Finans-topp i Hollywood
Ulrik Knap er blant ytterst få nordmenn i toppledelsen i mediebransjen i Hollywood. Det innebærer ikke at han sipper champagne ved bassengkanten med filmstjerner på daglig basis.
– Hva betyr tid for deg?
– Tid er lineært, kontinuerlig – og ustyrlig, men samtidig noe som oppleves relativt. Man føler at tiden går fort når man nyter noe, sakte når man kjeder seg.
– Hva bruker du tid på?
– Det er selvfølgelig et konstant puslespill å balansere tiden mellom jobb og fritid. Hovedoppgaven min i Lionsgate er å innhente og analysere data for så å trekke konklusjoner eller utvikle hypoteser, være en tidlig varsler og sørge for at vi har god oversikt over inneværende kvartalsrapportering, men jeg bruker også mye tid på selskapets langtidsplaner, forteller Knap.
Det er selvfølgelig et konstant puslespill å balansere tiden mellom jobb og fritid.
Lionsgate er en viktig aktør innen mediebransjen i USA og den største av de såkalt uavhengige studioene.
– Vi produserer og distribuerer film og TV-serier, i tillegg til betalings-TV-kanalen og strømmetjenesten Starz med rundt 30 millioner abonnenter. Vi organiserer dette rundt tre divisjoner der oppfølgingen er tidkrevende. Privat bruker jeg tid på familien og setter også av tid til meg selv. Jeg tror det er viktig å sette av tid til egne interesser, enten det er sportsaktiviteter eller hobbyer, og så drar jeg gjerne på hytta i Norge for å gå langrenn med barna.
– Er tid penger?
– Tid er viktigere enn penger, og det er viktig at du ikke kaster bort tid som hindrer deg i å realisere deg selv. Tid er det du har minst av, og du får den aldri tilbake.
Golden Globe-vinner
Som konserndirektør for planlegging og analyse i Lionsgate (Chief Financial Planning Officer), er Ulrik Knap blant få nordmenn som har fått plass i toppledelsen i mediebransjen i Hollywood. Lionsgate, som blant mye annet produserte “Hunger Games”, “John Wick” og Golden Globe-vinneren “La La Land”, har, i løpet av de 19 årene Knap har arbeidet der, gått fra 300 millioner dollar i årsomsetning til 3,3 milliarder dollar i 2021. Knap er del av teamet som foretar kapitalmarkedstransaksjoner og M&A, inkludert kjøpet av Starz til 4,4 milliarder dollar i 2016. Han overvåker årlige investeringer i film og TV-serier for over to milliarder dollar. Knap har tidligere hatt lederstillinger i Artisan Entertainment (LBO av Bain Capital) og Warner Bros., og var en av grunnleggerne til Kids Online America, en internettsatsing som kom noen år før Facebook, men som gikk under i kjølvannet av internettboblen som sprakk i 2000. Knap har også i mange år vært seniorrådgiver for Dick Cook, tidligere styreleder for Walt Disney Studios, og er styremedlem i flere California-baserte selskaper.
– Hvordan var coronatiden for Lionsgate?
– Vi begynte umiddelbart med hjemmekontor og måtte stoppe produksjoner i noen måneder, men så kom vi på nye måter å jobbe på og fikk hjulene raskt i gang. Etterspørselen etter innhold fra både streamingaktørene og lineær-TV tok helt av, fordi så mange forbrukere plutselig måtte holde seg hjemme og hadde masse tid til å konsumere medier. Nytt innhold må til for å innhente og beholde abonnenter, så vårt store bibliotek på 17.000 filmer og serier ble høyaktuelt, forteller Knap.
Etterspørselen etter innhold fra både streamingaktørene og lineær TV tok helt av, fordi så mange forbrukere plutselig måtte holde seg hjemme og hadde masse tid til å konsumere medier.
Lionsgate selger lisenser til og skaper originalt innhold for aktører som Apple, Amazon og Netflix, i tillegg til deres heleide Starzplay.
– Eldre serier som “Mad Men” og “Orange is the New Black” er fortsatt verdifulle, og mye innhold ble i 2020–2021 solgt til godt over antagelsene i langtidsplanen, da etterspørselen etter høykvalitetsserier økte sterkt. På den annen side har produksjonskostnader blitt høyere som følge av nye, coronarelaterte protokoller. Kinoene var også lenge stengt, så vi har hatt omstillinger og ser fortsatt etterdønninger som ikke bare er positive.
– Hvor mye jobber du?
