Meglerhuset Sparebank 1 Markets nedgraderte nylig tørrbulkrederiet 2020 Bulkers2020 til nøytral fra kjøp, og nedjusterte kursmålet til 85 fra 135. Samtidig nedjusterte man kursmålet på Golden OceanGogl til 78, fra tidligere 85, og gjentar dermed salgsanbefalingen. Meglerhuset peker blant annet på at begge aksjene handles høyere relativt til langsiktige rater enn de historisk har gjort, samtidig ser man videre nedside i jernmalmvolumene – gitt den svake tilstanden som preger den kinesiske byggesektoren. Som et resultat nedjusteres capesize rate-estimatene for 2023 fra 20.000 dollar pr. dag til 18.000 dollar pr. dag.
Tøffere for containerrederiene
Nylige handelstall, gjengitt av CNBC, viser at amerikanske innkjøp fra Kina på kort tid har sunket med 40 prosent. Den fallende etterspørselen får fraktselskaper til å kansellere en rekke planlagte seilinger, skriver nyhetskanalen videre. Det asiatiske shipping-konglomeratet HLS spår et videre fall på to og en halv prosent i den globale containervolum-trafikken i 2023, som de i sin tur forventer vil føre til et ytterligere fall i fraktratene. For containerskip har lavere generell kjøpekraft verden over, og en ordrebok som har eksplodert, lagt et sterkt press på ratene. De finansielle investorene ser tydeligvis hvor det bærer hen, i oktober ble det sendt børsmelding om at storaksjonær i containerrederiet MPC Container ShipsMpcc, Star Spike Ltd., hadde solgt alle aksjene sine. Containerrederiene går et høyst usikkert år i møte, en usikkerhet som brer om seg på Oslo Børs i takt med at MPC Container Ships-kursen er ned med rundt ti prosent siden årsskiftet.
Høy sjøgang: Containerskipsrederiene møter motbør i 2023, særlig som følge av en svekket kinesisk økonomi. Foto: Pedro Amaral/ShipSpotting,com / ShipSpotting.com
Sterke LPG-utsikter
Rederier som frakter flytende petroleumsgasser, LPG, opplever gode markedsforhold. Ratene for såkalte VLGC-skip – very large gas carriers – har i høst steget kraftig med VLGC-rater for moderne skip med scrubbere på godt over 100.000 dollar dagen. Ratene har vært drevet av god volumvekst, relativt lav flåtevekst og køer i havner. Volatiliteten i LPG-markedet er som alltid høy, og man skal ikke lenger tilbake enn til mars for å finne VLGC-rater helt nede i 13.000 dollar dagen.
BW LPGBwlpg og den norske konkurrenten, Avance GasAgas, har begge steget kraftig på børsen så langt i år. Til tross for de friske kurshoppene mener flere analytikere at aksjene fremdeles handles godt under den verdijusterte egenkapitalen. Petter Haugen i ABG Sundal Collier toppet Kapitals siste rangering over landets beste shippinganalytikere. Han er fortsatt positiv til LPG-Shipping. For selv om det er 45 nye LPG-skip på vei inn i markedet, forventes det sterk produksjonsvekst for LPG i USA, samtidig kommer rapporter om sterk asiatisk etterspørsel der alt som produseres av LPG nå blir solgt. Haugen har kjøpsanbefalinger både på BW LPGBwlpg og Avance GasAgas, med kursmål klart over dagens respektive kurser.
Også andre shippingnisjer har i år hatt god medvind i seilene. Årets aksjekursoppgang i kjemikalietankrederiet Stolt-NielsenSni er på over 100 prosent, og viser godt hvor høy investoroptimismen er rundt rederiets inntjeningspotensial for 2023. Wilh. Wilhelmsen-aksjen skal klart opp i kurs, mener DNB Markets-analytiker Jørgen Lian. Han hevder rederiet fortjener en høyere aksjekurs, særlig støttet av selskapets sterke eksponering mot det lukrative bilskipssegmentet, som han forventer borger for god inntjeningsvekst fremover.
Uansett – i 2023 kommer verdensøkonomien under press, og dette hemmer flere shippingsegmenter, slik vi har argumentert for ovenfor. Imidlertid tror vi tankmarkedet går et nytt sterkt år i møte, som i 2022, med høye gjennomsnittsrater.