Cruisebåtene seiler igjen – med store begrensninger

Majestetiske cruisebåter er både elsket og hatet, og nå legger de første skipene igjen ut til havs. Men i Kristiansand går ikke passasjerene i land, og i Oslo stenger bystyret tre av fire cruisebåthavner.

Snur etter en time: Cruisebåtene kommer tilbake til Kristiansand denne uken, men passasjerene på de første skipene får ikke gå i land.  Foto: Tor Erik Schrøder
Reportasjer

I år har vi sett cruiseskip fulle av smittede passasjerer forgjeves lete etter en havn som vil ta imot dem. Nå er båtene blitt desinfisert og gjort klare for nye turer, og fra Tyskland kommer meldingene om at de første avgangene skjer allerede på fredag.

– Personer som ankommer Norge skal i karantene i ti døgn. Det er imidlertid flere unntak.
Alexandra R. Tufteland, Helse- og omsorgsdepartementet

Tyske passasjerer er da også velkomne i norske havner, men det er etablert klare begrensninger for hvem som kan forlate båtene og gå i land. Det gjelder bare dersom de består av personer som ikke er omfattet av karanteneplikten.

– Personer som ankommer Norge skal i karantene i ti døgn. Det er imidlertid flere unntak. Det mest sentrale unntaket er for personer som ankommer fra land i EØS- og Schengenområdet, som ikke er områder med forhøyet smitte. Det vil si såkalte grønne land, forteller kommunikasjonsrådgiver Alexandra R. Tufteland i Helse- og omsorgsdepartementet.

Følgende land og områder har pr. i dag forhøyet smitte, og derfor er det krav om innreisekarantene ved ankomst til Norge: Bulgaria, Kroatia, Ungarn, Luxembourg, Portugal, Romania og Sverige med unntak av regionene Kronoberg, Blekinge og Skåne.

Tyske europamestere

Kristiansand er en av de første havnene som vil få besøk av cruiseskip, og de aller første som legger til kai kommer ikke overraskende fra Tyskland. Ifølge bransjeorganisasjonen CLIA (Cruise Lines International Association) er dette landet europamestere i cruisetrafikk. I 2019 tilbragte 2,2 millioner tyskere ferien om bord.

Men i år er det begrensninger på alle hold. For eksempel kan lugarene fylles opp maksimalt 60 prosent, i restaurantene blir man utelukkende servert ved bordene, og både badstue og dansegulv er stengt.

– Samtidig har nok alle denne våren og sommeren vært innstilt på at det ikke kommer cruisegjester,
Heidi Sørvig, Kvadraturen Kristiansand

"Mein Schiff" fra Tui Cruises er blant de aller første cruisebåtene som legger ut fra havn, med Kristiansand som et av målene. Men der slipper ingen i land. Etter en time for å fylle drivstoff drar skipet tilbake til Hamburg.

Desinfisert og rengjort: De første cruiseskipene som nå forlater havnene er tyske. Foto: FABIAN BIMMER

Kristiansand er da heller ikke blant de norske havnene som er mest avhengig av at cruiseturistene skal legge igjen penger.

– Nei, det er ikke alvorlig for handelsnæringen samlet sett. Men for enkelte bransjer betyr omsetningen til cruisegjester en hel del. Samtidig har nok alle denne våren og sommeren vært innstilt på at det ikke kommer cruisegjester, sier daglig leder Heidi Sørvig i Kvadraturforeningen i Kristiansand.

Uansett er det norske gjester som utgjør den største og viktigste turiststrømmen i Sørlandets hovedstad. – De står for 80 prosent av trafikken. Cruisegjester legger også lite igjen i butikkene sammenlignet med norske feriegjester, forteller Sørvig.

Fem år til med fossilt brennstoff

Cruisetrafikken er allerede møtt med begrensninger, men det er sterke røster som vil gå enda hardere til verks.

– Når vi vet at cruiseturismen er dårlig både for klima og lokalmiljø, er det åpenbart at det bør stilles nye, strengere krav til trafikken. MDG vil avvikle den fossilbaserte cruisetrafikken innen 2025, og sørge for at turismen i Norge foregår på en bærekraftig måte både for klima og lokalsamfunnene, sier Sigrid Heiberg, leder av Oslo MDG.

– Vi kan ikke ta utgangspunkt i en pandemi for å lage nye rammebetingelser for en hel næring.
Sigrid Heiberg, Oslo MDG

I Oslo har bystyret allerede tatt grep: – Der kommer vi til å legge ned tre av fire cruisebåthavner. Dette gjør vi for å åpne mer av kaien for byens befolkning, og sørge for at turismen i Oslo kommer byens næringsliv til gode.

Men Heiberg vil ikke la covid-19 få "skylden" for at cruisetrafikken får tøffere vilkår. – Vi kan ikke ta utgangspunkt i en pandemi for å lage nye rammebetingelser for en hel næring. Vi håper at det på sikt er mulig å få til noe cruisetrafikk som er fossilfri, og da er det ingen grunn til å ønske seg full stopp slik det har vært i vår.

Om bord blir det uansett mindre å glede seg til for gjestene. På de tyske cruiseskipene har rederiene ifølge Der Spiegel også kuttet ut liveshow med sangere og dansere. Smitterisikoen er for stor, og i stedet får gjestene se opptak fra tidligere show.

Tui Cruises har i tillegg en "Infection Control Officer" om bord, og det finnes dessuten et varslingssystem basert på temperaturmålinger av både gjester og mannskap.

I USA tillater de amerikanske myndighetene fortsatt ikke cruisetrafikk, forbudet er forlenget til 30. september.

Reportasjer