Sørlendingene kommer sjøveien

Norges største båtforhandlere – Bådsenter gruppen – ekspanderer både nordover og vestover. I et brennhett båtmarked snuser de fire eierne på en halv milliard kroner i omsetning.

Maritim satsing: Anders Topland, Erik Hjemdal og Jon Terje Andersen er ledere og eiere i Bådsenter gruppen, som har gått fra tre til seks forhandlere på 12 måneder.  Foto: Privat
Næringsliv

Om du trodde alle sørlendinger er sidrompa og trege, er det grunn til å skifte mening. I løpet av det siste året har Grimstad-, Arendal- og Kristiansand Bådsenter, alle med bløt “d” i navnet, lagt under seg ytterligere tre båtbutikker, og hele strukturen, kalt Bådsenter gruppen, teller nå seks forhandlere.

I fjor omsatte kjeden for 379 millioner kroner, fordelt på salg av rundt 750 nye og brukte båter. I år har man budsjettert med mellom 420 og 430 millioner. Ikke verst med tanke på at man stort sett selger båtpakker under 25 fot.

– Markedet er veldig bra, og teoretisk kunne vi nådd den berømte halve milliarden – om vi hadde hatt varer nok, men markedet er veldig presset på leveranser, sier konsernsjef og daglig leder i Arendal Bådsenter, Jon Terje Andersen.

– Hvor er proppen i systemet?

– Godt salg over flere år har medført at alle lagre er tømt både hos produsenter, importører og forhandlere. Den lille bufferen man har hatt i alle år er borte. Når produksjonen er kommet i gang, har man laget kundesolgte båter og prøvd å bygge opp litt utstillingsbåter rundt om, hvilket ikke har vært lett å klare. Endel fabrikker har, av ulike årsaker, hatt kapasitetsproblemer. Nå har vi også en global råvaremangel på glassfiber, og polyester og vindskjermer er det også forsinkelser på, forklarer konsernsjefen.

Går for hovedstaden: Bådsenter gruppen har kjøpt Sjøberg Båt på Holmen i Asker for å få nærhet til store kundegrupper i Oslo-området. Foto: Privat

Taus om investert beløp

I den siste sterke vekstperioden har Andersen og tre medeiere kjøpt Sjøberg Båt på Nesbru i Asker, Båt & Tilhengerservice AS i Stavanger og halvparten av Bjørnevika Båtopplag (nå omdøpt til Bådsenter) ved Blindleia. Hvor mye penger man har shoppet båtforhandlere for, vil ikke konsernsjefen røpe.

– Hvorfor ekspandere utenfor kjerneområdene på Sørlandet?

– Vi er fremoverlente, vi ønsker å utvikle oss videre, og vi synes det er spennende å skape noe.

– Dere satser offensivt for å bli en enda mer dominerende båtaktør?

– Det har ikke vært vår strategi å bli dominerende, men å være bærekraftige over tid. Hvis økonomien svinger, er det om å gjøre ikke å ha for mange forhandlere i samme by. Vi ønsker å være til stede i områder med store befolkningsgrupper som utgjør store markeder. Det er også litt for å spre risiko. Disse kjøpene er ikke noen veldig hardcore plan, vi er sindige sørlendinger, men vi ønsker å skape noe, og det er veldig god stemning og støtte for dette i gruppen og blant de ansatte i våre eksisterende avdelinger, sier Andersen.

Han legger til at man har 1.500 båter til vinterlagring i systemet og at mange av de faste kundene deres er hyttefolk. Når yngre generasjoner kommer til, ønsker flere å bruke båten både på hytta og i hjemlige farvann, som for eksempel Indre Oslofjord, og derfor er servicepunkter nær Oslo og Stavanger viktige tilskudd.

Både de tidligere eierne av Sjøberg Båt på Nesbru i Asker og Båt & Tilhengerservice AS i Stavanger ønsket å kapitalisere på livsverket og trappe ned på sikt. Begge eierne blir med videre som daglige ledere i noen år fremover.

– For Bjørnevika Båtopplag (nå Bådsenter) sin del har man 250 båtplasser rett utenfor døren, der skal vi gjøre mye spennende og tilføre nye merker og sånn. Plasseringen er dessuten viktig, med bare en halvtime fra Blindleia, forklarer konsernsjefen.

