<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Transportveien inn i fremtiden

Tiåret vi lever i preges av kraftige endringer, av disrupsjoner. I skyggen av covid, fremveksten av Sovjet 2.0 og inflasjonsspøkelset fortsetter likevel innovasjonskraften å endre vår nære fremtid. Hvordan vil fremtidens transportsektor kunne utsettes for slike kraftige endringer?

Audun Wickstrand Iversen, DNB Asset Management  Foto: Stig B. Fiksdal

Gjestekommentar: Audun Wickstrand Iversen i DNB Asset Management

Rett før julaften i fjor forlot en langdistanse-lastebil jernbanen i Tucson. Etter en time og tyve minutter i vanlig trafikk var den fremme ved varelageret i Phoenix. Det spesielle med turen var fraværet av mennesker, ingen sjåfør og ingen fjernstyring. Det relevante globale fraktmarkedet er, ifølge selskapet som eier lastebilen, TuSimple, på fire billioner dollar. I fjor kjørte det samme selskapet den 1.530 kilometer lange ruten mellom Nogales, Arizona og Oklahoma City med en sikkerhetssjåfør og noen tonn med vannmeloner på 14 timer. Den analoge langdistanse-lastebilen bruker brukte drøyt 24 timer. Førerløst er raskere og billigere.

Transportsektoren leder an

Noen uker før lastebilturen i Arizona mottok Cruise, som er deleid av General Motors og Waymo (Google), den tekniske tillatelsen til å kjøre taxi i sentrum av San Francisco. Igjen uten noe menneske bak “rattet”. Akkurat nå blinker en algoritme til høyre i et kryss og stopper for en fotgjenger. Robottaxien til Cruise mangler bare tillatelsen fra myndighetene til å ta betalt fra passasjeren. Det samme skjer i Beijing, Paris, München og Moskva i løpet av de neste månedene. Førerløst er raskere og billigere.

I 2024 er det sommer-OL i Frankrike med en krevende logistikk for å flytte mennesker og utøvere mellom transportpunkter og arenaer. Franske myndigheter ønsker å bruke små urbane elektriske helikoptere, eller eVOTL (electric vertical-takeoff-and-landing vehicles) som de kalles. Drevet frem av innovasjonene på batteriteknologi økes både rekkevidden (nå 250 km) og hastigheten (nå 330 km/t) til stadighet. De stillegående helikoptrene kan lande i byene, på hotelltak, og på ombygde parkeringsplasser. Konstruksjonen av verdens første urbane flyplass ble startet i begynnelsen av februar i Coventry i Storbritannia. Veiene flyttes gradvis opp i luften, og før vi er ferdig med utbyggingen av den åttefelts motorveien ut av Oslo, har de første kommersielle passasjerene med eVOTL landet i USA, EU og Kina. De kommer frem raskere og billigere.

De stillegående helikoptrene kan lande i byene, på hotelltak, og på ombygde parkeringsplasser. Konstruksjonen av verdens første urbane flyplass ble startet i begynnelsen av februar i Coventry i Storbritannia. Veiene flyttes gradvis opp i luften.

Får realøkonomiske konsekvenser 

Disse raske endringene forsvinner litt fra våre mentale kart i tider som dette, men jeg tviler ikke på at dette tiårets største disrupsjon av realøkonomisk karakter skjer nå i den brede transportsektoren. For å forstå dette må vi redefinere mange forhold rundt transport og mobilitet av varer og mennesker. Eller la meg gi deg et spørsmål du kan ta med deg videre inn i dagen: Apple sa før jul at de vil lansere en bil uten ratt og pedaler innen år 2025. Er det da en bil?

La meg gi deg et spørsmål du kan ta med deg videre inn i dagen: Apple sa før jul at de vil lansere en bil uten ratt og pedaler innen år 2025. Er det da en bil?

Det er denne nære fremtiden vi i DNB Kapitalforvaltning kaller Disruptive Muligheter.