Går for smittesikkert yachtliv

Det er ikke bare markedet for norske fritidsbåter som surfer på coronaeffekten; også i de celebre havnene i Middelhavet har det blitt adskillig mer rift om yachter til flere millioner euro.

Selger drømmer: I verdens yachthovedstad Monaco merker båtmegler Christian Ekeberg økende interesse for båtliv på første klasse. Foto: Jan Chr. Grandre
Næringsliv

Etter at pandemisjokket la seg i fjor, har etterspørselen etter de virkelig fete båtene skutt fart.

– I 2021 har markedet tatt seg betydelig opp for salg av yachter. Mange ønsker å komme seg bort fra dagens coronasituasjon, og en stor båt, der hele mannskapet er blitt testet, er en god og sikker måte å reise rundt på. Båtene kan få alt av varer levert uten at leverandørene trenger å komme i direkte kontakt med mannskap, forteller Christian Ekeberg, som er megler i IYC, verdens nest største yachtmeglerfirma med kontorer kloden rundt. Asker-mannen er bosatt i Monaco og har jobbet mange år med yachting, både som crew i unge år og som båtmegler for salg og charter. Nå ser han interessen for sjøliv på første klasse blomstre som aldri før blant verdens rikeste.

– Ny-yacht-salget har tatt helt av og de fleste verftene har solgt alt av hva de har og hva som er under konstruksjon. For eksempel er italienske Sanlorenzo og Benetti utsolgt for hele 2021, forteller Ekeberg.

Nyyacht-salget har tatt helt av og de fleste verftene har solgt alt av hva de har og hva som er under konstruksjon.
Christian Ekeberg, megler i IYC

– Jeg var i kontakt med folk på Sanlorenzo angående deres SL 52 i stål, og de hadde to skrog tilgjengelig for levering i år. Begge er solgt. De hadde også en 62 meter i stål som vi så på, men også denne ble solgt på et par uker etter at båten ble ferdigstilt i februar.

Yachtprodusenter i Nederland, Tyskland og England opplever også å måtte skuffe kjøpelystne kunder denne våren. Det meste som er tilgjengelig av nytt har funnet sine eiere allerede.

– Nesten alt er utsolgt. Det samme gjelder engelske verft som Princess og Sunseeker. Mye har gått unna de siste måneder. Mange kunder ønsker nye båter med den nyeste teknologien og det nyeste designet. Lürssen-verftet i Tyskland er fullbooket frem til 2025, og interessen øker, legger yachtmegleren til.

For de bemidlede: 46 meter lange Baglietto fra 2015 ble nylig solgt gjennom IYC Monaco for 15,9 millioner euro. Foto: IYC

Ni prosent ned i fjor

I 2020 ble det solgt 680 yachter over 24 meter på verdensbasis gjennom de største yachtmeglerhusene. Av disse var 25 prosent nye og 75 prosent brukte. Totalt ble ni prosent færre båter solgt enn året før, ifølge en rapport om yachtmarkedet som Ekebergs arbeidsgiver, IYC, har utarbeidet. Nesten 80 prosent av båtene som ble omsatt var mellom 24 og 40 meter. Bare ni prosent var over 50 meter. Ifølge Ekeberg ligger prisene på båtene som IYC selger i prisspennet 10 til 20 millioner euro eller 100 til 200 millioner kroner.

Selv om mange kjøpere håpet å kunne gjøre gode dealer i coronaåret, skjedde det i liten grad. Kuttene fra utropspris (som ofte er høy) lå på samme nivå som i 2019. Nytt av året var at mange førstegangkjøpere søkte til den mest eksklusive delen av båtmarkedet, fordi yachtlivet virker trygt og innebærer en viss mobilitet i en verden herjet av pandemi og nedstengninger. Men på vårparten i fjor gikk salget kraftig ned, nesten 60 prosent i enkelte måneder, som følge av pandemiutbruddet over hele Europa. I siste halvår, da situasjonen hadde stabilisert seg, tok derimot yachtsalget seg kraftig opp og var på nivå med 2019.

Å lokke til seg pengesterke båtfolk inngår i gjenåpningsplanen til for eksempel Thailand. “Smilets land” har annonsert et statlig program der utlendinger med negativ Covid 19-test får anledning til å tilbringe sin pålagte karanteneperiode ombord på en yacht eller på små cruiseskip i innbydende farvann rundt Phuket med tilhørende luksus, ifølge IYCs hjemmeside. Det høres unektelig mer fristende ut enn å være innelåst på et hotell på Gardermoen, slik tilfellet for tiden er i Norge. 100 fartøy skal være med i prosjektet som lar kundene få seile i Andamanhavet, forutsatt at de er villige til å bære et smartbånd rundt håndleddet som viser hvor de befinner seg og måler om de blir syke. Fortsatt bedre enn Gardermoen, vil nok mange mene.

