Pandemien har gitt tidenes netthandelsboom

Aldri før har nordmenn handlet mer på nett, melder handelsorganisasjonene Virke og NHO. – Et år vi aldri kommer til å oppleve igjen, sier direktør i Virke Handel, Harald Jachwitz Andersen.

Nordmenns favoritt: En av de aller mest populære nettbutikkene er ifølge PostNord Zalando, som i all hovedsak selger klær og sko. Hele 30 prosent av alle norske netthandlere har handlet på denne nettbutikken de siste 12 månedene, viser tall fra PostNord. Foto: Zalando
Næringsliv

Stengte serveringssteder, avlyste reiser og opplevelser, råd og regler om sosial avstand – og ikke minst smittefrykt – har preget året som nå snart er omme. Vi har blant annet både hatt mindre å ta oss til, og mindre å bruke pengene våre på. Det har ført til en eksplosiv vekst i norsk netthandel. 

Prognoser fra handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon Virke viser at nordmenns netthandel vil øke til nesten 60 milliarder norske kroner (eks. mva.) i år. Det vil i så fall være en økning på ti milliarder kroner fra i fjor.

Det har vært et fantastisk år for norsk handel. Et år vi aldri kommer til å oppleve igjen.
Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel

– Det har vært et fantastisk år for norsk handel. Et år vi aldri kommer til å oppleve igjen, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.

De siste årene har netthandelen, og handel i norske nettbutikker, vokst med 13,3 prosent årlig, viser tall fra Virke. Mens til og med oktober i år har netthandelen hatt en vekst på over 30 prosent.

– Samtidig har norske butikker over ti prosent vekst i år, mot to prosent tidligere år. Det har vært en fantastisk vekst i norsk handel generelt, sier Andersen.

Unikt år: Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel, mener 2020 har vært et helt unikt år for netthandelen, og han tror ikke veksttakten vil fortsette til neste år. Foto: Virke

Netthandelsboom

Netthandelstallene for november er ikke klare idet Kapital går i trykken, men i oktober vokste netthandelen med 42 prosent. En prognose fra Virke Analyse anslår at netthandelen vil øke med henholdsvis 30 prosent i november, og 25 prosent i desember målt mot samme periode i fjor.

Det har definitivt vært netthandelsboom i år.
Linda Vist, bransjedirektør i NHO Handel

– Det har definitivt vært netthandelsboom i år. Netthandel kommer sterkt ut i 2020. Vi har penger som brenner i lommen fordi vi ikke kan dra på julebord eller helgetur til London. Samtidig er renten er lav. Dermed har vi brukt mer penger på varehandel, noe som gjenspeiles i netthandelen, sier bransjedirektør for handel i NHO, Linda Vist.

I likhet med de andre aktørene Kapital har pratet med, forteller også Vist at flere eldre handler mer på nett i år enn de har gjort tidligere. Det er en trend som spås å bli varig. Det har også blitt registrert en direkte korrelasjon mellom netthandel og myndighetenes smitteverntiltak.

– Vi ser at netthandel øker mer i måneder med strengere tiltak, og den økte spesielt mye i mars og april. Tiltakene påvirker direkte handelen man gjør. Man tar til seg råd om å være hjemme, og går ikke i butikkene, sier Vist.

Netthandelsår: Bransjedirektør i NHO Service og Handel, Linda Vist, sier nordmenn som følge av smitteverntiltakene har brukt mer penger på varehandel, noe som gjenspeiles i netthandelen. – Det har vært et netthandelsår. Foto: NHO

Den nye julehandelen

Coronapandemien har bidratt til en rekke nye handelstrender. I år var det ikke bare Black Friday, men Black Week ble et nytt bekjentskap for mange nordmenn. Midt under pandemien skulle shoppingentusiastene slippe kaotiske kjøpesentre fulle av handleglade mennesker. Nå varte tilbudene hele uken, og ifølge Nets, som er Norges største leverandør av betalingsløsninger, lot de ikke vente på seg. 

– Tilbudskampanjer gjennom hele forrige uke førte til en voldsom økning i daglige transaksjoner sammenlignet med i fjor.  Det er ingen tvil om at Black Friday er blitt til Black Week, skrev Nets i en pressemelding uken etter Black Week.

Allerede på mandagen viste tall fra Nets 60 prosent flere transaksjoner i nettbutikkene sammenlignet med samme tid i fjor.