– Målet er å jobbe optimalt, uavhengig av hvor mange timer det blir hver dag. Tidligere arbeidet jeg opptil 12 timer i døgnet, men nå varierer det veldig, og jeg har blitt flinkere til å delegere. Jeg må ha balanse i livet, noe jeg nå endelig tror jeg har oppnådd. Jeg har mange hobbyer, og hver av dem kan jeg faktisk bruke hele dagen på. Man blir litt handlingslammet av og til når man innser at det aldri er nok tid til å gjøre det man virkelig ønsker. I USA er det mindre akseptert å ta mange ferier, men på Lionsgate har det lenge vært akseptert at jeg har mine norgesutflukter. Det er et privilegium som følge av mye arbeid og lojalitet.
– Hvordan finansieres de ulike prosjektene?
– Film- og TV-bransjen kan være utrolig krevende og volatil. Det blir litt som å investere i aksjemarkedet ved at porteføljen må være stor nok og balansert slik at man har en fair sjanse til å oppnå målsatte resultater. Vi har filmer som koster opp til et par hundre millioner dollar å produsere, så her foretas det konstant analyser både før og etter produksjonsstart. Det ligger en bevisst strategi bak porteføljen av prosjekter som inkluderer alt fra store prosjekter og til nisjefilmer.
Knap trekker frem et eksempel på en lavkostnadsfilm, “The Blair Witch Project”, skrekkfilmen som for noen år tilbake ble produsert av tre amatører som kjøpte seg et kamera og brukte 35.000 dollar på hele produksjonen.
– Vi kjøpte den for en million dollar. Den innbragte 250 millioner dollar på kino og er kanskje den høyeste return on investment noensinne for en film.
Produksjon av serier blir delvis finansiert av lisenser fra kjøper. Filmer er mer selvfinansiert, men vi har internasjonale distribusjons- og finansieringspartnere, og enkelte ganger får vi med oss ytterligere partnere for å “hedge” risken på individuelle prosjekter. Tricket i dette segmentet av bransjen er at du må ta en avgjørelse basert på både analyse og magefølelse. Du tar en beslutning, og så må du belage deg på å sove dårlig noen måneder, eller år, mens serien eller filmen utvikles. Vi kan lære av historiske resultater, men du kan ikke ta med fortiden inn i fremtiden.
– Når sov du dårlig sist?
– Hvis det er noen over 50 år som ikke sover dårlig, vil jeg gjerne høre hva hemmeligheten er.
Hvis det er noen over 50 år som ikke sover dårlig, vil jeg gjerne høre hva hemmeligheten er.
Vær tålmodig
Ulrik Knap vokste opp i Bærum og endte ved en tilfeldighet opp i USA, takket være en seilas over til Karibien og en kjæreste som ville ha ham over til å studere der. Det endte med finansstudier i Wyoming, San Francisco og så en mastergrad fra University of California (UCLA).
– Hvorfor endte du opp i mediebransjen?
– Under studietiden ved UCLA ville alle ha sommerjobb i Morgan Stanley eller McKinsey. Jeg fikk jobb hos 20th Century Fox, som ligger et steinkast fra UCLA, og fikk kontor i tårnet der “Die Hard” ble filmet ti år tidligere. Sommeren der ble en trigger. Etter at studiene var ferdige, gikk jeg inn i Warner Bros. med mål om å ta over Oslo-kontoret, men så kom det flere dårlige år for selskapet, og takket være McKinsey som ble engasjert, forsvant jobben. Da ble det litt hopping mellom andre selskaper og en internett-start up, før jeg endte opp i Lionsgate.
– Dveler du ved tid?
– Jeg vil ikke si at jeg dveler, men jeg reflekterer over livet. Jeg angrer ikke på ting jeg har gjort, men jeg kan angre på ting jeg ikke gjorde. Det er ofte tilfeldigheter som dikterer hvor man ender opp, og jeg tror det er viktig at unge mennesker innser dette, slik at de tar valg som er informert og begrunnet. Derfor er det så viktig at man tidlig i livet finner mentorer. Det kan være en veldig god investering av tid.
– Har du noen gang tvilt på deg selv?
Jeg angrer ikke på ting jeg har gjort, men jeg kan angre på ting jeg ikke gjorde.
– Ikke nødvendigvis på meg selv, men det faller meg naturlig å tvile på hva som er de riktige svarene. Når jobben innebærer veldig mye analyse, er det klart det ikke alltid er like lett å trekke klare konklusjoner. Og ofte er det jo mer enn bare et riktig svar. Man snakker mye om det å leve i nuet, men når jeg ser meg tilbake, er jeg kanskje mer fornøyd enn det jeg faktisk er i nuet.
– Ser du mye på klokken?
– Ja, det gjør jeg nok.
– Hva slags klokke har du på armen?
