Hver mann sitt flyselskap

Foto: NTB
Leder og kommentar

De fleste av verdens passasjerfly står på bakken verden over fordi coronapandemien har redusert reiseetterspørselen ned mot null. Her i Norge er trafikken med SAS og Norwegian ned med rundt 90 prosent sammenlignet med trafikken i fjor på samme tid, og Norwegian er midt i en konkursprosess som forhåpentligvis vil sørge for mindre gjeld og penger nok til å drive videre. Gründer i Norwegian, Bjørn Kjos, ble måkt ut døren, og selskapet får hjelp av staten ved at staten bruker halvannen milliard kroner på et hybridlån (lån kan byttes i aksjer) til Norwegian. Samtidig flyr SAS videre med statlige garantier og milliardbeløp fra hovedaksjonærene i Sverige. Og ikke å forglemme: Widerøe har fløyet hele tiden, med redusert kapasitet.

Det er tre selskaper i det norske markedet, og vi må også nevne ungarske Wizz Air som forsøker å bygge seg opp i Norge, men passasjerene er jo borte.

Da var det fire flyselskaper her.

Så meldte flyarving Erik Braathen seg med det nye selskapet Flyr, som hentet inn 600 millioner kroner fra investoreliten i Norge, og Flyr skal bygge seg opp til å bli en konkurrent til både SAS og Norwegian. Fordelen: Leie av fly er blitt billig fordi det er ledige fly over hele verden, og det er mer enn nok av (rimelig) billige piloter og kabinansatte også.

Flyr skal bygge seg forsiktig opp, og starter vel med rundt seks fly.

Da er det fem flyselskaper her i dette langstrakte landet. Men superinvestorene har solgt seg ut allerede.

Superinvestorene har solgt seg ut allerede.

Det er åpenbart ikke nok, for Bjørn Kjos, som har tapt en formue på Norwegian han bygget opp, har fått med seg vennene sine for å etablere enda et flyselskap. Norse Atlantic Airways (NAA) skal det hete, og vennene er Bjørn Kise, Bjørn Tore Larsen og og Espen Høiby (broren til Mette Marit).

De har masse kunnskap, erfaring og ekspertise i bemanning av flyselskaper.

Forretningsideen er langdistanseruter med de gamle Dreamliner-flyene som angivelig førte til store tap i Norwegian. Vi får flyene billig nå, sier de i det nye selskapet. Tap der, gevinst der.

Men det er ikke alt, for Bjørn Kjos sier at han kan tenke seg et samarbeid med Nye Norwegian, og Norwegian sier ikke nei.

Alle er med videre, og det mest synlige er at mye gjeld er borte, samt at man kan drifte superbillig med lave kostnader fra første dag.

Kanskje de tenker å slå sammen både Norwegian, Norse Atlantic og Flyr?

Dette er rene monopolspillet, og målet er at alle skal være med. Tilbake til start og gå rett i banken og hent penger. Ingen går rett i fengsel, og alle får lykkekort.

Hver mann sitt flyselskap.