å etablere en digital handel. Det er noe vi ser på og vurderer, men vi har ikke noen konkrete planer å meddele på dette tidspunktet. Foto: Normal Norge

47 stengte butikker og 800 permitterte

For som mange andre butikker i Norge det siste året har også Normal hatt perioder med stengte dører. Harsvik forteller at det har vært “et utrolig krevende og lærerikt år”.

– Vi har hatt opptil 47 butikker stengt og cirka 800 permitterte. Usikkerheten rundt hvor langvarig pandemien blir, samtidig som man har faste kostnader som skal dekkes, har vært en krevende situasjon. Samtidig har eierne backet oss slik at vi har fokusert og prioritert langsiktig. Vi har fortsatt driften med samme mål for øyet, samtidig som vi håndterer corona.

Vi har på godt og vondt merket effekten av corona med stengte grenser, og at folk ferierer hjemme.
Thomas Harsvik, Normal Norge

Til tross for pandemi og at Normal-konseptet kun driver utelukkende med fysiske butikker, og ikke med nettsalg, opplevde selskapet vekst i fjor. Harsvik mener det skyldes stengte grenser.

– Vi har på godt og vondt merket effekten av corona med stengte grenser, og at folk ferierer hjemme. Spesielt i visse sesonger har vi merket at omsetningen har økt kraftig, og spesielt i grenseområdene til Sverige.

– Fortsatt stort potensial for vekst

Normal Norge åpnet ni nye butikker i fjor, og har nå rundet 1.400 ansatte, men ifølge Harsvik stopper det ikke her.

– Vi er fort 105 butikker når sommeren er omme og håper å runde 110 butikker i løpet av 2021. Vi klarer å drive lønnsomt, samtidig er vi attraktive i mange lokalområder og etablerer oss der folk ferdes til fots; i gågater og på kjøpesentre. Det er en enkel etableringsmodell.

Normal finnes i dag på små og store steder i Norge, fra Mandal i sør til Alta i nord.

– Med 101 butikker begynner vi å bli en stor aktør, men såpass små at det hver dag er mange som oppdager oss. Vi er litt ukjente for mange, og har fortsatt stort potensial for vekst.

Ikke på nett

Normal er en retailorganisasjon bygd av retailere, og hovedkontoret er en liten og operativ organisasjon; et slags servicekontor for butikkene, ifølge Harsvik.

– Det er en lett og ledig, men utrolig driftseffektiv og moderne retailorganisasjon. Vi i administrasjonen har butikk og ansatte som førsteprioritet, slik at butikkene kan bruke mest mulig tid på kundene. Det er de største suksesskriteriene for god drift.

For selv om Normal ikke har utelukket fremtidig netthandel, er det foreløpig de fysiske butikkene som står i fokus. Og over 80 prosent av sortimentet her er varer man vil karakterisere som dagligvarer, altså varer man har bruk for i sitt daglige hushold – som hygieneartikler, vaskemidler, søtsaker og sminke for å nevne noen.

– Vi har et konsept som går ut på at vi selger normale varer til unormale priser. Vi kjøper varene der det er billigst. Da unngår vi dyre mellomledd. 

Harsvik forteller at de får inn cirka 100 nye varer i uken. 

– Det gjør at kundene får en spennende handleopplevelse med stadig nye merkevarer til en betydelig lavere pris, sammenlignet med det en opplever som tradisjonell markedspris. Det er hele konseptet.