<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Praktikanter raser etter løftebrudd fra Holzweiler - får ikke lønn de er lovet

Mens Holzweiler har fått en rekke “interns“ til å jobbe gratis for dem, har eier og daglig leder innkassert millionlønninger. Tidligere i år lovet moteselskapet å betale alle tidligere praktikanter, men måneder senere har flere hverken blitt kontaktet eller fått en krone.

Millionbutikk: Susanne og Andreas Holzweiler grunnla klesmerket som deler deres eget etternavn i 2012. Det har blitt millionbusiness for søskenparet.  Foto: Håkon Sæbø
Reportasjer

– Dessverre, sånn som det ser ut nå, kom de med uttalelsen for å redde sitt eget skinn utad. Det virker ikke som det er noe de faktisk har tenkt å holde, sier en tidligere praktikant som Kapital har vært i kontakt med.

Kritikken haglet mot Holzweiler tidligere i år, etter at de utlyste en stilling for et ulønnet såkalt internship over seks måneder. I bytte mot et halvt års gratis arbeid kunne det norske motemerket friste med utsikter til fast ansettelse, fremkom det i jobbannonsen som ble lagt ut på Finn.no og Holzweilers egen Facebook-side.

Det gikk ikke upåaktet hen i sosiale medier, og saken ble omtalt i flere nettaviser. LO-forbundet Handel og Kontor gikk også ut og oppfordret bedriften til å betale. Den massive kritikken førte til at Holzweiler gikk ut og beklaget seg i februar. De hevdet at stillingsannonsen, som først ble publisert i høst og igjen på nyåret, aldri skulle blitt lagt ut som en ulønnet stilling.

Gitt opp håpet

Ikke lenge etter beklagelsen annonserte det norske motehuset at de ønsket å betale både nåværende praktikanter og tidligere medarbeidere som ikke mottok lønn for jobben de gjorde.

“Vi tar nå kontakt med alle tidligere praktikanter, for å sørge for at de får betalt for sin praksisperiode,” skrev Holzweiler på Instagram i første halvdel av februar i år.

Selger unna: Holzweiler Holding-konsernet dro inn over 163 millioner kroner i 2020 på salg av blant annet skjerf, capser og klær. Foto: Håkon Sæbø
Etter at Holzweiler lovet å betale tidligere praktikanter sjekket jeg mailen min hver dag, men nå har jeg gitt det opp.
Tidligere Holzweiler-praktikant

Men til tross for kunngjøringen for et par måneder siden er det fortsatt flere dette gjelder som ikke har hørt fra motemerket. Pengene har de heller ikke sett snurten av.

– Etter at Holzweiler lovet å betale tidligere praktikanter sjekket jeg mailen min hver dag, men nå har jeg gitt det opp, sier en annen tidligere praktikant som jobbet ulønnet i et år.

Millionlønninger

Søskenparet Susanne og Andreas Holzweiler grunnla motemerket med sitt eget etternavn i 2012. Selskapet har gjennom årene blitt en veletablert og anerkjent aktør i bransjen. De har flere butikker, og selger klær og tilbehør til priser som for tiden varierer fra 500 kroner for en caps til 5.900 kroner for en jakke på sin nettside. Slikt blir det penger av. 

Holzweiler har hatt ulønnende praktikanter i alle år. Det er enkelt å kalle det en glipp etter at noen har reagert på det, og de får dårlig PR i mediene.
Tidligere Holzweiler-praktikant

Bare i løpet av 2020 og 2019 dro Holzweiler Holding-konsernet, som er heleid av søskenparet, inn over 320 millioner kroner. Resultatet før skatt endte på 16,6 millioner i 2020. Eierne har tatt ut flere millioner i utbytte, i tillegg til å utbetale en tilsynelatende raus lønn til seg selv.

Andreas Holzweiler, som er administrerende direktør i Holzweiler-konsernet, stod oppført med en inntekt på over 2,1 millioner kroner i skattelistene for 2020. Den alminnelige inntekten til Holzweiler-sjefen utgjør totalt nærmere 10 millioner kroner fra 2014 til 2020, viser tallene. Dette beløpet utgjøres av lønnsinntekten inkludert kapitalinntekter, fratrukket alle fradrag, noe som betyr at lønnsinntekten ofte er høyere enn hva nettotallet i skattelistene viser.

– Enkelt å kalle det “en glipp”

Samtidig har altså Holzweiler fått unge praktikanter til å jobbe gratis for dem. Siden 2014 har de hatt rundt 19 ulønnede “interns”, ifølge selskapets egen gjennomgang. Kapital har vært i kontakt med flere som reagerer på at selskapet mener det var “en rutinemessig glipp” at stillingen som kom ut i høst og på nyåret var ulønnet.

Jeg sendte dem en mail like etter uttalelsen deres om etterbetaling i februar, og jeg har ennå ikke fått svar.
Tidligere Holzweiler-praktikant

– Holzweiler har hatt ulønnende praktikanter i alle år. Det er enkelt å kalle det en glipp etter at noen har reagert på det, og de får dårlig PR i mediene, sier en annen kvinne som var intern i Holzweiler for flere år siden.

Kapital kjenner til identiteten til kvinnene, som ønsker å være anonyme.

Får ikke svar

Kapital har sendt en rekke spørsmål til Susanne Holzweiler, som eier halvparten av holdingselskapet sammen med sin bror. Spørsmålene dreier seg blant annet om hvorfor flere tidligere praktikanter ennå ikke har hørt noe fra dem. Hun svarer ikke dirkete på noen av spørsmålene, men gjentar mye av det de tidligere har uttalt til mediene.

– Vi beklager at vi i enkelte tilfeller i selskapets tidlige år har hatt ulønnede praktikanter, og lover at dette ikke vil skje igjen. Ulønnet praktikantplass er noe som har vært, og er, vanlig i både vår bransje og enkelte andre bransjer. For oss er det ingen unnskyldning, for vi skal gå foran og være et eksempel til etterfølgelse. Derfor inngikk vi i februar dialog med LO for å få råd om håndteringen av dette, skriver hun i en e-post til Kapital.

Endrer praksis: - Vi beklager at vi i enkelte tilfeller i selskapets tidlige år har hatt ulønnede praktikanter, og lover at dette ikke vil skje igjen, sier Susanne Holzweiler. Foto: Adrian Nielsen

– Vi ønsker å etterbetale alle internships som har vært ulønnet, og som ikke har vært hos oss via Nav eller gjennom utdannelse, og har kontaktet alle vi har oversikt over i våre systemer. Om du kjenner til noen som ikke har blitt kontaktet av oss, så ber vi om at de tar kontakt så vi får ordnet dette på en skikkelig måte.

En av de tidligere praktikantene Kapital har vært i kontakt med, reagerer på oppfordringen til Holzweiler.

– Jeg sendte dem en mail like etter uttalelsen deres om etterbetaling i februar, og jeg har ennå ikke fått svar, sier hun.