Utviklingsmuligheter: Med Båt & Tilhengerservice i Stavanger følger 1.200 båtplasser rett utenfor døren. Foto: Privat

40 år med båt

Første steg i kjedens historie ble tatt i 1979, da gründeren Rune Jørgensen, nå styreleder, etablerte Grimstad Bådsenter. Med seg på eiersiden har Jørgensen i dag Anders Topland, daglig leder i Grimstad Bådsenter, Erik Hjemdal, daglig leder i Kristiansand Bådsenter, og Jon Terje Andersen, daglig leder i Arendal Bådsenter og konsernsjef i gruppen. På disse 40 årene har gruppen solgt tusenvis av båter fra sitt sortiment med Askeladden, Ibiza, Yamarin, Buster, Finnmaster, Axopar, Pioner, Jeanneau og Grand. De fleste av dem med Yamaha eller Suzuki på hekken. De store volumene ligger i prisintervallet 350.000 til 750.000 kroner. Og aldri før har trykket i båtmarkedet vært så høyt som nå.

– Hva er det aller størst etterspørsel etter?

– I midtsegmentet 6 til 7,5 meter – 19 til 25 fot. For daycruisere og bow ridere er det voldsom fart, men også pilot house-båter er blitt veldig populære. Bransjen har vært veldig flinke til å komme med mye nytt og spennende med masse nytt utstyr.

Vi tror at markedet blir utsolgt i år på grunn av corona, og videre tror vi på en normalisering i løpet av 2022 og 2023.
Jon Terje Andersen, konsernsjef Bådsenter gruppen

– Hvor mye betyr coronasituasjonen for at det går så bra for tiden?

– Det tror jeg gjør at vi er blitt utsolgt tidlig. Vi må gjøre bestillinger på høsten, og når vi ser at det går bedre enn ventet på nyåret, har vi ingen mulighet for å øke produksjonen. Vi tror at markedet blir utsolgt i år på grunn av corona, og videre tror vi på en normalisering i løpet av 2022 og 2023. Hverken vi eller andre leverandører klarer å overfylle markedet med båt, rett og slett fordi det ikke er nok varer å få tak i.

– Det er en fare for priskrakk i båt til neste år når mange sannsynligvis ønsker å dra sydover etter to år med påtvungen norgesferie?

– Vi fryktet et krakk i høsten som vi nå har lagt bak oss, men det skjedde ikke. Jeg tror på en myk overgang til et mer normalt marked. Hvis vi hadde doblet kapasiteten i bransjen, hadde vi nok oversolgt. Pr. i dag er det så stor etterspørsel i bransjen at jeg tror den vil vedvare, sier Andersen.

Populær turbåt: Ibiza 640 Touring er en 21-foter med 150 hk Yamaha på hekken som koster ca. 650.000 kroner. Foto: Arendal Bådsenter

10-12 prosent hopper av

Han tror endel nye båtfolk vil vrake båtlivet etter årets sesong, men ikke så mange at prisene faller.

– Jeg tror noen vil gjøre det, kanskje 10–12 prosent av de som har kjøpt båt i år er nye båteiere og skal ut av markedet igjen. Det tåler vi. Jeg tror ikke det vil bli vanlig for en normal norsk familie å “flippe” båten fordi de skal til Syden i stedet. Jeg har en god følelse for at vi får en normal situasjon med en grei landing. Bransjen har vært mye mer stabil de siste årene – uten store svingninger som det var før med full fart etterfulgt av bråstopp.

Bådsenter-sjefen tror også økte råvarepriser vil bidra til å opprettholde prisene på brukte båter.

– Vi tror det kommer en prisøkning på grunn av mindre tilgang på råvarer, og det tror vi vil stabilisere bruktmarkedet, kanskje på de nivåene vi ser i dag. Bruktmarkedet har hatt en prisøkning og kanskje – sett gjennom våre øyne – normalisert seg litt.

– Så båtmarkedet vil stå imot rentehopp, en mulig dårlig norsk sommer i 2021, økt ledighet og konkurransen med ferie i varmere strøk om et år? 

– Vi tolker signalene fra myndighetene som at utenlandsreiser er lite aktuelt for de fleste av oss i år, og usikkerhet knyttet til reiserestriksjoner tror vi vedvarer godt ut i neste år. Renteøkninger de nærmeste årene tror vi blir moderate. Økt ledighet er noe alle frykter, men norsk økonomi er sunn, og vi har tro på den. Været kan ingen styre, men sjøen og havet er mer enn tre uker i juli, avslutter Andersen.