Vanligvis gjør nordmenn 48 prosent av julehandelen i november og 52 prosent i desember, men i år vil vi nok se at prosentandelen går opp i november grunnet Black Week.
Linda Vist, bransjedirektør NHO Handel

Denne trenden tror Linda Vist i NHO kan ha bidratt til at flere nå handler julegavene sine i november enn i desember, som tidligere har vært tilfellet.

– Vanligvis gjør nordmenn 48 prosent av julehandelen i november og 52 prosent i desember, men i år vil vi nok se at prosentandelen går opp i november grunnet Black Week, sier Vist.

Toppår: Ifølge presseansvarlig i Kondomeriet, Marthe Sørflaten, omsatte de for fem ganger så mye under Black Week i år målt mot i fjor. Foto: Kondomeriet

Femdoblet omsetningen

Den mest populære nettbutikken blant nordmenn, Zalando, fikk på sin side rekordhøye en million nye kunder under sin sjette Cyber Week – som følger Black Week, med kun tilbud på nett. Selskapets bruttoomsetning økte da med 35 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Kondomeriet er også blant dem som opplevde rekordvekst under årets Black Week.

– Tallene er helt tydelige – nordmenn handler mer sexleketøy enn noen gang. I etterkant av Black Week-kampanjen kunne vi se en omsetningsøkning som var nær en femdobling. I tillegg økte antall bestillinger med 190 prosent, og antall produkter med 127 prosent mot samme periode i fjor, sier presseansvarlig i Kondomeriet, Marthe Sørflaten.

I forkant av Black Week anslo Virke at nordmenn ville handle for over ti prosent mer under Black Week i år enn i fjor, opp mot 16 milliarder kroner.

Lanserer Connected Retail: Gjennom sitt nye program Connected Retail vil Zalando selge produkter for enda flere norske butikker. Nettgiganten lokker med kjapp utbetaling til partnere for å bistå deres likviditetssituasjon, samt fraskriver seg sin provisjon ut 1. kvartal 2021, ifølge talsperson Anne Vibe Hansen. Foto: Zalando

Lokker kundene til nett

Netthandelsåret 2020 har også bydd på muligheter for å teste helt nye måter å trekke kunder til nettbutikkene på.

– Netthandel skjer ikke lenger bare fra sofaen, men overalt. Det blir en direkte erstatning for å handle i butikker. Det blir mer oppfordring til å handle på nett. Aktører må bruke fysiske posisjoner til å bli synlige, og ha strategisk posisjonerte showroom for å booste netthandelen, sier Vegar Wikhammer Heir, kommersiell leder i betalingstjenesten Vipps, som har økt den totale omsetningen i netthandelen ved bruk av Vipps på nett med 84 prosent fra årsskiftet til 30. november.

Aktører må bruke fysiske posisjoner til å bli synlige, og ha strategisk posisjonerte showroom for å booste netthandelen.
Vegar Wikhammer Heir, kommersiell leder i Vipps

Han forteller at Kondomeriet har kjørt en kampanje på sin julekalender, hvor man skanner en QR-kode på plakater rundt om i bybildet, og får da en kalender sendt hjem til seg.

– De bruker fysiske flater for å sende ting rett hjem til deg. Det kommer for fullt til Norge nå, sier Heir.

Ifølge Kondomeriet har utendørskampanjen vært en suksessoppskrift.

– I år har vi hatt en firedobling av salget av erotiske julekalendere. Økningen er helt vanvittig, og vi er så glade for å se at nordmenn unner seg en ekstra hyggelig førjulstid i år. Vi kan konkludere med at dette blir nok et toppår for Kondomeriet, og at nordmenn er mer lekne enn noen gang, sier Sørflaten.

Vokser raskt: Den totale omsetningen i netthandelen ved bruk av Vipps på nett øker med 84 prosent fra årsskiftet til 30. november. – Vipps vokser raskere enn markedet generelt, sier Vegar Wikhammer Heir, kommersiell leder i Vipps. Foto: Vipps

Sterk økning i kategorien for hus, hjem og interiør

For nordmenn har som følge av pandemien brukt mer tid hjemme enn vi pleier, og det har også ført til en sterk økning i varekategorien for hus, hjem og interiør, melder bransjeorganisasjonene.

– Kategorien for hus, hjem og interiør på nett har eksplodert. Det handles enormt mye blomster på nett. Det gjorde man ikke før. Interflora har økt med minst 50 prosent, og Kremmerhuset har økt med 128 prosent på nett. Vi bruker mye penger på interiør og blomster fordi vi skal kose oss hjemme, og det handler vi på nett, sier Vist.

