Åpner sin tredje Naturli’ Café på under et år

Selskapet hadde 30 prosent vekst i omsetning av plantebaserte matprodukter i fjor, og målet om å nå en milliard kroner i omsetning av samme produktgruppe i 2021 er godt innen rekkevidde, ifølge Orkla-sjef Jaan Ivar Semlitsch.

Reklamevindu: Kafeen, som skulle fungere mer som et slags reklamevindu for Orklas Naturli'-produkter, skal ha blitt en suksess under pandemien. Nå leter Orkla etter lokaler for sin tredje Naturli' Café i hovedstaden, forteller konsernsjef i Orkla, Jaan Ivar Semlitsch. Foto: Naturli' Café/Orkla
Næringsliv

– Akkurat nå leter vi etter lokaler for vår tredje Naturli’ Café i Oslo, sier konsernsjef i Orkla, Jaan Ivar Semlitsch.

Nylig åpnet Naturli’ sin kafé nummer to på spadestinasjonen The Well i utkanten av hovedstaden. Mens det var i august i fjor at Orkla lanserte sin første Naturli’ Café – på Skøyen i Oslo. Det ble gjort som en del av Orklas satsning på plantebasert mat.

– Det skulle være en konseptkafé og et samlingssted for alle som vil spise mer plantebasert. Ideen bak kafeen er å utvikle menyer sammen med forbrukerne, ha temadager og inspirasjonskvelder, teste nye innovasjoner og lytte til hvilke nye produkter de ønsker seg, sier Semlitsch og tilføyer: – Tradisjonelt har Orkla drevet produktutvikling internt, men gjennom kafeen inviterer Orkla forbrukerne med inn i prosessen på en helt ny måte. Naturli’ Café på Skøyen har fått en fantastisk mottagelse hos forbrukerne. Vi har mange henvendelser fra folk som ønsker flere Naturli’-kafeer.

30 prosent “altetende”

Til tross for at Oslo nå er stengt ned for servering innendørs, holder kafeen på Skøyen åpen for take-away. Og Orkla samarbeider med leveringstjenestene Wolt og Foodora for å få levert hjem Naturli’s plantebaserte mat til forbrukere.

Vi har en svært høy andel lojale kunder. Reorder-prosenten i Wolt er på 54 prosent, og dette er eksepsjonelt høyt.
Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Orkla

– Vi har en svært høy andel lojale kunder. Reorder-prosenten i Wolt er på 54 prosent, og dette er eksepsjonelt høyt. Samtidig har vi kundetilfredshet på 4,7 av 5, noe som også er eksepsjonelt bra, sier Semlitsch.

Ifølge Orkla er 50 prosent av kafeens besøkende veganere og vegetarianere som spiser plantebasert til daglig. 20 prosent skal være trendsettere som besøker kafeen fordi den er kul og har blitt “en snakkis”, mens de resterende 30 prosentene skal være såkalte altetere som synes “kafeen er hyggelig og liker maten og atmosfæren”.

– Det er gøy å se at vi har truffet bredt med konseptet vårt. Det er ikke bare de som spiser plantebasert i dag som besøker oss. Dette er veldig viktig dersom vi skal lykkes med satsningen vår på bærekraft at vi klarer å få flere til spise plantebasert mat oftere.

Norskprodusert: Burgerne fra Naturli' er produsert på Stabburet-fabrikken i Fredrikstad. Foto: Naturli' Café/Orkla

Kniver med Beyond Meat om å være størst i Norge

Naturli’-konseptet har, ifølge Orkla, blitt godt mottatt av markedet siden det i februar 2020 ble lansert i Norge med en rekke produkter innenfor kjøtt- og meierierstatning.

– Naturli’ har raskt tatt markedsandeler siden lansering i februar 2020 og er nå det 3. største merket i kategorien kjøtterstatning. Så langt i år har Naturli’ en andel på 8,5 prosent av kjøtterstatning i Norge, som er over en dobling fra samme periode i fjor, sier Orkla-sjefen.

Innenfor burger-segmentet har Naturli’, med sin burger som er utviklet og produsert på Stabburet-fabrikken i Fredrikstad, nå tatt opp kampen med den internasjonale suksessen Beyond Meat. De kniver om å være den mest solgte plantebaserte burgeren i Norge.

Tall fra Nielsen i uke 8 viser at Naturli’ går forbi den internasjonale kjempen innen plantebasert i antall solgte burgere i Norge.
Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Orkla

– Tall fra Nielsen i uke 8 viser at Naturli’ går forbi den internasjonale kjempen innen plantebasert i antall solgte burgere i Norge, sier Semlitsch, og legger til: – Naturli’ har også entret Out of Home-kanalen der merket har inngått samarbeid med flere restauranter og utsalgssteder, blant andre Munchies og Shell. Totalt har Naturli’ solgt over 200.000 burgere i denne kanalen, som ses på som en viktig rekrutteringskanal fordi den bygger ned mange barrierer mot plantebasert mat – som for eksempel at forbruker ikke vet hvordan de skal tilberede produktet.

