<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Elon Musk

Fort i svingene: Nylig kjøpte bilutleieselskapet Hertz 100.000 Tesla Model 3 for fire milliarder dollar, og den dagen steg markedsverdien av Tesla med 100 milliarder dollar. Foto: Aly Song/Reuters/NTB
Leder og kommentar

Etter at Tesla-kursen steg til nesten 1.100 dollar i forrige uke, var plutselig mannen bak Tesla-suksessen, Elon Musk, verdens rikeste mann. Tesla hadde en markedsverdi på 8.400 milliarder kroner, og Musk føk forbi Jeff Bezos i Amazon.

Verdien av bilselskapet Tesla kan sammenlignes med det norske oljefondet, som har en verdi på nærmere 12.000 milliarder. Tesla nærmer seg Norges sparegris i full fart. Det er et eventyr.

Verdien av bilselskapet Tesla kan sammenlignes med det norske oljefondet, som har en verdi på nærmere 12.000 milliarder. Tesla nærmer seg Norges sparegris i full fart. Det er et eventyr.

Og snakker vi om bil, så er den siste nyheten at bilutleieselskapet Hertz for et par uker siden kjøpte 100.000 Tesla Model 3 for fire milliarder dollar, og den dagen steg markedsverdien av Tesla med 100 milliarder dollar. Det er ikke lett å følge med i svingene her.

Cover-storyen i dette nummer er derfor viet Elon Musk. Hvordan det begynte, hvordan Musk er, og hva nåværende og tidligere medarbeidere forteller.

I Norge spesielt har vi alltid vært glade i Musk. Tesla skapte elbilstormen i Norge, og når nå ni av ti personbiler som selges er elbiler, da når Norge helt sikkert målet om at alle biler som selges i 2030, er elbiler.

En kjent investor som ikke har vært så glad i Elon Musk, er Jan Petter Sissener, og denne forvalteren turte å spå at Tesla-kursen ville falle fordi Tesla er vanvittig overpriset, som Sissener hevdet. Sissener shortet derfor Tesla-kursen i det håp å tjene penger på kursfallet.

Det veddemålet gikk imidlertid helt galt, og Tesla-kursen har de siste tre årene steget med 1.500 prosent. Shorternes mareritt.

Jan Petter Sissener og hans fond klarte imidlertid å komme ut av short-posisjonen uten tap (eller uten betydelig tap). Takk og pris. Teoretisk kunne han, ifølge en artikkel i Finansavisen, ha tapt flere milliarder kroner for seg og sine kunder.

Men Jan Petter Sissener trakk i nødbremsen.

Veldig mange sier nå at det må være stopp med Teslas himmelferd, men antallet som tør shorte aksjen, går ned. Elon Musk klarer jo det utrolige.

Veldig mange sier nå at det må være stopp med Teslas himmelferd, men antallet som tør shorte aksjen, går ned. Elon Musk klarer jo det utrolige.

Musk vil jo også sende mennesker til Mars med egenutviklet rakett, noe som er temmelig dristig, avstanden til jorden tatt i betraktning. Men for å forstå alt dette er det lurt å lese vår artikkel om mannen og Tesla-bilen.