– Mildt sagt hett båtmarked

Ifølge den norske bransjeorganisasjonen Norboat, hvis medlemmer stort sett befatter seg med adskillig mindre fartøy, ligger det an til nok et meget bra år for båtsalg.

– Det er mildt sagt hett i båtmarkedet om dagen – både når det gjelder nytt og brukt, sier Norboat-sjef Magnus Frøshaug Ryhjell og fortsetter:

Det er uten tvil svært, svært mange som skal kose seg på sjøen i sommer – enten i ny båt, ny bruktbåt eller sin første båt.
Magnus Frøshaug Ryhjell, Norboat-sjef

– Trafikken på Finn knyttet til båt sluttet liksom aldri å vokse etter at den skjøt fart i april 2020. Så langt i år ligger den 20 prosent foran 2020, som igjen lå godt over 2019. Særlig de to siste ukene har den virkelig begynt å skyte fart, og i forrige uke lå den hele 63 prosent foran fjoråret. Det er uten tvil svært, svært mange som skal kose seg på sjøen i sommer – enten i ny båt, ny bruktbåt eller sin første båt.

Pandemivinner: – Det er mildt sagt hett i båtmarkedet om dagen – både når det gjelder nytt og brukt, sier Norboat-sjef Magnus Frøshaug Ryhjell. Foto: Privat

Når det er så mange som er ute for å kjøpe båt, hadde markedet trengt en god vekst for å matche etterspørselen, ifølge Frøshaug Ryhjell.

– Den veksten har vi så langt ikke sett i bruktmarkedet. Antall publiserte annonser har ligget bak 2020 frem til forrige uke. I øyeblikket har tallet for inneværende år så vidt passert 2020 med 4,9 prosent flere publiserte annonser. Det er altså vekst – men det matcher ikke økningen i antall mennesker på jakt etter brukt båt.

Det betyr muligheter for de som vil kvitte seg båten sin, uansett grunn.

– Til de som eier en båt, men drømmer om en ny, nyere, større eller annen, vil jeg si at i år er en glimrende anledning for å realisere den drømmen. Det er svært gode muligheter for å få solgt båten sin til en god pris – ganske raskt. I tillegg vil jeg anta at mange forhandlere gjerne tar båten din i bytte etter hvert som lagerbeholdningen av nye båter nærmer seg slutten, sier Norboat-sjefen.

Ulike utfordringer

– Er det forhandlere som fortsatt har noe igjen å selge for levering i år?

– Selv om endel forhandlere nå merker at de vil bli sluttsolgt ganske tidlig, er det i år ganske store forskjeller. Noen er utsolgt for enkelte modeller, andre har kun noen båter igjen, mens det også finnes de som fortsatt har endel å selge. Der det er tomt eller nærmer seg tomt, er det tilgang på varer som er utfordringen. Noen mangler påhengsmotorer, noen mangler deler og tilbehør, noen mangler råmateriale til å få laget båter, og noen mangler rett og slett selve båten – eller nok båter. Våre medlemmer er både importører, produsenter og forhandlere, og de forholder seg til ulike samarbeidspartnere i ulike land. Dermed må de også forholde seg til ulik produksjonskapasitet, transportutfordringer og coronasituasjon i andre land – basert på hvem de samarbeider med.

– Hva kan du si om salget så langt i år?

– Så langt peker alle piler oppover, og det går mot nok en sesong hvor de aller fleste selger ut det de har og mange vil sitte med følelsen av at de kunne solgt enda mer – hvis de hadde hatt noe å selge. Vi har ikke ett register slik som bilbransjen har, men jeg har fått tall fra Småbåtregisteret/Securemark og Skipsregisteret (NOR). Så langt ligger Småbåtregisteret hele 30 prosent foran fjoråret. Skipsregisteret melder om 12 prosent økning fra tilsvarende tidspunkt i fjor. Et ekstra interessant element ved Skipsregisteret er at de har god oversikt over pant i båter. Det totale finansielle behovet (det totale pantsatte beløpet) hos dem er for tiden hele 75 prosent høyere enn på samme tid i fjor, avslutter Norboat-sjefen.

Liten tvil om at nordmenn vil strekke seg for å realisere drømmen om en sommer på sjøen.