Hentet ekspedisjonsleder fra Ferd
Hun er 34 år og allerede prisbelønnet for sitt ledertalent. I høst meldte Krisztina Horvath overgang fra Ferd-systemet til Amundsen Sports for å lede nisjemerket mot nye markeder i utlandet.
Egentlig skulle hun bli lege, men sommeren før studiestart gjorde hun en brå sving og valgte Handelshøyskolen BI og siv.øk-studier i stedet for medisin. Det har hun aldri angret på, og siden hun søkte internship i konsulentselskapet Arkwright i 2008, har hun ikke søkt en eneste jobb – lang og innholdsrik CV til tross.
– Jeg har fått mange utrolig kule muligheter som jeg ikke har klart å si nei til. Det har vært jobber hvor jeg både personlig og yrkesmessig har fått utvikle meg slik jeg har ønsket. Når sånne sjanser dukker opp, må man bare gripe muligheten.
– Hvorfor tror du at du har blitt hentet inn til alle disse jobbene?
– Jeg har vel greid å levere noen resultater og skape noe unikt i de rollene jeg har hatt, slik at nye arbeidsgivere har sett at her er det mulighet for at jeg kan komme inn og skape noen verdier. Det har vært mantraet mitt: at jeg blir i jobben så lenge jeg klarer å skape verdi og jeg synes det er gøy. Jeg tror den holdningen har synes, og derfor blitt hentet til ulike ting, sier hun.
Det har vært mantraet mitt: at jeg blir i jobben så lenge jeg klarer å skape verdi og jeg synes det er gøy.
Mens Horvath jobbet i konsulentselskapet Arkwright, var hun med i prosessen som ledet til at PE-selskapet Herkules kjøpte livbåtselskapet Harding Safety. PE-toppene merket seg den unge konsulenten, og i 2014 tilbød de henne jobb i ledelsen i livbåtselskapet som de nylig hadde kjøpt.
Profil: Krisztina Horvath (34)
Aktuell fordi: Ny operativ leder – COO i Amundsen Sports.
Viktigste milepæl: Da hun ble kåret til Årets ledertalent i e24 i 2019.
Beste investering: Investerer mest i fond, men sto klar og kjøpte da aksjemarkedet falt i 2020, og fikk deretter med seg oppturen i DNB, Equinor, Nordic Semiconductor og Kahoot.
Dårligste investering: Bil, men har mange gode minner fra roadtrips, spesielt under coronatiden, hvor hun har tilbragt to sommere på biltur i Norge.
Best på: Å være nysgjerrig og bli engasjert.
Dårligst til: Ikke så veldig kreativ og definitivt ikke god til å synge og danse.
Min hverdag: Passer på å få nok søvn og starter ofte dagen med god frokost når hun oppdaterer seg på e-post, hva som har skjedd i selskapet og ellers i verden før hun tar fatt på dagen. Prøver å balansere dagene med mye interaksjon med kolleger og være tilgjengelig, men også gode arbeidsøkter på ettermiddagen og kvelden. Avslutter alltid dagen med å oppdatere gjøremålslisten og deretter gjøre noe helt annet for å tømme hodet og lade batteriene.
Hobby: Friluftsliv og reiser av alle typer, sommer som vinter. Glad i å lage god mat og drikke vin, pluss bli inspirert og holde seg oppdatert via bøker, blader og podcaster.
– Jeg var 26 år og fikk tilbud om å jobbe i en internasjonal ledergruppe. Sånne muligheter får man ikke hver dag, så jeg tenkte ja, ja, her er det bare å kjøre på. Så ble det aldri til at jeg jobbet i Herkules, fordi jeg syntes det var så gøy i Harding at jeg ble der til vi solgte selskapet 2,5 år senere, forteller hun.
Jeg var 26 år og fikk tilbud om å jobbe i en internasjonal ledergruppe. Sånne muligheter får man ikke hver dag, så jeg tenkte ja, ja, her er det bare å kjøre på.
I Harding Safety hadde hun tittelen utviklingsdirektør, og sammen med CEO turnerte hun verden og besøkte avdelinger ofte med sterk mannlig dominans.
– Da jeg og sjefen reiste rundt og holdt foredrag, ble vi omtalt som The Boss and The Princess. Overalt hvor vi kom hadde de rigget til fest og dans. Jeg husker vi deltok i durian-spisekonkurranse i Singapore, hvilket handler om å spise en frukt som smaker og lukter ekstremt vondt.
Men moro må man unne seg, selv om man er i ledelsen, mener Horvath.
– Jeg er veldig opptatt av å møte menneskene på “gølvet” og ha det gøy, ikke bare sitte i møterommene med ledelsen. Man må bli med på festene, ta seg tid ved kaffeautomatene, det gjør at du får ekstremt god innsikt i hva som skjer, i tillegg har man det gøy på jobben.
Man må bli med på festene, ta seg tid ved kaffeautomatene, det gjør at du får ekstremt god innsikt i hva som skjer, i tillegg har man det gøy på jobben.