Kundene har endret kjøpemønsteret sitt. De bruker mer tid på nett før de går i butikk.
Vebjørn Torsetnes, adm. dir. i Kremmerhuset

Kremmerhuset, som selger interiørartikler, har opplevd en like sterk vekst i “klikk og hent”, hvor man reserverer produkter i nettbutikken for så å hente disse i butikken.

– Kundene har endret kjøpemønsteret sitt. De bruker mer tid på nett før de går i butikk. Dette har vært en utvikling over mange år, men i år har dette virkelig fått fart, sier Vebjørn Torsetnes, adm. dir. i Kremmerhuset.

Rekordvekst: Ifølge handelsorganisasjonene handles det mer ting til hjem på nett enn noen gang før. – Kategorien for hus, hjem og interiør på nett har eksplodert, sier Linda Vist i NHO. Kremmerhuset har hatt en vekst på 128 prosent på nett så langt i år. Foto: Kremmerhuset

Flere ansettelser

Han forteller at den økte pågangen har ført til flere tilpasninger og forenklinger ved kjøp, betaling og levering for å styrke kundeopplevelsen på nett.

– Nå i desember har vi også startet med levering fra butikk i enkelte områder av landet. Det betyr at vi kan levere hjem på døren i enkelte områder innenfor samme døgn. Dette vil vi utvide til flere områder i 2021, sier Torsetnes, som tror endringene i nordmenns handlemønster vil bli varig. Han har derfor styrket teamet sitt på lagerdrift og kundeservice på nett med åtte nye stillinger, og planlegger enda flere ansettelser.

Økt netthandel er dermed ikke bare negativt for arbeidsmarkedet, mener Linda Vist i NHO.

Mange snakker om netthandel med bekymring, men verdiskapningen av handel på nett betyr også nye ansettelser fordi man trenger noen som skal pakke varer og kjøre dem ut.
Linda Vist, bransjedirektør NHO Handel

– Mange snakker om netthandel med bekymring, men verdiskapningen av handel på nett betyr også nye ansettelser fordi man trenger noen som skal pakke varer og kjøre dem ut. Det er også en pådriver for ny og mer brukervennlig teknologi, fordi ting skal gå kjapt, samtidig som man må kunne stole på den, sier Vist.

Hun tror heller ikke at netthandelen vil utrydde fysiske butikker helt.

– Butikkdøden er en bieffekt av netthandel, men jeg tror aldri butikken dør helt ut. Mange liker handel som en aktivitet, og det sosiale aspektet ved å dra på kjøpesenter og føle at vi blir underholdt. Det blir dermed enda viktigere at butikker klarer å beholde kunder fremover gjennom å tilføre dem en verdi og skape en opplevelse. Netthandel og fysiske butikker må spille på lag. Man må ha nettbutikk nå, sier Vist.

Gjør tilpasninger: Vebjørn Torsetnes, adm. dir. i Kremmerhuset, forteller at de nå gir kunder i enkelte deler av landet tilbud om hjemlevering fra butikk innenfor samme døgn. – Dette vil vi utvide til flere områder i 2021, sier Torsetnes. Foto: Kremmerhuset

Frykter Amazons inntog i Norden

Og aktørene må også forberede seg på nettgiganten Amazons inntog. Amazon lanserte nylig en svensk språkversjon, og holder på å rekruttere ansatte i Norden.

– Vi venter alle på at de kommer, men vet ikke når det blir. Norske butikker har et vindu nå før Amazon kommer hvor de kan sikre at kundeopplevelse, kunderegistrering og logistikk er bra nok slik at de kan møte Amazon i kampen om kundene, sier Vegar Wikhammer Heir i Vipps.

Med Amazons inntreden tror Heir at et bredt vareutvalg kan være et viktig konkurransefortrinn.

Norske butikker har et vindu nå før Amazon kommer hvor de kan sikre at kundeopplevelse, kunderegistrering og logistikk er bra nok slik at de kan møte Amazon i kampen om kundene.
Vegar Wikhammer Heir i Vipps

– Kolonial, som selger dagligvarer på nett, selger også nå varer fra blant annet Clas Ohlson, samt distribuerer fra ulike sportsbutikker. Det er forenkling for kundene som vil gi konkurransekraft. Kolonial er en av de som vokser raskest innen dagligvarehandel på nett, sier Heir.

