Så mye koster en superyacht

Har du noen gang gått bryggelangs i St. Tropez eller Monaco, skuet utover båtene som ligger til kai og tenkt: "Jeg skulle ikke kjøpt meg en sånn, bare større?" Nå kan du kanskje gjøre et coronakupp.

Billigere: Både omsetningen og verdsettelsen av superyachter har falt som følge av coronaviruset. Her fra Antibes i Frankrike. Foto: VALERY HACHE
Næringsliv

Heller ikke markedet for de aller største lystfartøyene er upåvirket av den globale coronapandemien. Ny statistikk viser at salget av superyachter er ned omtrent 30 prosent i år, sammenlignet med et sterkt fjorår. Spesielt i månedene januar og mai var omsetningen svakere enn på samme tid året i forveien.

– Reduksjonen i salgsvolum skyldes stengingen av landegrenser. Fysiske inspeksjoner i forkant av kjøp har vært mye mer krevende å koordinere, så det har vært vanskeligere å gjennomføre avtaler, sier segmentansvarlig Sam Tucker hos Vesselsvalue til Kapital.

Helt krise er det imidlertid ikke. Verdsettelsesbyrået lanserer i disse dager en database bestående av over 9.000 superyachter – hver minst 79 fot, tilsvarende 24 meter – som enten allerede er på vannet eller til bestilling. Basert på averterte priser, faktiske salgdata, nybyggingskontrakter og ombyggingskostnader har de kommet frem til ferske verdianslag som viser at superyachtene – forholdene tatt i betraktning – har holdt seg rimelig bra i verdi.

– Andre segmenter har blitt rammet mye hardere, så relativt sett ser det ganske bra ut for superyachter, sier Tucker.

Andre segmenter har blitt rammet mye hardere, så relativt sett ser det ganske bra ut for superyachter
Sam Tucker, Vesselsvalue

Milliardverdier

Hvor mye må man så ut med for å realisere superyachtdrømmen i disse dager? Skal man være noenlunde sikker på å være lengst, uansett om man ankommer Ibiza eller Marbella, den franske eller italienske rivieraen, snakker man milliardbeløp.

Ifølge Vesselsvalue er verdens største motordrevne yacht, målt etter bruttotonnasje, norskdesignede M/Y Dilbar. Fartøyet ble bygget ved det tyske Lürssen-verftet, sjøsatt i 2016 og eies av oligarken Alisher Usmanov.

Ifølge nettstedet superyachttimes.com kan det ta 36 overnattingsgjester, fordelt på 20 kabiner. Disse kan kose seg i et 25-meters badebasseng, mens de oppvartes av mannskapet på 96. Må man en svipptur i land er ikke det noe problem – M/Y Dilbar rommer blant annet to helikopterlandingsplasser og et eget Airbus H175 helikopter. Selve skipet er verdsatt til 648 millioner dollar, tilsvarende drøyt 5,8 milliarder kroner.

For dem med et mer "moderat budsjett" kan en 60 meters, ti år gammel superyacht til omtrent 36 millioner dollar være mer aktuelt. Dersom man nøyer seg med 30 meter kan det opplyses at et slikt eksemplar på samme alder "kun" verdsettes til 2,6 millioner dollar, riktignok uten ekstra tilbehør.

Frykter "bølge nummer to"

Fortsatt er det stor usikkerhet i superyachtmarkedet. Hvordan salget vil bli fremover avhenger naturlig nok av hvordan den globale virussituasjon utvikler seg videre.

– Antallet salg som finner sted er direkte proporsjonalt med de globale reiserestriksjonene. Dersom man fortsetter å slippe opp venter vi at antallet salg vil nå, eller kanskje overgå, nivåene fra i fjor. Men dersom det blir en omfattende "bølge nummer to" og situasjonen globalt blir slik den var tidligere i år, er det sannsynlig at salgstallene vil falle enda mer, sier Sam Tucker.

Problemene coronautbruddet har medført ga blant annet som utslag at det årlige "Monaco Yacht Show", som opprinnelig skulle gå av stabelen i slutten av september, tidligere i år ble avlyst. Bransjen krysser nå fingrene for god aktivitet ved andre arrangementer.

– Ettersom Monaco Yacht Show ble kansellert i år, vil alle følge spent med på showene i Cannes og Fort Lauderdale og transaksjonene som vil følge disse, sier Tucker.

Båt
båtmarkedet
Reportasjer
Næringsliv