Brøt opp fra Ungarn
Krisztina var to år da foreldrene hennes solgte alt de eide i Ungarn og flyttet til Norge. Det var jobbmulighetene som motiverte ingeniørparet til å bryte opp, og familien bosatte seg først i Bærum og siden i Asker. Faren er elektroingeniør, og programmerte blant annet de digitale resultattavlene til Lillehammer OL, mens moren er skipsingeniør og har lang fartstid i Norske Veritas, eller DNV GL som det heter nå.
– Jeg er nok egentlig en realfagperson, som mine foreldre, og jeg skulle bli lege, men så tenkte jeg at det ville bli litt for ensformig å jobbe i samme bransje hele livet. Jeg er nok mer utålmodig enn som så, og nå har jeg fått jobbet med mange bransjer allerede. Det passer meg, forklarer hun.
Jeg er nok egentlig en realfagperson, som mine foreldre, og jeg skulle bli lege, men så tenkte jeg at det ville bli litt for ensformig å jobbe i samme bransje hele livet.
Da sjefen hennes, Herkules-partner Kristian Eikre, gikk til Ferd og Harding ble solgt til Palfinger, spurte Eikre etter hvert Horvath om hva hun ville gjøre etter Harding-perioden. Resultatet ble at hun i 2017 fulgte med ham over til Johan Andresens investeringsvirksomhet og deretter jobbet i ledelsen i to av Ferds porteføljebedrifter, fergeselskapet Fjord Line og Brav Gruppen, som rommer Ferds satsing på sport- og fritidsmarkedet og forvalter merkevarene Swix, Toko, Lundhags, Ulvang og Helsport. I 2019 ble hun kåret til Årets ledertalent av økonominettstedet e24. Det kom ikke som et sjokk for hennes daværende sjef.
– Hun er talentfull på så mange områder. Det inkluderer at hun både er god på å kommunisere og lede, coache og å jobbe gjennom andre mennesker, hvilket er en viktig lederegenskap. Hun ser det store bildet, men går også ned i detaljer når det er nødvendig, sier Kristian Eikre, som er en av lederne i Ferd Capital, enheten som styrer Ferds langsiktige og industrielle investeringer.
– Hva skiller henne fra andre businesstalenter du har møtt?
– Jeg får jobbe med mange unge talenter, men det som skiller Krisztina fra andre, er særlig at hun også har operativ erfaring. Innen finans- og investeringsvirksomhet er det vanlig med erfaring fra konsulentvirksomhet, finans eller revisjon, men det er ikke vanlig med så god operativ erfaring slik som hun har, sier Eikre, som er sikker på at Horvath vil kunne nå svært langt i næringslivet – om hun selv vil.
Jeg får jobbe med mange unge talenter, men det som skiller Krisztina fra andre, er særlig at hun også har operativ erfaring.Kristian Eikre, Ferd Capital
Må bygge huset selv
Ei heller til sin nåværende jobb – som operativ leder i Amundsen Sports – leverte Horvath noen søknad. Ifølge Amundsen-gründer og hovedeier Jørgen Amundsen trengte han en person som kunne lede bedriften ut i verden, med USA som hovedmål, og gjennom en headhunter fant han frem til Horvath.
– En vanlig situasjon når et selskap vokser mye, er at gründeren blir sittende med oppgaver som ikke er gründerens sterke sider. Derfor gjaldt det å finne noen som er bedre enn meg selv. Vi brukte mye tid på å finne Krisztina. Det var en veldig lang prosess med mange veldig sterke kandidater, forteller Amundsen, som sier han prøvde å advare sin nye leder før hun tiltrådte om at det er mye armer og bein i en vekstbedrift som Amundsen Sports.
– He-he. Dette er ingenting, jeg har sett mye verre før – i mye større selskaper, parerer Horvath.
He-he. Dette er ingenting, jeg har sett mye verre før – i mye større selskaper
– I mine tidligere jobber har det mer handlet om å komme inn og finne ut at den eller den veggen er skjev, og så få rettet den opp. I denne jobben blir det mer å bygge huset selv, men det er laget en kjempegod grunnmur. Fordelen vi har, og som vi må prøve å utnytte på en god måte, er at vi kan bygge inn mye digitalisering og smarte måter å jobbe på helt fra start, forteller hun. Selv om Horvath har erfaring fra sportsbransjen gjennom Brav, tror hun ikke det er avgjørende for å lykkes med å ta Amundsen videre og ut i verden.
– Jeg tror sportsbransjeerfaring er mindre viktig; en bransje lærer man seg veldig fort, men det har ekstremt stor verdi å komme utenfra og stille de dumme spørsmålene. Selskaper er mye likere på tvers av bransjer og industrier enn man tror, og fra consulting og aktivt eierskap har jeg fått med meg en stor verktøykasse som jeg tror kommer godt med, uansett hvilken bransje man velger å jobbe i.
