– Temaet mangfold og inkludering har ligget mitt hjerte nær i mange år, sier han.
Grønbech mener norske bedrifter for ofte velger ansatte med “A4-bakgrunn” fra Oslo vest og utdannelse fra BI. Personer som er oppvokst i andre land, snakker flere språk og har overvunnet andre typer utfordringer, bærer på en annen bagasje og kunnskap, ofte omtalt som mangfoldskompetanse.
Norske bedriftene går gjerne glipp av denne kompetansen, eller så klarer de ikke å utnytte seg av den, mener Grønbech.
– Dette er uvurderlig kompetanse som vi stort sett ikke bryr oss om. Det jeg ønsker, er at alle blir vurdert på likt grunnlag når man ansetter folk, men også at den type kompetanse må tillegges mye mer vekt enn i dag. Det en av tingene Seema jobber veldig godt med og utdanner næringslivsledere til – det å forstå og kunne utnytte den uformelle kompetansen til dem som har bodd mange steder, snakker mange språk og har opplevd ting som kanskje er fjernt for mange i Norge.
Politisk ansvar
For å få bukt med problemet Grønbechs venn har opplevd, peker han på utdannelse og kunnskap som det viktigste elementet. Dersom næringslivsledere og offentlige ledere blir bedre mangfoldsledere, vil det også være til virksomhetenes fordel, påpeker han.
– Forskning har vist at bedrifter som bedre utnytter mangfoldet, tjener mer penger, sier han.
Som et eksempel trekker han frem at en relativt høy andel av Oslos innbyggere er innvandrere – mennesker de fleste bedrifter ønsker å ha som kunder. Da er det en fordel at de ansatte har kompetanse på hvordan produkter og tjenester kan tilpasses bedre for å nå denne gruppen.
– Dette er også et politisk ansvar. Man bli ganske svett av polariseringen og det som skjer i USA, og også til en viss grad i Norge, hvor ytre høyre hele tiden står på barrikadene, skriker om strengere innvandringsregler og stikker kjepper i hjulene for alle som ønsker å lykkes her.
Åpen for kvotering
Grønbech er negativ til kvotering av prinsipp, men er åpen for at det kan være luten som må til for å skape forandring.
– Regelen om 40 prosent kvinner i styrer har fungert veldig bra. Noen ganger må man ta sånne virkemidler i bruk, og det kan være at vi må se på om den skal utvides til også å gjelde minoriteter, sier han.
Han trekker frem et eksempel der en styrekandidat med innvandrerbakgrunn, høy utdannelse og relevant arbeidserfaring ikke får vervet fordi valgkomiteen mener vedkommende har for lite styreerfaring.
– Det handler om å gi folk den første sjansen til å komme inn. Der tror jeg man kan bli mye bedre. I første omgang kan det være en idé å ha en form for kvotering i store børsnoterte selskaper, for eksempel, sier han.