<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
– Variert kundebase: – Vi har en ganske variert kundebase. De opererer med budsjetter på alt fra 50.000 til flere millioner kroner, forteller kunstrådgiverne Anette Krosby (t.v.) og Cecilie Malm Brundtland på besøk hos Kunstpraten. Foto: Andreas Drange Jensen

Kunstrådgiverne Brundtland & Krosby: – Hva er smart å kjøpe?

– Har du fem millioner kroner, og vil gjøre noe som er veldig sikkert, gå og kjøp Picasso-grafikk eller noe som har internasjonal tilfang, og som det er lett å omsette, sier kunstrådgiverne i Brundtland & Krosby.

Cecilie Malm Brundtland og Anette Krosby er kunstrådgivere og også representanter for det internasjonale auksjonshuset Sotheby’s i Norge. De hjelper folk å med å kjøpe kunst, bygge opp samlinger og ivrer for å selge via Sotheby’s for å nå en større kjøpergruppe.

– Det alle lurer på er hva som er smart å kjøpe, det er hovedinngangen til kundene, sier Malm Brundtland. – Det er vår jobb å si hvor komplisert denne kunstverdenen er og hjelpe kundene så godt vi kan innenfor de premissene vi har. Hvis folk ber om garanti for at kunsten ikke skal falle i verdi, sier vi at de kanskje får gå et annet sted. Har du fem millioner kroner, og vil gjøre noe som er veldig sikkert, gå og kjøp Picasso-grafikk eller noe som har internasjonal tilfang, og som det er lett å omsette.

Hvis folk ber om garanti for at kunsten ikke skal falle i verdi, sier vi at de kanskje får gå et annet sted.
Cecilie Malm Brundtland

Hør denne ukens episode her:

– Bonus eller har litt til overs

– Hvem er en typisk kunde hos dere?

– Vi har en ganske variert kundebase. Den typiske kunden er mennesker som er interessert og glad i kunst og ønsker å henge opp kunst hjemme, ha glede av den i hverdagen. De opererer med budsjetter på alt fra 50.000 til flere millioner kroner, sier Malm Brundtland.

Den typiske kunden er mennesker som er interessert og glad i kunst og ønsker å henge opp kunst hjemme, ha glede av den i hverdagen.
Cecilie Malm Brundtland

De yngste er i slutten av 20-årene.

– Det kan være folk som har fått en bonus eller har litt til overs, sier hun.

Hovedbolken er mellom omtrent 40 og 60 år.

– Er det både menn og kvinner som kommer til dere?

– Det fleste kundene er menn, men vi har også kvinnelige kunder som kjøper kunst på egne ben, sier Krosby.

Det fleste kundene er menn, men vi har også kvinnelige kunder som kjøper kunst på egne ben.
Anette Krosby

Hun sier at noe av de morsomste de gjør er å introdusere og utfordre kunder til å kjøpe noe de ikke trodde de likte.

Lydverk på gjestetoalettet

Det er kjent at Malm Brundtland og ektemannen Knut Brundtland, blant annet styreleder i meglerhuset ABG Sundal Collier   , er ivrige kunstsamlere.

– Påvirker deres egen smak hva dere tipser andre å kjøpe?

– Det spiller sikkert inn. Jeg kan si at dette er noen fantastiske verk av Mari Slaattelid eller Fredrik Værslev. Men som dere vet, har jeg også kunst av disse. Jeg føler at det til og med kan være en styrke, fordi noen andre har gjort en vurdering, Men det kommer an på hvilke kunder det er snakk om, sier Malm Brundtland.

Krosby kaller seg selv en lystsamler og har verk av mange kunstnere og innen ulike teknikker, blant annet et lydverk.

– Det er kjempegøy. Vi har et lydverk av Marit Følstad som er lyden av hester som beiter på en eng. Det er installert på gjestetoalettet. Så sitter du der inne og minding your own business, og så kommer det hester som vrinsker på en eng. Det skaper stor glede.

Vi har et lydverk av Marit Følstad som er lyden av hester som beiter på en eng. Det er installert på gjestetoalettet.
Anette Krosby

– Skjønner folk at det er kunst?

– Nei, sier Krosby.

– Tenker dere investering når dere kjøper selv?

– Jeg tror at det med penger er en del av vurderingen hos alle som kjøper kunst, sier Malm Brundtland. – De færreste liker å kaste penger ut av vinduet. Hvis du har kjøpt noe, og så viser det seg etter 20 at det har steget i pris, så synes alle det er gøy. Men det viktigste er å kunne si til resten av verden: Jeg hadde rett, jeg gjorde en riktig vurdering, mener hun.

– Det viktigste: – Hvis du har kjøpt noe kunst som stiger i verdi, er det viktigste er å kunne si til resten av verden: Jeg hadde rett, jeg gjorde en riktig vurdering, sier Cecilie Malm Brundtland. Anette Krosby t.v. Foto: Andreas Drange Jensen

– Svimeslått og er overlykkelig

I podcast-episoden forteller de om nordmenn som har solgt via Sotheby’s og fått gode resultater.

– Forrige uke hadde vi fem papirarbeider som ble solgt på auksjon i London av en kinesisk kunstner som døde i 1991. Det var en norsk selger som hadde gravet frem noe han hadde arvet etter bestefaren. Prisvurderingen for det ene arbeidet var 180.000–200.000 pund, men det gikk for 716.000 pund. Det var veldig gøy og viser at nedslagsfeltet er ganske stort når man selger utenfor Norge. Det ble litt for de fire andre arbeidene også. Etterpå sa vedkommende: Jeg sitter her helt svimeslått og er overlykkelig, sier Malm Brundtland.

Krosby har en historie om en annen nordmann som arvet en Rolex Submariner etter en onkel. I mange år lå den i skuffen og virket ikke. Mannen tenkte at han skulle få den reparert.

– Urmakeren tok kontakt med oss. Klokken ble solgt på auksjon i Genève for 116.000 sveitserfranc, forteller hun.

Det tilsvarer rundt en million kroner.

– Internasjonale kjøpere på norske verk

De to har tatt flere norske kunstnere til London, eksempelvis flere Harald Sohlberg-verk.

– Hvilke norske kunstnere selger bedre i London enn i Norge?

– Det finnes internasjonale kjøpere på endel norske kunstnere. Vi har hatt gode erfaringer med Munch. Det har vært Munch-samlere i USA og Europa i mange år. Nå er det også økt interesse for hans kunst i Asia. Ellers er det Sohlberg, dernest kanskje Peder A. Balke og Nikolai Astrup, sier Krosby.

Høsten 2018 ble det skapt kunsthistorie da et verk av Banksy ble makulert etter det hadde blitt solgt for rundt ti millioner kroner. De to Sotheby’s-representantene forteller om dramatikken som spredte seg internt. Ingen i auksjonshuset ante at dette skulle skje, og hva skulle de tilby kunden som hadde kjøpt verket? Svaret får du høre i denne episoden av Kunstpraten.

Her finner du de tidligere episodene av Kunstpraten med blant andre eiendomsinvestor Christian Ringnes, brødrene Selvaag og kunstner Sverre Bjertnæs:

Livsstil
Reportasjer