Dette er Amundsen Sports:
Etter først å ha satset på klokker etablerte industridesigner Jørgen Amundsen (45), som er tippoldebarnet til polarhelten Roald Amundsens fetter, en klesprodusent som i første omgang ble kjent for sine populære nikkers. I tidlig fase kom også gründerens barndomsvenn, Erik Friis, inn i bedriften. Gründerduoen er fortsatt hovedeiere med eierposter på henholdsvis 30 og 22 prosent, resten av eierskapet ligger hos venner og familie av de to samt hos noen investorer som ble med fra Amundsens tidlige klokkesatsing. I fjor passerte selskapet 100 millioner kroner i omsetning og regner med å sitte igjen med en solid bunnlinje når regnskapet er gjort opp. I de senere årene har deres spesielle shortser blitt en meget etterspurt vare også på ulike nettsider for private tilbydere som Finn.no og Tise. Selskapet har 14 ansatte, hvorav tre i USA. På spørsmål om hva han tror selskapet er verdt, svarer hovedeier og CEO slik: – Å prise noe sånt er sikkert en øvelse man kunne ha gjort – om man var i en prosess som gjorde det aktuelt – men jeg tror ikke det er noen der ute som ville betalt det vi mener selskapet er verdt.
Passerte milepæl
Amundsen Sports omsatte for mer enn 100 millioner kroner i fjor. Milepælen ble passert i selskapets ellevte leveår som produsent av klær og sko for sport, fritid og friluftsliv – etter å ha vokst med 30, 40 og 50 prosent de siste årene. Merket har rundt 50 forhandlere i Norge, en håndfull i Europa og 35 i USA. I statene er forhandlerne spredt utover hele landet fra øst- til vestkysten, men de fleste er knyttet til fjelldestinasjoner. Nå merker selskapet momentum i salget “over there” og skal sette inn støtet.
– Hva blir det vanskeligste med “å ta USA”?
– Det blir å finne riktig fart inn i markedet. Ikke ta for mye risiko, men likevel tørre å kjøre litt på. Vi har ikke uendelig med kapital. Vi har fremdeles gründerne på eiersiden, og vi ønsker heller ikke å hente inn storkapital, forklarer Horvath, som røper at målet er å tredoble omsetningen på tre–fire år, samtidig som selskapet beholder høy lønnsomhet.
– Det betyr at vi må ta veldig smarte valg, at vi må finne en perfekt kombinasjon av digitalisering, automatisering og mennesker. Da tror jeg vi får en fin mix, sier hun.
– Hvordan ivareta eksklusiviteten i Amundsen-merket, samtidig som dere skal vokse så mye?
– Det blir å definere veldig tydelig hvem som er kunden vår. Og hvilke kanaler vi når den kunden gjennom. Vi er et nisjebrand. Vi er ikke for alle. Det innebærer at tilgjengeligheten på produktene våre også er begrenset. Derfor kommer du aldri til å finne oss hos store kjeder. Vi må unngå overeksponering, for da mister man litt av suget etter varene. I tillegg må vi ikke ha for mange varer, slik at vi blir nødt til å selge ting på salg. Det prøver vi hele tiden å unngå ved å bruke datadrevne beslutninger. Nøkkelen blir å finne en god takt på veksten, være tålmodige og bygge sten på sten.
Vi er et nisjebrand. Vi er ikke for alle. Det innebærer at tilgjengeligheten på produktene våre også er begrenset.
Avviser sosse-stempel
– Er dere et sossete merke?
– Nei, definitivt ikke. Vi prøver å nå “25-åringen”, det er noe alle ønsker å være, enten de er yngre eller eldre. Vi henvender oss til den lekne 25-åringen, ikke nødvendigvis tinderangleren som skal ha det absolutt letteste utstyret, men en som liker å dyrke et avslappet liv ute i friluft. Om den personen bor i Oslo vest eller i fjellene i Colorado spiller ingen rolle. Når det kanskje er blitt mye Oslo vest, er det fordi Anton Sport var en av våre første forhandlere som vi har hatt et ti år langt partnerskap med, og Anton Sport er jo nesten bare på Oslo vest. Men de lekne 25-åringene finnes jo overalt, vi må bare ut og treffe dem. Da må vi bevege oss litt ut av kontoret vårt på vestkanten for å se, og derfor strategien med USA, våre distributører i Europa og nettsatsningen vår.
– Hva er ditt råd til unge mennesker som vil frem i business?
– De første årene må man legge ned den harde jobben som kreves for å bygge opp verktøykassen man trenger og som man får mye bruk for senere. Det finnes ingen snarveier til det. Deretter må man være nysgjerrig og læringsvillig, og ikke være redd for å stille de dumme spørsmålene. Mange blir for alvorlige og selvhøytidelige og spenner dermed ben på seg selv. Man må tørre å ta utfordringer når man får dem, og ikke tenke at det blir for vanskelig. Og til slutt vil jeg si: husk å ha det gøy!
De første årene må man legge ned den harde jobben som kreves for å bygge opp verktøykassen man trenger og som man får mye bruk for senere. Det finnes ingen snarveier til det.