– Jeg har flere, men det er som oftest en Garmin-klokke. Den måler puls, søvn, hjerterytme, og er kjekk å ha når man trener. Jeg liker statistikk og har data på alt mulig. Det er jo også en del av jobben min å samle og analysere data, så det blir en vanesak. Jeg liker å ha informasjon, selv om jeg ikke alltid bruker den.
– Sløser du med andres tid ved å komme for sent?
– Nei, jeg kommer sjelden for sent.
– Hva om andre kommer sent til deg?
– Det er veldig irriterende, og da hender det at jeg sier ifra. Det viser lite respekt for andres tid når man kommer for sent.
– Hva irriterer deg mest?
– Folk som avbryter. I jobbsammenheng og på styremøter kan det være enkelte som ønsker å høre sin egen stemme fremfor å lytte. Så jeg foretrekker folk som tenker før de sier noe.
– Hvem er det mest interessante mennesket du har truffet?
I jobbsammenheng og på styremøter kan det være enkelte som ønsker å høre sin egen stemme fremfor å lytte.
– Jeg vil først si Arnold Schwarzenegger, som både var Californias guvernør, filmstjerne, aktivist og en atlet i verdensklasse. Han er opptatt av klimaendringer, og i den forbindelse jobbet jeg med ham og Jean-Michel Cousteau, eldste sønn av Jacques Cousteau, som executive producer på en dokumentar, “Wonders of the Sea”. Det er et hav av dokumentarfilmer om klimaendringer og innvirkning på naturen, men det ble en fantastisk film takket være Jean-Michels erfaring og dykkerteam som filmet det hele i 3D. Jeg tenker også på Dick Cook, tidligere styreformannen i Disney, som jeg har jobbet tett med i mange år og som har blitt en viktig mentor for meg. Det har gitt mye networking og vært veldig interessant og inspirerende, sier Knap og fortsetter:
– Cook hadde en utrolig 38 år lang karriere i Disney der han begynte som togfører i Disneyland og endte som toppsjef i studioet. Han elsker å fortelle historier om sine opplevelser, og da er det selvfølgelig mange kjente navn som kommer frem, fra Steve Jobs, som satt i styret i Disney som største aksjonær, til Johnny Depp som Dick selv dro inn i hovedrollen i “Pirates of the Caribbean”-filmene. Han er ingen finansmann, men har man mentorer på andre arbeidsområder enn sitt eget, kan det være veldig utfyllende og gi resultater.
Ikke den mest glamorøse jobben
– Hva er du mest stolt av?
– Barna mine og at jeg har klart å opprettholde en god balanse mellom jobb og fritid.
– Drømte du noen gang om å havne i Hollywood?
– Det var nok en tilfeldighet som følge av at jeg flyttet til LA for å studere på UCLA. Jeg fikk studievenner som kom fra mediebransjen, og fikk fort inntrykk av at de fleste man treffer sosialt i LA er koblet til Hollywood. Så jeg ble nok fort nysgjerrig på og senere opptatt av jobbmuligheter i et Hollywood-studio.
– I hvilken grad lever du en Hollywood-livsstil?
– Det er ikke den mest glamorøse jobben å sitte på finanssiden av et medieselskap, men selv om jeg ikke sipper champagne ved bassengkanten med filmstjerner til daglig, kan det være veldig spennende, og jeg trives godt. Det er klart det er mye som skjer her i LA, og det har blitt mange minnerike opplevelser gjennom årene.
Det er ikke den mest glamorøse jobben å sitte på finanssiden av et medieselskap, men selv om jeg ikke sipper champagne ved bassengkanten med filmstjerner til daglig, kan det være veldig spennende, og jeg trives godt.
– Hvilke egenskaper er viktige for å lykkes?
– Engasjement, hardt arbeid, tålmodighet og ærlighet. Stå på og vær produktiv – ikke vær redd for å mislykkes, men vær ærlig om det. Det er bedre å produsere ti analyser der åtte er riktige, enn å produsere fem analyser der alle er korrekte. Ha balanse i livet og ikke la deg selv bli en skygge av jobben din – det er avgjørende. Du må også ha en grad av passion, være fleksibel og tenke langsiktig.
Det er bedre å produsere ti analyser der åtte er riktige, enn å produsere fem analyser der alle er korrekte.
– Vi på min alder opplever kanskje at 20–30-åringer som nå begynner sine karrierer, vil at ting skal skje veldig raskt. De skal få forfremmelse første året, gå opp i lønn hvert år. Jeg mener det er viktig at særlig unge mennesker innser at tålmodighet er en viktig ingrediens til suksess.
– Hva er det beste rådet du har fått?
– Ikke bruk for mye tid på noe som ikke må avgjøres i dag, for når man tar tiden til hjelp, blir situasjonsbildet ofte tydeligere.