<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Lanserer designskjorte for mangfold

Equality Check og MAK vil ta tempen på mangfoldet i norsk arbeidsliv. Nå lanserer de en vervekampanje for å samle inn data.

Forener krefter: Equality Check med Marie Louise Sunde og Isabelle Ringnes (i midten) samarbeider med Javad Mushtaq (t.v.) og Kainaat Qaiser i MAK om økt mangfold i næringslivet.  Foto: Siv Dolmen
Næringsliv

– Etter Black Lives Matter-demonstrasjonene lurer mange på “hva er det jeg kan gjøre?”. Svaret er at det enkleste du kan gjøre er å gå inn på siden vår og vurdere arbeidsplassen din, forteller Marie Louise Sunde.

Sammen med Isabelle Ringnes har hun grunnlagt Equality Check, en plattform der ansatte kan vurdere hvor god deres egen arbeidsplass er på likestilling og mangfold.

For å få enda flere til å ta i bruk plattformen, setter de nå i gang en vervekampanje i samarbeid med nettverksorganisasjonen MAK (Mangfold, Ambisjon og Kompetanse).

Lager T-skjorte med stjernedesigner

– Alle som klarer å rekruttere ti andre til å skrive en vurdering, får en T-skjorte av oss, sier Ringnes.

Og det er ikke et hvilket som helst klesplagg man mottar. T-skjorten er designet av kjendismerket byTimo, etter inspirasjon fra 70-tallets aktivistskjorter. I tillegg har de to organisasjonene skaffet en rekke ambassadører til kampanjen, blant annet paralympiker Birgit Skarstein og skuespiller Iselin Shumba.

– Vi ønsker å få mennesker som har en viss innflytelse hos de målgruppene vi trenger data fra til å rette oppmerksomhet mot saken. Vi har satt sammen en gruppe folk med både minoritets- og majoritetsbakgrunn, som vi mener kan være gode ambassadører for oss, sier Javad Mushtaq. Han er leder for MAK.

Tripadvisor for bedrifter

De to gründerne bak Equality Check beskriver selv plattformen som en “Tripadvisor for bedrifter” – i stedet for restaurantanmeldelser vurderer brukerne sin egen arbeidsplass på likestilling og mangfold.

En vurdering innebærer at man rangerer bedriften på 12 ulike spørsmål, fra “helt uenig” til “helt enig”. Et av spørsmålene lyder for eksempel slik: “Jeg opplever aldri ubevisst diskriminering fra kolleger/overordnede”. I tillegg spørres det blant annet om kjønn, alder og nasjonalitet samt en frivillig kommentar til vurderingen. Alt er anonymt, likevel har de ikke opplevd misbruk på plattformen i nevneverdig grad.

Over 7.000 vurderinger: Marie Louise Sunde, daglig leder i Equality Check, kan fortelle at de hittil har fått inn over 7.000 vurderinger. Foto: Siv Dolmen

– Det er alltid en balanse mellom anonymitet og integritet. Foreløpig har vi fått inn over 7.000 vurderinger, og har bare måttet fjerne to av dem. Hvis det skulle begynne å bli et problem, så har vi endel verktøy i bakhånd, forteller Sunde.

Avhengig av data

I kjølvannet av vårens demonstrasjoner mot rasisme inngikk Equality Check og MAK et samarbeid om kampanjen “Take Action” for å rette fokus mot mangfold i arbeidslivet.

– Det er mange fragmenterte initiativer som jobber med å fremme mangfold og likestilling, men vi er et for lite land til å konkurrere på sånt. Derfor falt det oss helt naturlig å samarbeide, forklarer Mushtaq.

Nå vil de to organisasjonene kartlegge terrenget i norsk arbeidsliv.

– Hvis slike bevegelser skal føre til håndfast endring, så er vi avhengige av data og transparens. Det forekommer helt sikkert diskriminering i arbeidslivet i Norge, men vi har lite data på det, sier Sunde.

Gründerne ønsker en forskningsbasert tilnærming til likestilling og mangfold. Derfor trenger de et datagrunnlag.

– Vi vil samle inn mer data for å kartlegge hvordan etniske minoriteter opplever ulik behandling i arbeidslivet. Det trengs for å finne ut hvor skoen trykker, forteller Ringnes.

Og hvis dataene viser seg å avdekke et problem, er de to organisasjonene først og fremst opptatt av å løse det.

– De fleste virksomheter er interessert i å få til en løsning, og vi er opptatt av å vise hvordan man kan gjøre det. Vi skal ikke henge noen ut, legger Sunde til.

Både Equality Check og MAK tilbyr verktøy og rådgivning til bedrifter som ønsker å øke sitt fokus på likestilling og mangfold.

Lønnsomt med mangfold

Organisasjonen MAK jobber for å fremme mangfold og inkludering som et konkurransefortrinn i næringslivet. De har etablert et karrierenettverk med over 700 mennesker fra 35 ulike nasjonaliteter, og arbeider i tillegg tett med organisasjoner for å gi dem råd.

– Vi jobber for å kombinere systematisk endring og lønnsomhet i næringslivet. Norge har et ubenyttet potensial, sier Kainaat Qaiser i MAK. De kan vise til rapporter og undersøkelser, blant annet fra McKinsey, som konkluderer med at bedrifter som har en større grad av mangfold og likestilling, er mer lønnsomme.

– Ingen vil endre seg om du begynner å rette pekefinger, forklarer Mushtaq. Han startet MAK for drøye fem år siden, etter at han selv opplevde sin etniske bakgrunn som et karrierehinder, til tross for at han kunne vise til strålende resultater på papiret.

Konkurransefortrinn: Javad Mushtaq i MAK er opptatt av å fremme mangfold som en fordel snarere enn et hinder. Foto: Siv Dolmen

– Når du går til toppledere og forklarer at de har 20–30 prosent større sannsynlighet for høyere avkastning om de har fokus på mangfold, så snakker man plutselig samme språk.

Utfordrer næringslivsledere

Til næringslivsledere som er skeptiske til å be egne ansatte om å bruke plattformen, er beskjeden klar:

– Man skal ikke være noe nervøs som næringslivsleder, man skal se på dette som et mulighetsrom, sier Sunde.

Hun mener bedriftsledere alltid er best tjent med å vite sannheten.

– Hvis det er store problemer i et selskap, så er det jo på ryktebørsen uansett. Sånt skaper dårlig kultur og dårlige selskaper.

Dårlig PR blir det først om man ikke er interessert i å gjøre noe med problemet, fortsetter hun.

– Det er ikke noe problem å erkjenne at man har et problem, så lenge man har tenkt å gjøre noe med det. Ønsker man å legge lokk på sannheten, så kommer man uansett ikke til å lykkes lenge som bedrift. Hvis man vil lykkes i fremtiden, så må man hoppe på toget nå.