Dette er Europas mest innovative selskaper

Ingen fra Norge på prestisjefylt liste over Europas mest innovative selskaper, hvor bærekraftig business er i vinden.

FREMTIDEN: Tyske Lilium satser på flyvende biler som kan lette og lande vertikalt. De er blitt kåret til en av Europas mest innovative selskaper i 2020. Foto: Lilium
Næringsliv

Tidligere i år kåret det amerikanske businesssmagasinet Fast Company de ti mest innovative selskapene i Europa for 2020. Disse selskapene blir omtalt for sine ideer som er langt inne i fremtiden. 

1. Siemens for å ha laget en elektrisk motorvei som lader hybridlastebiler.  

2. Sprout World for å ha laget en blyant som det kan vokse planter av etter den er blitt brukt.  

3. Elvie for å ha laget en stille og beleilig brystpumpe som kan brukes gjennom dagen.  

4. Wayray for teknologi som kan gjøre gjøre enhver glassover flate til et augmented reality (AR) display

5. Micro Mobility Systems for å ha bygget en liten bil med lite karbonavtrykk for byboere. 

6. Withings for sin analoge klokke som måler hjerterytme.  

7. Lilium for å ha laget et fem seters fly som kan ta av vertikalt. 

Et nytt liv: Blyantene fra Sprout World vil la planter vokse etter bruk. Foto: Sprout World

8. Amuse for å bruke kunstig intelligens til å betale musikere royalties på forhånd. 

9. Sthaler for å bruke blodårene til biometrisk verifisering, det sikreste alternativet som finnes.  

Blyanten som har gitt det danske selskapet Sprout World andreplassen i Europa på innovasjon. Foto: Sprout World

10 Apisprotect for å involvere maskinlæring i birøkt

Men ikke en eneste bedrift fra Norge er blitt inkludert i listen. Dette i motsetning til bedrifter fra andre skandinaviske land. Blant annet har det danske selskapet Sprout, som produserer blyanter med plantebaserte frø i toppen som du kan sette i jorden og la gro til en vakker blomst, eller en krydderplante som koriander eller timian, inntatt en sterk annen plass.  

Man kan også se på listen at alpelandene presterer godt ettersom fem av ti plasser er okkupert av Tyskland, Sveits og Frankrike.

Det er noen faktorer som gjør at Norge har litt andre forutsetninger enn større økonomier
Håkon Haugli, Innovasjon Norge

Bærekraftig trafikk

På listen ser vi klare tendenser til at selskaper som bidrar til bærekraftig transport, gjør det bra. Nesten halvpartene av bedriftene på listen har produsert produkter som på diverse måter kan bidra til bedre trafikkavvikling og bærekraft. Blant de ti innovative ideene finnes det en motorvei som lader trailere mens de kjører, en minibil som drastisk reduserer utslipp og en elektrisk femseters flygemaskin. 

De tre K-ene

 Administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli, mener norske startup-selskaper kan ha diverse utfordringer som gjør at de ikke havner i tetsjiktet på innovasjon.

– Det må jo bli sagt at ti selskaper er jo ikke særlig mye, så det kommer kanskje ikke fram av et så lite utvalg at vi har selskaper i Norge som gjør det veldig bra og som er innovative. Men når det er sagt så er det en utfordring i Norge å få selskaper til å vokse, og særlig selskaper som er utenfor de etablerte næringer. 

Mange talentfulle mennesker har søkt seg til våre store og etablerte næringer, særlig olje og gassnæringen
Håkon Haugli, Innovasjon Norge

Haugli presiserer at dette har vært et tema innad i Innovasjon Norge. Han forteller at i fjor var skalering et tema for innovasjonstallene, noe som fikk Innovasjon Norge til å peke på noen årsaker som svarte på hvorfor Norge sliter med innovasjonen i forhold til konkurrerende økonomier. 

– Det ene er tilgang på kapital i en vekstfase. Det andre er tilgang på kompetanse og det tredje er at siden Norge et lite land, er det ikke mulig å bygge en solid kundebase i Norge, så selskapene må tenke internasjonalt med en gang. Konkurranseulempe er kanskje et sterkt ord, men det er noen faktorer som gjør at Norge har litt andre forutsetninger enn større økonomier. De tre Kene er gode knagger: Kapital, kompetanse og kunder.

– Kan det være noen kobling mellom Norges naturressurser og mangelen på innovasjon?

– Historisk kan nok det nok være det. Det har ihvertfall vært slik at mange talentfulle mennesker har søkt seg til våre store og etablerte næringer, særlig olje og gassnæringen. Det gjør nok at vi i mindre grad enn i andre land har hatt en “gravitasjon” mot oppstartsbedrifter og nytt næringsliv generelt. Jeg oppfatter at dette er i ferd med å endre seg kraftig. I løpet av de fire-fem siste årene så har det vært et omslag, noe vi ser veldig tydelig på oppstartssiden, svarer Haugli.

Ble født flere bedrifter enn det ble barn

Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge, mener det foreligger utfordringer for norsk innovasjon. Foto: Heidi Widerøe

– Det startes veldig mange nye virksomheter, men alt for få av dem vokser. Dette kommer av de nevnte årsakene. Man kan si at før coronakrisen ble det født flere nye bedrifter enn det ble barn i Norge. Utfordringen vår er egentlig ikke oppstartsaktivitet; det startes mange nye og innovative selskaper som finner nye nisjer, og veldig mange som er teknologibaserte eller digitale, sier Innovasjon Norge-sjefen.

Man kan si at før coronakrisen ble det født flere nye bedrifter enn det ble barn i Norge. Utfordringen vår er egentlig ikke oppstartsaktivitet
Håkon Haugli, adm. dir. Innovasjon Norge

Ifølge Haugli er det de tre K-ene som skal til for at bedriftene vokser; kapital, kompetanse og kunder.  På dette punktet presiserer han at vi har en jobb å gjøre i Norge. 

– Særlig kompetanse er viktig, både å tiltrekke seg kompetanse utenfra, men også at vi har relevant utdanning i Norge. Vi vet jo at vi blant annet har underskudd på digital kompetanse eller teknologer. I tillegg er kapitaltilgangen en utfordring. Vi har et lite kapitalmarked. En bedrift villa kanskje normalt kunne fått lån, men investeringer er en utfordring. Vi har få private investorer av noe størrelse.

Selv om ingen norske selskaper har bemerket på listen over Europas mest innovative, har Snøhetta hanket inn en imponerende andreplass på arkitekturlisten , mens Backen & Bæck ble plassert på åttende plass innen design.  

innovasjon norge
innovasjon
europa
trafikk
startup
olje & gass
Reportasjer
Næringsliv