Solgte plantebaserte alternativer for 870 millioner i fjor

Orkla satser nemlig på et tett samspill med forbrukerne for å gjøre Naturli’ til “den nye folkefavoritten”.

– Vi oppnådde 870 millioner kroner i omsetning på våre plantebaserte merker i 2020, en vekst på 30 prosent fra 2019. Og vi oppga et mål om en milliard i omsetning i 2021, og vi er godt innenfor å nå dette målet, sier konsernsjefen.

Han forteller at plantebaserte matprodukter ligger langt høyere enn deres organiske snittvekst, som estimeres til to prosent.

Vi oppnådde 870 millioner kroner i omsetning på våre plantebaserte merker i 2020, en vekst på 30 prosent fra 2019. Og vi oppga et mål om en milliard i omsetning i 2021, og vi er godt innenfor å nå dette målet.
Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Orkla

– Plantebasert er en megatrend som vil fortsette, ikke minst også fordi produksjonskostnadene vil komme ytterligere ned over tid, og derved også konsumentprisene, sier Semlitsch.

Naturli’ ble startet i 1988 i Danmark, og 20 år senere ble Naturli’ Foods kjøpt av Dragsbæk-gruppen, som er en del av Orkla Food Ingredients.

– Vi ser at den plantebaserte delen av Orkla utgjør betydelige verdier hos oss. Rene plantebaserte selskaper som går på børs prises gjerne til 20 ganger omsetningen. Mange av disse selskapene har liten inntjening, mens Orkla har en sunn inntjening også på den plantebaserte delen, hevder Semlitsch.

Sterk vekst: Ifølge Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i Meny, har ingen varekategori like stor vekst i Meny som vegetar- og veganprodukter. – Økningen var på nær 40 prosent i 2020, sier hun. Foto: Meny

Flere menn kutter kjøttinntaket

Sektoren for plantebaserte alternativer er i dag verdt 20,7 milliarder dollar, tilsvarende 179 milliarder kroner, skrev Finansavisen på tampen av fjoråret. Og denne sektoren er antatt å vokse til 23,2 milliarder dollar innen 2024, ifølge en analyse fra Euromonitor, et selskap som gjennomfører markedsanalyser.

Barclays har også troen på markedet og mener at det kan bli verdt 140 milliarder dollar innen 2029. Det tilsvarer rundt 1.260 milliarder kroner, ifølge FA.

Det er ingen tvil om at plantebasert mat er i vinden som aldri før, og gruppen forbrukere som kutter ned på sitt kjøttinntak vokser stadig.

– Funn fra Orklas Bærekraftsbarometer 2020 viser at andelen veganere og vegetarianere i Norge doblet seg på ett år. I 2019 sa fire prosent nordmenn at de ikke spiser kjøtt. I 2020 hadde andelen vokst til åtte prosent, sier Orkla-sjefen.

Fra 2019 til 2020 økte andelen veganere, vegetarianere, pescetarianere (personer som spiser fisk) og flexitarianere (personer som spiser kjøtt av og til) samlet fra 17 til 23 prosent. Størst er økningen blant unge voksne i aldersgruppen 18–29 år. Her vokser andelen som begrenser kjøttkonsumet sitt fra 29 til 41 prosent bare det siste året, ifølge Orkla.

– I tillegg til de unge, er det menn som driver denne utviklingen i Norge. I 2019 sa 87 prosent menn at de er altetende. I 2020 er den tilsvarende andelen minsket til 77 prosent. Denne betydelige nedgangen gjør at det ikke lenger er kjønnsforskjell blant de som er altetende.

Flust av tilbud: Utviklingen av nye vegetar- og veganprodukter går raskt, og det lanseres stadig nye alternativer til kjøtt. I fjor fikk Meny for første gang inn norskprodusert Tofu, og julen 2020 solgte de for første gang nøttestek i alle sine butikker. Foto: Meny Skøyen

40 prosent økning hos Meny

Meny, som er blant utsalgsstedene som selger Orklas Naturli’-produkter, har også merket den økte interessen for sine plantebaserte matprodukter.

Ingen varekategori har like stor vekst i Meny som vegetar- og veganprodukter. Økningen var på nær 40 prosent i 2020, og henger sammen med at stadig flere ønsker å kutte i kjøttforbruket, samtidig som utvalget er blitt betydelig større og kvaliteten høyere.
Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i Meny

– Ingen varekategori har like stor vekst i Meny som vegetar- og veganprodukter. Økningen var på nær 40 prosent i 2020, og henger sammen med at stadig flere ønsker å kutte i kjøttforbruket, samtidig som utvalget er blitt betydelig større og kvaliteten høyere, melder Meny via kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne, i anledning lanseringen av en rekke nye veganske og vegetariske produkter, inkludert flere nye tilskudd fra Naturli’.