<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

– Kommer styrket ut av krisen

Ørnulf Høyer frykter at året vil bringe med seg mange konkurser i klesbransjen, men selv har han sikret seg et ess i ermet. – De som er igjen vil få større markedsandeler, sier han.

"Last man standing": Ørnulf Høyer ser på tap som uunngåelig for mange av butikkene i 2020. Likevel tror han kleskjeden vil komme styrket ut av krisen, og tilegne seg større markedsandeler. Foto: Foto: HeiHeiko Junge / NTB scanpix

– Når en bombe faller og eksploderer, må man reparere skadene og komme seg videre, selv om man har blitt skadet.

Slik beskriver Ørnulf Høyer sin viktigste erfaring fra situasjonen som detaljhandelsbransjen nå befinner seg i. Mange av landets klesbutikker brenner for tiden inne med store lagre med sesongvarer som går ut på dato. I verste fall kan dette føre til at mange går over ende, frykter Høyer-sjefen.

– Jeg er derfor stygt redd for at klesbransjen vil få mange nedleggelser eller konkurser, med mindre det legges opp til ekstra støtteordninger, eller at bankene evner å vise større imøtekommenhet, sier han.

“Hemmelig investor”

Over 15 år har gått siden Høyers moteeventyr startet, med åpningen av den første klesbutikken som bærer grunnleggerens navn, på Sjølyst i Oslo. Nå er 27 Høyer-butikker å finne rundt omkring i landet, åtte er heleid av Høyer selv. Om like mange fortsatt vil holde dørene åpne ved utgangen av året gjenstår å se, forteller eieren.

– Vi har til dags dato aldri opplevd at en Høyer-butikk har gått konkurs, og håper vi slipper dette i 2020 også. Vi vil gjøre alt hva vi kan for å unngå det. Men jeg vet at det er noen butikker som vil få utfordringer hvis de ikke får nødvendig støtte fra sin lokale bank, sier han.

Problemene oppstår nettopp hvis butikker er avhengig av andre, for eksempel en bank eller staten, ifølge Høyer. Heldigvis har han et ess i ermet som kan redde Høyer-butikkene. Nærmere bestemt har han fått med seg en “hemmelig” investor på laget.

– Høyer har knyttet til seg en investor som ser store fordeler av å investere i Høyer i disse vanskelige tidene, fordi de ønsker å være blant dem som står igjen som vinnere etter  coronakrisen. Vi kommer til å komme styrket ut av denne vanskelige situasjonen, selv om vi må ta med oss tap som uvegerlig vil komme for mange av butikkene i 2020, sier han.

Høyer har knyttet til seg en investor som ser store fordeler av å investere i Høyer i disse vanskelige tidene, fordi de ønsker å være blant dem som står igjen som vinnere etter  coronakrisen.
Ørnulf Høyer

Nødvendig med omorganisering

Til tross for statens lovede støtteordninger forteller Høyer at bankene ikke har vært like samarbeidsvillige som han hadde trodd og håpet, noe som gjør det ekstra utfordrende i allerede tøffe tider.

– Mange opplever at støtteordningene som staten har lagt opp til, av ulike og til dels subjektive årsaker, ikke blir fulgt opp av den lokale banken. Årsaken er at detaljhandelsbransjen, og klesbransjen i særdeleshet, generelt sett blir betraktet som en risikobransje. Da er det fortvilende at man ikke får mulighet til å få en objektiv vurdering av en annen bank, fordi det nesten ikke er noen banker som tar imot nye kunder i disse coronatider, sier han.

Selv om motekongen er rimelig trygg på å komme igjennom krisen på en ryddig måte, har han måttet permittere mange ansatte. Flere er nå tilbake i jobb, men noen endringer fremover vil det uunngåelig bli.

– Det vil ta lang tid før vi kan ta tilbake alle. Og det vil, når sant skal sies, bli nødvendig med en viss omorganisering som tar vare på en mer nøktern personalpolitikk i en periode fremover, sier han.

“Last man standing”

Grunnet fremveksten av nye shoppingtilbud og endret kundeadferd som følge av corona, er kampen om kundene hardere enn noensinne. Flere klesbutikker forsøker å nå frem til sin kundekrets basert på nye tilnærminger, og Høyer er intet unntak.

Kleskjeden har i den siste tiden jobbet med en digital satsning som vil by på en rekke nye shoppingkonsepter. Høyer mener likevel det er viktig å ta vare på de kundene “som liker å gå i en fin butikk og få god service”.

– Man må ikke glemme at dette også er en solid vinneroppskrift, hvis det gjøres på rett sted av riktige mennesker. Dessuten vil det, etter alle solemerker, være noen vinnere etter at coronatiden er forbi, basert på “last man standing”-prinsippet. Vi tror dessverre at det vil bli færre butikker, hvilket betyr at de som er igjen vil få større markedsandeler, sier han.

Starter på nytt i 2021

I 2019 hadde hele Høyer-konsernet, inkludert eksterne franchisetagere, en omsetning på 625 millioner. Høyers retailavdeling sto for over halvparten av inntektene, med en omsetning på 310 millioner kroner. Resultatet endte på åtte millioner kroner.

– Summen av våre aktiviteter i 2019 og 2020 var planlagt å være en investering i fremtiden, i kraft av at vi har en investor som ønsker å bli en del av denne utviklingen. Vi var derfor store optimister med hensyn til hva som ville komme etter 2019 og 2020, basert på den posisjoneringen vi har planlagt over lang tid, sier Høyer.

Men dette var før coronakrisen. Nå jobber konsernet med å tilpasse seg den nye virkeligheten.

– I realiteten betyr det at vi må ta tre steg tilbake etter å ha tatt to steg frem. I 2021 starter vi altså på nytt, men da vil det antagelig bli lettere å ta tre steg fremover i ett jafs, for å si det sånn. Men med forutsetning om at vi har råd til det – vi må først se hvor skadelidende vi blir i 2020, hvilket blir en kamp i seg selv.