<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Familiebedrift gjør stor suksess på supertrend

Interessen for friluftsliv generelt, og hengekøyer spesielt, har eksplodert i Norge de siste årene. Dette har gitt et oppsving for en sørlandsbedrift som egentlig hadde spesialisert seg på noe helt annet.

Populært: Salget av hengekøyer har skutt i været, hvilket har kommet Rolf Leo og Daniel Waage Nilsen i Biokjemi Norge til gode. Her er sistnevnte fotografert på Ørnenapen i Setesdal. Foto: Privat
Næringsliv

– Det har vært enormt, sier Rolf Leo Waage Nilsen til Kapital.

Han er styreleder og administrerende direktør i Biokjemi Norge, et selskap som i utgangspunktet har passiv brannsikring – brannhemmende maling og lakk – som kjernevirksomhet. Men selskapet har også flere ben å stå på, nærmere bestemt to nettbutikker som selger fritidsartikler.

Blant annet importerer og selger Biokjemi Norge de superpopulære Ticket to The Moon-hengekøyene, samt tilhørende utstyr, og drifter nettsiden tickettothemoon.no.

Ifølge Nilsen solgte de et tusentalls hengekøyer gjennom fjoråret.

– Dere har truffet en trend?

– Ja, det er ikke tvil om det. Det er helt tydelig at folk blir mer og mer glade i å være i naturen. Det er kjempepositivt, og noe jeg tror vi vil merke på folkehelsen. Folk får ro i sinnet av å oppleve naturen, sier han.

Millionvekst

Nordmenns hengemani har gitt et solid utslag i selskapets regnskaper. Fjoråret brakte med seg en inntektsvekst på nærmere ni millioner kroner.

– Dette skyldes flere ting, men først og fremst hengekøyesalget, sier Nilsen.

På spørsmål om hvordan det har seg at et brannsikringsselskap endte opp med å gjøre god butikk på hengekøyer, viser han til sønnen.

– Det var rett og slett den mellomste sønnen min som kom over disse hengekøyene da han reiste jorden rundt for ti år siden, sier Nilsen.

Far i familien medgir at han først var skeptisk, men beskriver den påfølgende utviklingen som "kjempegøy".

– Er dette noe for oss, tenkte jeg. Men han var overbevisende, jeg ga ham en sjanse og det angrer jeg ikke et minutt på.

Stor pågang

Sønnen Daniel Waage Nilsen drifter i dag nettbutikkene.

– Man legger stein på stein. Det kan ta mange år før man gjør suksess, og vi har holdt på i mange år. Det er ti år siden jeg oppdaget dette på Bali. Deretter fikk vi avtale om å selge det i Norge. Det har vært veldig gøy for oss å se utspringet av kopier som har kommet de siste årene, mens Ticket to the Moon har blitt den originale hengekøyen, sier han.

Både far og sønn bekrefter at salget så langt i år overgår fjoråret.

– Det ligger an til å bli veldig bra, sier Nilsen senior.

Daniel Waage Nilsen forteller at etterspørselen har vært økende hvert år siden oppstarten for ti år siden, men at det har tatt seg opp ekstra i år. Ikke minst grunnet corona-restriksjonene har pågangen vært så stor at det til tider har vært vanskelig å møte etterspørselen.

– Vi opplevde selvfølgelig ekstra stor pågang og økt etterspørsel i april rundt corona. Det kan jeg bekrefte, sier han.