Selvkjørende biler på Mars, men ikke på E-18?

Hvis jeg for 25 år siden hadde spurt om hva som kommer først av en selvkjørende bil på Mars eller på E-18, er det nå i ettertid bare løgneren som sier han hadde svart Mars. Men nå er de her.

Audun Wickstrand Iversen, DNB Asset Management. Foto: Stig B. Fiksdal

De selvkjørende bilene kommer i full fart. Akkurat nå gasser en algoritme i en Waymo/Google-bil ut av et gatekryss i Phoenix eller San Fransisco, en softwaresnutt lagd av Aptiv blinker til høyre utenfor Las Vegas, en bil fra Baidu Apollo eller en AutoX i Shenzhen stopper for en fotgjenger, og en Yandex-bil plukker opp en passasjer i Moskvas gater. Alene ruller de hvileløst rundt i gatene og samler “big data” om trafikkmønstre. De bygger digital erfaring. Snart er det din tur til å sette deg inn i en førerløs bil. Eller tør du ikke?

Menneskelige feil  

Ifølge amerikanske trafikkmyndigheter (NHTSA) skjer mer enn 90 prosent av ulykkene på veien på grunn av menneskelige feil, og deres koreanske kolleger (KRIHS) beregner at man kan redusere disse ulykkene med 81 prosent ved hjelp av infrastrukturteknologi og selvkjørende biler. Waymo/Google offentliggjorde i februar i år en rapport som viser at selvkjørende biler kan forhindre 92 prosent av alle alvorlige bilulykker. Er det slik at vi stiller spørsmålet feil? Kanskje skal det være: Hvor mye farligere er den menneskelige sjåføren i trafikken? Kan det være slik at når du om ti år får spørsmålet om du vil ha en robottaxi, eller en humantaxi, til å kjøre deg fra John F. Kennedy Airport til Times Square, er svaret åpenbart?

Kampen om denne fremtiden skjer nå!

Milliarder av dollar og de beste hodene absorberes i jakten på software som kan kjøre oss effektivt, billig og trygt fra A til B. Vinneren skaper et naturlig softwaremonopol, ikke ulikt det Apple, Microsoft og Google har på sine områder i dag. Eller sagt på en annen måte: Hvem vil sette seg inn i den selvkjørende bilen med den nest beste softwaren? Kanskje kan man se konturene av tre ulike teknologiske retninger. Tesla navigerer hovedsakelig ved hjelp av kameraer, Google bruker kart og LIDAR, mens Baidu Apollo bygger sensorer langs motorveien. Alle selskapene fyller bilen med sensorer, datakraft, lagring, kommunikasjon og kameraer. Selvkjøring er, ved siden av elektrifisering og bildeling, en av de tre disruptive kreftene som gjør at bilen om noen år vil ligne en utslippsfri iPhone på hjul som ingen av oss eier.

Selvkjøring er, ved siden av elektrifisering og bildeling, en av de tre disruptive kreftene som gjør at bilen om noen år vil ligne en utslippsfri iPhone på hjul som ingen av oss eier.

Avansert software 

Slik sett kan vi si at en bil går fra å være svært avansert mekanikk basert på analoge systemer til å bli en automobil med svært enkel elektronikk basert på svært avansert software. Det er som å gå fra NMT 450, mobiltelefonene som veide noen kilo og kom med ryggsekk, til en iPhone 12. Det er akkurat langs denne veien av disrupsjoner og varige endringer det skapes så enorme investeringsmuligheter. Noen kaller det skremmende, andre fremskritt. Vi i DNB Asset Management kaller det Disruptive Muligheter.