<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Villmarkskongen storsatser i sportsbransjen

Lars Monsen Gear har solgt tusenvis av dunjakker, turkopper og liggeunderlag i år, og neste år lanseres 200 nye Lars Monsen-produkter med såkalt “Lars Monsen-faktor”. Eventyrerens mål er å bli en betydelig aktør i markedet for friluftsliv i Norge.

Satser på business også: Produktutvikling er en av Lars Monsens store lidenskaper. Neste år regner han og Lars Monsen Gear med å kunne tilby 500 unike Lars Monsen-produkter. Foto: Facebook
Næringsliv

– De aller fleste produktene vil ha “Lars Monsen-faktoren” ved seg. “Det ville ekstra”, som er så kjennetegnende for Lars.

Det sier daglig leder og deleier Chris Løvold i Lars Monsen Gear. Selskapet selger den kjente eventyrerens eget produktmerke, og eies av Lars Monsen selv, familien Løvold og en annen nordnorsk industrifamilie.

Hittil i år har Lars Monsen Gear åpnet fire nye sportsbutikker. Totalt finnes det i dag syv Lars onsen-stores i Norge. Villmarkskongen – som blant annet har gått Norge og Alaska på langs, krysset Canada og levd et år på Nordkalotten og dessuten har markert seg som TV-personlighet gjennom en rekke programmer på NRK – kan nå også skilte med egne sportsbutikker. Og det i både Bergen, Trondheim, Stavanger, Tromsø, Bodø, Alta og Sandvika. Likevel har trolig de færreste fått med seg at Monsen storsatser i sportsbransjen, og at han i likhet med Bjørn Dæhlie, Vegard Ulvang, Lasse Kjus, Therese Johaug, Petter Northug og Kari Traa har eget klesmerke.

"Oppsiden er veldig stor": – De fleste vet hvem Lars Monsen er, men de færreste kjenner fortsatt til butikkene og produktene hans, sier daglig leder og deleier Chris Løvold i Lars Monsen Gear. Her sammen med butikkansvarlig Elise Jakobsen og bilde av Lars Monsen i bakgrunnen. Foto: Lars Monsen Gear

– De fleste vet hvem Lars Monsen er, men fortsatt kjenner de færreste til butikkene og produktene hans. Det betyr at oppsiden er veldig stor. Vi har ikke brukt mye midler på markedsføring ennå, men til neste år jobber vi mot en nasjonal markedsføringskampanje, forteller Løvold, og tilføyer:  

– Vi er fortsatt i startfasen. Det vil ta to–tre år til før vi kan definere oss som komplett, det vil si at du skal kunne gå inn i en Lars Monsen-store og kle deg fra topp til tå uavhengig av om du skal på dagstur, helgetur eller ekspedisjon.

Det vil ta to–tre år til før vi kan definere oss som komplett, det vil si at du skal kunne gå inn i en Lars Monsen-store og kle deg fra topp til tå uavhengig av om du skal på dagstur, helgetur eller ekspedisjon.
Chris Løvold, Lars Monsen Gear

Monsen tegner produkter

Lars Monsen Gear ble etablert i 2016. Første butikken åpnet i Bodø for to år siden. Planen var i utgangspunktet å ha et showroom, men det funket så bra at det ble en butikk. I fjor ble andre butikk etablert i Alta og tredje butikk i Tromsø, og deretter ballet det på seg. Fjerde butikk åpnet på Sandvika Storsenter i Bærum tidligere i år, og så fulgte Stavanger, Bergen og Trondheim.

Løvold-familien er langt fra fersk i sportsbransjen. De har drevet nettbutikken Komplett Fritid i Bodø i en årrekke, og det var slik samarbeidet med Monsen startet.

– Vi ble kjent med Lars Monsen 10–12 år tilbake i tid. Lars var ambassadør og testet produkter for oss. Vi oppdaget fort at selv om vi doblet omsetningen år etter år og det begynte å bli stor butikk, var det fortsatt vanskelig å tjene penger på å selge andres merkevarer. I fellesskap etablerte vi selskapet Lars Monsen Gear, med formål å utvikle egenutviklede Lars Monsen-produkter, forteller Løvold.

– Hvor involvert er Monsen selv?

– Han er veldig aktiv. Han tester alle produkter. Produktutvikling er en av Lars’ store lidenskaper. Det er ofte han som bringer produktene på bordet. Og de fleste produktene har det vi kaller “Lars Monsen-faktoren” i form av viktige egenskaper. Dunjakken vår har for eksempel hemper både på innsiden og utsiden slik at den kan henges opp til tørk, og den har seks lommer, kontra to pluss innerlomme, som er det vanlige. Og ingen av produktnavnene er tilfeldige. Når Lars velger å kalle ekstrem-parkasen sin for “Iditarod”, betyr det at han selv har tegnet den ned til minste detalj, i nært samarbeid med sin dyktige designer, og han har brukt den i verdens tøffeste hundeløp under ekstreme forhold, forteller Løvold.