For historien til dagligvarebedriften Kolonial har vært et lysglimt i et ellers så ganske dystert næringsliv i år. I et intervju med NRK nylig sa gründer Munthe-Kaas at selskapet har økt omsetningen fra litt over en milliard kroner i fjor til nærmere to milliarder i 2020. De har også økt arbeidsstokken fra 500 til 800 ansatte siden starten av coronapandemien i mars.

– Mange har uttrykt bekymring over at Amazon kommer til Norge, men Amazon betyr ikke at norsk netthandel bare kan legge ned. Mange er forberedt og vil gjøre det bra fremover også, så lenge de gir kunden den gode opplevelsen. Norge er et modent netthandelsmarked, stemmer Linda Vist i NHO i.

Høyere vekst i tjenestebruk før pandemien

Før coronapandemien var ikke bare giganter som Amazon varehandelens største utfordring, men at veksten i tjenestebruk – som kjøp av reiser, restaurantbesøk og kulturopplevelser – var høyere enn for varehandel.

– 2014 var det første året hvor vi brukte mer penger på tjenester enn varer med tanke på inntekt. Denne forskjellen i veksthastighet har bare økt etter finanskrisen, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør i Virke Handel.

Nordmenn handlet også stadig mer i utlandet, og det markedet vokste raskere enn forbruket i innlandet, ifølge Andersen.

– Det er drevet av rekordsterk vekst i grensehandel og handel når vi reiser. Vi handler overraskende mye klær, sko, kosmetikk og vesker på ferie. Det er en del av reiseopplevelsen, sier bransjedirektøren.

Suksesshistorie: Karl Munthe-Kaas i Kolonial har all grunn til å smile. Med en økning på nesten en milliard i omsetning i år spås bransjen som av handelsorganisasjonene omtales som “bredt utvalg”, å være coronapandemiens vinnere. De står også sterkt i kampen mot Amazon, mener kommersiell leder i Vipps, Vegar Wikhammer Heir. Foto: Javad Moghimi-Parsa/Kolonial.no

Vinner coronapandemien med bredt utvalg

Den tredje trenden Virke registrerte før pandemien, var at kanal- og bransjeglidning ble forsterket.

– Vi glir fra fysisk butikk til nett, og det smelter sammen. Det at bransjeglidningen bare blir sterkere og sterkere er den fremste eksponenten for det. Den bransjen vi kaller for bredt vareutvalg, eksempelvis varehus som Europris, Jula, Rusta og Biltema, går inn og tar kategorier fra mange ulike bransjer.

Og mens de to første trendene ble satt på pause 12. mars, fikk den tredje trenden ytterligere emigrering til nett. Noe som blant annet vises gjennom suksessen til aktører som Kolonial.

– Det er de med et bredt vareutvalg som har vunnet under coronapandemien, konkluderer Andersen.

Klær og sko: Selv om Linda Vist i NHO Handel ikke tror netthandelen vil oppleve samme vekst i 2021 som i år, tror hun to av årets tapende bransjer, klær og sko, vil få et oppsving neste år når folk forhåpentligvis skal tilbringe mer tid ute av huset igjen. Foto: Zalando

– Veksten vil ikke fortsette

Han tror likevel de første to trendene kommer tilbake så snart coronavaksinen blir satt og vi kan leve mer som normalt igjen.

– Vi har ikke flyttet alle pengene inn i vareforbruk. Når verden åpner opp igjen, kommer abstinensene, og vi kommer til å kjøpe mer tjenester og reiser igjen for å tære litt på oppsparte midler, sier Andersen, og tilføyer: – Vi får ikke samme prosentvis vekst som under corona. Men vekst fra et høyere nivå enn før. Corona har løftet netthandelen, sier Andersen.

2020 er unikt år for netthandel. Den veksten kommer ikke til å fortsette.
Linda Vist, bransjedirektør i NHO Handel

Linda Vist i NHO tror heller ikke veksten fortsetter i like stor grad fremover.

– 2020 er unikt år for netthandel. Den veksten kommer ikke til å fortsette. Endel kommer tilbake til butikk. Netthandel ligger derfor på en flat utvikling i 2021, og den øker nok ikke ytterligere fordi den har vært så sterk i år, sier Vist.

netthandel
handel
e-handel
zalando
nho handel og service
NHO
virke
virke handel
vipps
Kremmerhuset
kondomeriet
kolonial.no
Reportasjer
Næringsliv