Gode selskaper blir bedre i kriser

“Never let a good crisis go to waste,” sa Winston Churchill i forbindelse med at de allierte etablerte FN etter andre verdenskrig. Churchill visste altfor godt hvordan det er å være en leder i krisetider. Men han visste også at de største mulighetene til å skape noe bedre oppstår under kriser, Hans Christian Bratterud, ODIN Forvaltning.

Hans Christian Bratterud i ODIN Forvaltning. Foto: ODIN Forvaltning

I ODIN prøver vi å finne de beste selskapene. Vi bruker alltid ODIN-modellen, og leter etter selskaper med sterke markedsposisjoner, balanser, ledere og bedriftskulturer. De beste selskapene tar mulighetene som oppstår når de fleste blir lamslåtte av problemer. Det er de selskapene vi vil eie, og det er under kriser vi får de tydeligste indikasjonene på hvor gode selskapene faktisk er.

Under den nåværende pandemien har heldigvis mange av porteføljeselskapene våre bevist at de er den typen selskaper vi tror de er. Her er tre eksempler:

NCAB Group

NCAB Group hjelper andre selskaper med å designe og bestille mønsterkort. Når kundene monterer komponenter på mønsterkortene, blir de kretskort som er kjernen i all elektronikk. Nesten all produksjon skjer i Kina, og da Kina innførte kraftige tiltak mot pandemien, fikk NCAB problemer med å møte etterspørselen. Kort tid etter ble problemet motsatt – Kina åpnet opp igjen, men etterspørselen fra kundene i vestverden kollapset. Til tross for de store utfordringene valgte selskapet å ta vare på mulighetene som åpnet seg. Da usikkerheten var som størst i mars, kjøpte de konkurrenten Flatfield i Nederland, og en drøy måned senere kjøpte de BBG i USA, kombinert med en ny-emisjon. Vi valgte å støtte selskapet i emisjonen, og det har betalt seg. Aksjen er opp nesten 60 prosent hittil i år, mot Stockholmsbørsen som så bare så vidt er positiv.

Sinch

Sinch, en konkurrent til norske Link Mobility, har en softwareplattform som lar selskaper automatisk kommunisere med sine kunder (application-to-person, “A2P”) gjennom mange forskjellige kanaler. Den vanligste kanalen er fortsatt SMS, og i år forventes Sinch å ha sendt rundt 120 milliarder (!) SMSer (Link rundt 11 milliarder). Det er mange tekstmeldinger. Sinch har også vært særdeles aktive gjennom pandemien. I mars kjøpte de Chatlayer for å forsterke teknologiplattformen, og bare en uke etter kom det største oppkjøpet i selskapets historie: Wavy, en stor konkurrent i Sør-Amerika, kombinert med en ny-emisjon. En måned senere offentliggjorde de et dobbelt så stort oppkjøp av SAP Digital Interconnect – sannsynligvis selskapets aller største og beste konkurrent. Og en måned etter det kjøpte de den største konkurrenten i India, ACL. Vi doblet posisjonen i forbindelse med Wavy-emisjonen, og det har lønt seg å støtte et fantastisk selskap som tar muligheter. Aksjen er i år opp nesten 180 prosent.

Embracer

Embracer eier rettighetene til nesten 200 spill (PC, Xbox, Playstation og så videre). Etter det største oppkjøpet i selskapets historie – Saber Interactive i februar – valgte selskapet å hente mer penger midt i coronakrisen for å gjennomføre flere oppkjøp. I august kom nyheten om at de hadde 71 prosent organisk vekst og gjennomførte åtte (!) nye oppkjøp, blant annet oppkjøpet av Deca Games som blir plattformen deres i mobilspillmarkedet. Vi har støttet Embracer i alle emisjoner selskapet har gjennomført siden vi først investerte tidlig i 2019. Det har lønnet seg, og bare i år er aksjen opp rundt 150 prosent.

De beste selskapene vinner på lang sikt. De er ofte best i gode tider, men det er i kriser at de virkelig skiller seg fra mengden – og kan skape en helt ny og bedre fremtid.

Hans Christian Bratterud