De fleste produktene har det vi kaller ‘Lars Monsen-faktoren’ i form av viktige egenskaper.
Chris Løvold, Lars Monsen Gear

Vil tilby 500 unike Lars Monsen-produkter

I dag tilbyr kjeden rundt 300 forskjellige Lars Monsen-produkter – alt fra ullundertøy, votter og hodeplagg, til dunjakker, parkas, kjeler og kokekar.

Storsatser: Lars Monsen Gear har som mål å sette merkenavnet Lars Monsen på kartet. Foto: Lars Monsen Gear

– Vi jobber på spreng med utvikling av kolleksjonen. Neste år regner vi med å kunne tilby 500 unike Lars Monsen-produkter, da begynner det å bli artig. Da kommer vi blant annet med produkter som skallbekledning, turbukser, telt, soveposer, fiskeutstyr, hodelykter, multiverktøy, fjellsko og fritidssko. I løpet av neste år kommer vi også med en kolleksjon med bekledning til barn.

– Hvilke kjøpergrupper ønsker dere primært å nå?

– Lars er opptatt av at man ikke trenger å dra på de lengste turene eller ha det dyreste utstyret, det viktigste er at folk kommer seg ut på tur. Vi har en serie som heter classic, der vi ønsker å tilby godt tur- og fritidsutstyr som ikke er altfor dyrt til folk flest. Vi har en dunjakke som koster 2.999 kroner. Men vi har også en parkas som er ganske ekstrem. Den er etter vår oppfatning noe av det mest gjennomtenkte som finnes på markedet og koster 15.000 kroner. Der konkurrerer vi blant annet mot toppmodellene til Canada Goose og Fjällräven. Vi matcher der prisbildet til Canada Goose, men ligger litt under Fjällrävens.

– Dere hadde litt uflaks med timingen for oppstarten av flere av butikkene med tanke på coronakrisen?

– Salgsmessig har det ikke vært negativt for oss. Vi opplever at nisjen friluftsliv har økt betydelig under coronakrisen. Den negative effekten er at produksjonen går tregere og at det har vært vanskelig å få transportert store varekjøp inn og ut av landet, og ikke minst at det har vært ekstremt dyrt. Varene våre produseres i flere forskjellige land. Men alt i alt er vi omtrent der vi budsjetterte med før coronakrisen, sier Løvold.

Vi opplever at nisjen friluftsliv har økt betydelig under coronakrisen.
Chris Løvold, Lars Monsen Gear

Ønsker å holde merket eksklusivt

Det er ingen tvil om at storsatsningen har kostet. Selskapet Lars Monsen Gear omsatte for 14 millioner kroner i 2019 og gikk med nesten åtte millioner kroner i underskudd.

– Hvor stor omsetning regner dere med å kunne hanke inn i år, og når går dere i pluss?

– Vi opplever veldig god handel om dagen. At det blir en økning fra i fjor er det ingen tvil om, men nøyaktig hvor stor avhenger av hvordan desember blir. Vi vil i hvert fall passere 20 millioner i omsetning i år, men den store veksten får vi ikke før til neste år. 2021 blir et veldig spennende og viktig år for oss. Vi regner ikke med å gå i pluss i år, men vi har det som mål for neste år.

– Hvor høyt sikter dere med tanke på antall butikker og omsetning?

– Vi har et overordnet mål om å sette oss på kartet i Norge med tanke på å være en betydelig aktør innenfor fritids- og friluftsliv med merkenavnet Lars Monsen. Vi håper å være der i løpet av to–tre år. Da har vi fått de årene vi trenger for å få en mest mulig komplett kolleksjon, og da har vi garantert en rekke flere butikker enn i dag.

Vi har et overordnet mål om å sette oss på kartet i Norge med tanke på å være en betydelig aktør innenfor fritids- og friluftsliv med merkenavnet Lars Monsen.
Chris Løvold, Lars Monsen Gear

– Mange idrettsstjerner har solgt rettighetene til klærne sine. Har dere hatt beilere på døren som har villet kjøpe dere?

– Det ønsker jeg ikke å kommentere. Det har vært en rekke episoder der større kjeder ønsker å kjøpe inn varene våre til større distribusjon, men det ønsker vi ikke. Hvis 50 butikker selger varene dine, står du kun igjen med ett våpen, og det er pris. I denne bransjen er det mange merker man har blitt ganske trøtt på. Vi ønsker å holde dette eksklusivt, og å rå over merkevaren selv, sier Løvold.

Lars Monsen er på tur og var utilgjengelig for kommentar.

– Da jeg pratet med ham i helgen, hadde han mottatt masse nye vareprøver til neste års kolleksjon, noe som skulle testes på tur, kombinert med trening av hundene. Han er nå i oppkjøring til sesong og inne i “boblen”. Heldigvis får han testet produkter samtidig, sier Løvold.